Iranian Agriculture News Agency

افزایش خطر تغییرات آب و هوا برای محصولات حیاتی

ذرت، برنج و گندم در خطر تغییرات آب و هوایی/ 1400 مدل آب و هوایی شبیه‌سازی‌شده در سوپرکامپیوترهای مت‌آفیس/ سیاست‌های کشاورزی خطر آب و هوا در تولید مواد غذایی را دست کم می‌گیرد

پژوهشگران انگلیسی در مطالعه‌ای دریافتند، ممکن است دولت‌ها شدیداً خطر بلایای زراعی در مناطق بزرگ کشاورزی سراسر جهان را دست کم بگیرند.

ذرت، برنج و گندم در خطر تغییرات آب و هوایی/ 1400 مدل آب و هوایی شبیه‌سازی‌شده در سوپرکامپیوترهای مت‌آفیس/ سیاست‌های کشاورزی خطر آب و هوا در تولید مواد غذایی را دست کم می‌گیرد

پژوهشگران انگلیسی در مطالعه ای دریافتند، ممکن است دولت ها شدیداً خطر بلایای زراعی در مناطق بزرگ کشاورزی سراسر جهان را دست کم بگیرند.

به گزارش ایانا از سایت گاردین، جدیدترین پژوهش منتشر شده از سوی دانشمندان مت آفیس (Met Office) با استفاده از مدل سازی پیشرفته نشان می دهد رویدادهای آب و هوایی شدید اگر به طور همزمان در مناطق اصلی رخ دهد، تولید مواد غذایی را نابود می کند. چنین نتیجه ای می تواند قحطی گسترده ای را به وجود آورد.

گروهی از دانشمندان به رهبری کریس کنت (Chris Kent) از مت آفیس، تلاش های اولیه خود را بر چگونگی تأثیر آب و هوای شدید بر ذرت، یکی از محصولات پرجمعیت جهان، متمرکز کرده اند. گرما و خشکسالی از خطرات اولیه اند و در کنار آن ها سیل نیز در این تحلیل قرار دارد.

این گروه دریافتند در هر دهه، 6 درصد احتمال شکست همزمان تولید ذرت در چین و ایالات متحده امریکا -تولیدکنندگان اصلی جهان- رخ می دهد که موجب تهی دستی گسترده ای به ویژه در آفریقا و جنوب آسیا می شود که ذرت غذای آن هاست.

کنت گفت: "این تأثیر در مقیاس جهانی احساس می شود. نخستین بار است که ما می توانیم خطر را بسنجیم. این مسئله در 30 سال گذشته مشاهده نشده بود، اما در آب و هوای کنونی امکان پذیر است."

یکی از مثال های این نوع فاجعه سال گذشته رخ داد که برداشت ذرت در آفریقا شکست خورد. کشورهای زامبیا، کنگو، زیمبابوه، موزامبیک و ماداگاسکار تحت تأثیر این واقعه و 6 میلیون نفر در آستانه گرسنگی قرار گرفتند. شکست مشترک چین و ایالات متحده امریکا در برداشت ذرت تأثیرات مهمتری خواهد داشت.

این گروه، با مطالعه خطرات تولید ذرت، هم اکنون کار خود را با بررسی تأثیرات آب و هوایی بر روی سایر محصولات غذایی اصلی جهان -به ویژه برنج، گندم و سویا- دنبال می کنند تا چگونگی تأثیر شدت آب و هوا بر تولیدات آن ها را ارزیابی کنند.

طبق اعلام سازمان فائو (FAO) ، ذرت، برنج و گندم، در مجموع 51 درصد کالری مصرفی جهان را تشکیل می دهد. بقاء میلیاردها نفر از مردم جهان به آن ها بستگی دارد و هر گونه اختلال در تولید این محصولات عواقب ناگواری دارد.

کنت گفت: "مشکل آن است که روش ها و مکان های تولید محصول در طول زمان، همانند آب و هوا و احتمال رویدادهای شدید، بسیار تغییر کرده است. این بدان معنی است که تعداد مشاهدات مرتبط با رشد روزافزون محصولات پایدار کاهش یافته است و توانایی ما در برآورد مفید خطرات رشد این محصولات محدود می شود."

این گروه برای حل مشکل،هزارو 400 مدل آب و هوایی شبیه سازی شده را در سوپرکامپیوترهای مت آفیس اجرا کردند تا چگونگی تغییرات آب و هوایی در چند سال آینده را بفهمند و دریافتند که احتمال خشکسالی شدید بیشتر از آن چیزی است که تنها از مطالعات گذشته برآورد شده است. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که سیاست های کشاورزی اخیر به شدت خطر واقعی لطمات مرتبط با آب و هوا در تولید ذرت و تأمین مواد غذایی را دست کم می گیرد.

خطر خاص مشخص شده در این مطالعه، اختلالات فاجعه بار همزمان در چین و ایالات متحده امریکا را پیش بینی می کند. در سال 2014، کل تولید ذرت جهان یک میلیارد تن بود که 360 میلیون تن را امریکا و 215 میلیون تن را چین تولید کرد. اگر تولید این کشورها با تشدید همزمان رویدادهای آب و هوایی مانند خشکسالی آسیب ببیند، بیش از 60 درصد تولید ذرت جهان از بین خواهد رفت.

در گذشته هرگز دو اتفاق بد همزمان رخ نداده بود، اما کارهای انجام شده در مت آفیس نشان می دهد که در حال حاضر خطری واقعی وجود دارد. علاوه بر این، ممکن است خطراتی از رویدادهای مشابه بر برداشت برنج، گندم و سویا نیز تأثیر بگذارد. هم اکنون در مت آفیس مطالعه ای انجام می شود که همکاری مشترکی با پژوهشگران چینی برای درک خطرات آب و هوایی است که بر محصولات کشاورزی تأثیر می گذارد.

کیرستی لویز (Kirsty Lewis) ، مدیر گروه علمی امنیت آب و هوایی مت آفیس گفت: "ما متوجه شدیم که در زمان رشد محصول خیلی انعطاف پذیر فکر نمی کنیم. ما باید خطراتی را که با آن روبرو هستیم و یا خطرات واقعی که ما را گرفتار می کنند، درک کنیم. ما باید بپذیریم که در حال حاضر نمی توانیم مقدار خطرات را اندازه گیری کنیم."

مترجم: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید