Iranian Agriculture News Agency

بنیان‌های زیست‌محیطی فقر اقتصادی

روستاهای شکوفای سرزمین هزارتپه/ در عمق آفریقای محصور در خشکی، یک معجزه در حال گسترش است/ رواندا با تله‌های فقر مقابله می‌کند

در عمق آفریقای محصور در خشکی، یک معجزه در حال گسترش است. کمتر از یک نسل بعد از ویرانی هایی که جنگ داخلی و قتل عام بر جای گذاشت، رواندا با تله های فقر که بسیاری از کشورهای درحال توسعه وابسته به منابع طبیعی دیگر را نیز به دام می افکند مقابله می کند.

روستاهای شکوفای سرزمین هزارتپه/ در عمق آفریقای محصور در خشکی، یک معجزه در حال گسترش است/ رواندا با تله‌های فقر مقابله می‌کند

در عمق آفریقای محصور در خشکی، یک معجزه در حال گسترش است. کمتر از یک نسل بعد از ویرانی هایی که جنگ داخلی و قتل عام بر جای گذاشت، رواندا با تله های فقر که بسیاری از کشورهای درحال توسعه وابسته به منابع طبیعی دیگر را نیز به دام می افکند مقابله می کند.

به گزارش ایانا از سایت "ساینس دیلی"، "سرزمین هزار تپه" امروز یکی از قوی ترین اقتصاد ها و سلامت ترین مردمان قاره را دارد. داستان این موفقیت با یک روش جدید توسعه یافته برای مدل سازی فقر روستایی که می تواند مداخلاتی را برای بهبود اقتصاد، سلامت و زیست بوم ها شکل دهد متولد شد.

ماتیو باندز ( matthew bonds ) یکی از نویسندگان این پژوهش، استاد مدعو پزشکی در استنفورد می گوید: "معاش فقرای روستایی به معنای واقعی کلمه توسط سایر ارگانیسم ها در سیستم های پیچیده زیست محیطی نابود می شود." "تاثیر محیط زیست بر اقتصاد فقیر روستایی آن ها را اساسا با اقتصاد بیشتر کشورهای توسعه یافته متفاوت می کند."

اقتصاد روستایی ۱۰۱

از یک میلیارد نفر که زیر خط فقر بین المللی زندگی می کنند، بیشتر آن ها در جوامع روستایی که منبع طبیعی پیرامون آن ها مانند یک شمشیر دولبه عمل می کند زندگی می کنند. سیستم های زیست محیطی حداقل معاش را فراهم می کنند، اما هم چنین نرخ بالای بیماری های عفونی را از طریق عوامل بیماری زای ناشی از آفت های کشاورزی، جوندگان، انگل ها و سایر ناقلان، گسترش می دهند.

جیلیو دو لئو ( Giulio de leo ) یکی از نویسندگان این مقاله، استاد زیست شناسی در ایستگاه دریایی استنفورد هاپکینز می گوید: "این دشمنان طبیعی با فقرای روستایی بر سر منابع طبیعی می جنگند". "آن ها سرمایه زیستی را در شکل سلامت انسان یا محصولات، دام ها، جنگل ها، جانوران وحشی، خاک و ماهیگیری مصرف می کنند، بنابراین معیشت و رفاه مردم را از بین می برند."

این تصویر با نیاز به ایجاد تعادل بین مواد مغذی و حفظ سلامت با سرمایه گذاری در زمین، دام و محصولات، پیچیده تر هم می شود. این شبکه پیچیده از واکنش ها به یک آمار وحشتناک منتهی می شود: بیش از ۷۵ درصد مردم فقیر روستایی در صحرای بزرگ آفریقا و جنوب شرقی آسیا از بیماری های عفونی می میرند. این مسئله هم چنین به ایجاد تله های فقر- ناتوانی برای کسب درآمد کافی برای پس انداز و سرمایه گذاری در درآمدهای آینده- نیز می انجامد. اگر یک کشاورز یا دام های او بیمار شوند، درآمد دستخوش تغییر می شود.

شناخت تله های فقر

این مطالعه که در مجله بوم شناسی و تکامل طبیعت ( (Nature Ecology & Evolution منتشر شده است، گامی مهم در جهت فهم فقر پایدار و یافتن راه حل برای توسعه پایدار و طولانی مدت برداشته است. این پژوهش اولین چارچوب نظری عمومی را در نوع خود برای مدل سازی امرار معاش و سلامت افراد فقیر روستایی، با تحلیل عوامل بوم شناسی، اقتصادی و عوامل بیماری را ارائه می کند.

برای نویسنده ارشد این پژوهش، کالیستوس نگانگالا ( (Calistus Ngonghala ریاضیدان در دانشگاه فلوریدا، این کار، دقیقا به هدف زدن است. نگانگالا می گوید: "من در روستایی در کامرون بزرگ شده ام، خانواده و دوستانم زندگی بخور و نمیری داشته اند و جامعه من از بار همیشگی بیماری های کشنده مانند مالاریا و ایدز رنج می برده."

مدل های این مطالعه نشان می دهند که نرخ سرایت بیماری ها و بهبود یافتن از آن ها از مهمترین عوامل تعیین کننده ی هم راستا با ایجاد سلامتی طولانی مدت و پویایی ثروت است. این چارچوب هم چنین بازتاب ها، فرآیندها و پارامترهایی را که برای اندازه گیری فقر روستایی در مطالعات آینده مهم هستند، برجسته می کند. این مدل ها می توانند به شناسایی موثر راه های رسیدن به توسعه پایدار و پیش بینی بهتر انعطاف پذیری کشور در مقابل شوک های اقتصادی، سلامتی و محیط زیستی کمک کند.

نمونه بارز آن یک موج پشتیبانی بزرگ در گذشته - مانند تزریق سرمایه یا تامین منابع کشاورزی- ممکن است برای برهم زدن چرخه معیوب کنش و واکنش بین فقر و بیماری و قرار دادن کشور در مسیر توسعه سلامتی کافی باشد. با این حال این مطالعه نشان می دهد، این رویکرد توسعه که در بسیاری از جاها اجرا می شود، تنها می تواند یک تسکین موقتی در بعضی موارد فراهم کند. در این موارد، تنها تغییرات پایدار و دائمی سیستم می تواند توسعه اقتصادی پردوام و بهبود در سلامت عمومی ایجاد کند.

رواندا یک مثال روشن است. این کشور دسترسی وسیع و نیرومندی به حفط سلامت برای افراد فقیر از طریق سیستم های بیمه اجتماعی فراهم کرد و در پی آن در این کشور رشد اقتصادی چشمگیر اتفاق افتاد.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید