Iranian Agriculture News Agency

اختصاص 3300 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای روش های نوین آبیاری در سال جاری/افزایش بهره وری راهبرد توسعه کشاورزی کشور




معاون آب، خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی دیگر ظرفیت افزایش سطح زیرکشت به معنای توسعه افقی آن در کشور وجود ندارد.

به گزارش ایرنا،علی مراد اکبری روز سه شنبه در حاشیه گردهمایی مدیران آب و خاک سازمانهای جهاد کشاورزی استانهای کشور در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: کشور دیگر تاب ‌آوری توسعه افقی یعنی افزایش سطح زیر کشت را ندارد و منابع آبی که در اختیار ما قرار داده شده بسیار محدود است. باید با تمام قوا بر روی توسعه عمودی و افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی کار کرد.
وی افزایش ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی با توسعه عمودی و افزایش بهره وری با محوریت آب را ضروری توصیف و بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی تداوم 15 ساله پدیده خشکسالی است. محدودیت منابع آب موجب تمرکز بیشتر بر حوزه هایی همچون مدیریت آب، مدیریت مصرف، افزایش و ارتقا آبیاری و بهره‌وری آب در شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بر اهتمام و توجه مطلوب دولت یازدهم نسبت به حوزه و مسائل کشاورزی و منظور کردن قوانین متعدد حمایتی از این بخش در برنامه ششم توسعه تاکید و بیان کرد: امید می رود بتوان سالانه قسمتی از منابع آبی را که قبلا با صرفه‌جویی کمتری استفاده شده، با روشهای مدرن آبیاری، سامانه‌های پیشرفته و ارتقا کارایی مصرف آب مورد بهره وری بیشتر قرار داد.
وی در زمینه سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود تولیدات نیز گفت: یکی از سیاستهای موجود استفاده از آب مجازی است که در قالب آن گیاهان پرمصرف را در برنامه وادرات و همچنین گیاهان کم‌مصرف را در برنامه صادرات قرار دهیم.
اکبری افزود: همچنین امسال دولت برای توسعه روش های نوین آبیاری 33 هزار میلیارد ریال اعتبار تصویب کرده و طی دو ماه نخست سال در سطح حدود 6000 هکتار روشهای نوین آبیاری در کشور اجرا شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید