Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی همزمان با نشست خبری میتکس 2017 اعلام کرد:

صادرات فرآورده‌های گوشتی 100 درصد افزایش یافت/ افزایش احتمالی 10 تا 12 درصد نرخ‌ها در نیمه دوم سال 96

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی نسبت نشست‌های خبری گذشته که حرص و جوش باز کردن کلاف سردرگم خمیر مرغ موسوم به MDF را داشت، خشنود و آرام به‌نظر می‌رسید؛ کمااینکه این را در...

صادرات فرآورده‌های گوشتی 100 درصد افزایش یافت/ افزایش احتمالی 10 تا 12 درصد نرخ‌ها در نیمه دوم سال 96

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - علیرضا صفاخو:

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی نسبت به نشست‌های خبری گذشته که حرص و جوش باز کردن کلاف سردرگم خمیر مرغ موسوم به MDF را داشت، خشنود و آرام به‌نظر می‌رسید؛ کمااینکه این را در پاسخش به پرسش ایانا مبنی بر به ثمر نشستن اعتراض‌های کارشناسی انجمن و بازتاب گسترده مطالبات واحدهای صنایع گوشتی در رسانه‌ها طی چند سال ممنوعیت آن می‌شد احساس کرد. ضمن آن که نتوانست با وجود این که نشست خبری امروز با محوریت برگزاری دومین نمایشگاه میتکس بود، آن را پنهان کند و رسماً از سازمان ملی استاندارد بابت حل آن سپاسگزاری کرد؛ اما به خبرنگاران علاقه‌مند و پیگیر نیز قول داد در مصاحبه‌های اختصاصی یا نشستی جداگانه در خود انجمن صنایع گوشتی با سیاست درهای باز انجمن، پاسخگوی پرسش‌های آن‌ها در وادی خمیر مرغ یا تغییرات احتمالی نرخ فرآورده‌ها در نیمه دوم سال و نظایر این پرسش‌ها خواهد بود.

احتمال افزایش قیمت فرآورده‌های گوشتی که به ارزان‌ترین منبع پروتئین گوشتی دهک‌های متوسط به پایین در کشور شناخته می‌شود، ازجمله احتمالاتی بود که افلاکی با استناد به تورم نرخ گوشت قرمز و سفید (مرغ) اعلام کرد و گفت: در نیمه دوم امسال احتمالاً قیمت این فرآورده‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا می‌کند. وعده‌ای که خبرنگاران کنجکاو را به پرس‌وجوی اطلاعات دقیق‌تر از این امر متمایل کرد. تا افلاکی به گفتن این توضیح مختصر بسنده کند که ایران کشور تورمی بوده که طی ۱۵ سال گذشته به‌ویژه تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم تأثیرش را روی قیمت تمام‌شده محصولات مختلف و صنایع گذاشته است و اگر تولیدکنندگان در یک سال هم بخواهند تحمل کنند و قیمت‌‌شان را افزایش ندهند در سال‌های بعد باید قیمت خود را افزایش دهند تا بتوانند تولید را ادامه دهند.


وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ طی ماه‌های اخیر، درخواست افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۲ درصدی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داده‌ شده تا بتوانیم در نیمه دوم امسال با قیمت‌های جدید محصولات خود را روانه بازار کنیم، اما اگر هر تولید کننده‌ای بتواند به مواد اولیه خود در یک بازه زمانی مشخص، با قیمت ثابتی دست پیدا کند، ترجیح می‌دهد قیمت محصول تولید شده‌اش را نیز برای حفظ مشتریان افزایش ندهد، اما اگر این‌گونه نباشد چاره‌ای جز افزایش قیمت نیست.

با این وجود، افلاکی از آنجا که موضوع نمایشگاه میتکس 2017 نیز هدف‌گیری بازارهای منطقه است، در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران ایانا و مهر که جویای تدابیر اتخاذ شده برای صادرات به بازارهای خارجی به‌ویژه کشورهای روسیه، قطر و... بودند، گفت: درباره آخرین وضعیت صادرات فرآورده‌های گوشتی، ما تا قبل از سال ۹۴ صادرات چندانی در این زمینه نداشتیم، اما سال گذشته حدود ۴۰۳۰ تن انواع فرآورده گوشتی از کشور صادر شد که این عدد نسبت به سال ۹۴ که میزان صادرات حدود دوهزار تن بوده تقریباً دو برابر شده و بیشترین حجم صادرات نیز به کشورهای آذربایجان، ارمنستان، کشورهای شمال آفریقا، افغانستان و مواردی جزئی هم به کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی کشور همچنین با بیان اینکه وارد شدن به بازار روسیه کار بسیار مشکلی است، افزود: آیین‌نامه‌های این کشور در زمینه واردات مواد غذایی بسیار مشکل است و چارچوب ما را محدود می‌کند. حدود دو سالی است که ما روی صادرات مستقیم به روسیه متمرکز هستیم، اما همانطور که اشاره شد این کار سختی است.

افلاکی اضافه کرد: با توجه به وضعیت منطقه و کشورهای منطقه خلیج فارس باید به سمت صادرات بیشتر حرکت کنیم و ببینیم که منطقه از نظر کمی و کیفی چه محصولی از ما می‌خواهد، چرا که ایران به‌عنوان یکی از کشورهای اسلامی می‌تواند مسئله‌ صادرات با گواهی حلال را در بین کشورهای همسایه اسلامی رونق دهد که در این میان کشورهایی مانند امارات متحده عربی و قطر می‌توانند به‌عنوان مقاصد اصلی در نظر گرفته شوند./

S-960427-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید