Iranian Agriculture News Agency

"شورابچه" در انتهای بی‌مهری

"شورابچه" در انتهای بی‌مهری

شواربچه نام یک مجتمع دامداری در استان چهارمحال و بختیاری است که به ظن خود دامداران مسئولان آنها را فراموش کرده‌اند.

به گزارش تسنیم از شهرکرد ، مجتمع دامداری شورابچه واقع در فرخشهر تأسیس سال 1368 است. از ابتدای ورود مشخص است که وارد جایی می‌شوید که سال‌هاست هیچکدام از مسئولان استانی وارد آن نشده‌‌اند، تابلویی زنگ زده در ابتدای ورود خودنمایی می‌کند.

جلوتر که می‌روی در 2 طرف جاده که به تازگی آسفالت شده است خاکی است، به نزدیکی گاوداری‌ها که می‌رسی تازه عمق فاجعه از زمین و آسمان سر بیرون می‌زند. به گفته خود دامداران تنها جاده اصلی آن هم به دست خودشان آسفالت شده و کوچه‌ها خاکی هستند. اینجا خبری از سیستم فاضلاب نیست که آفتاب سوزان هم مزید بر علت شده، جلوی هر دامداری جویی راه افتاده که اطراف آن را علف‌های هرز گرفته و بوی نامطبوعی دارد.

به همراه 2 تن از دامداران به جایی که به آن تالاب می‌گویند، می‌رسیم بوی آن به اندازه‌ای آزاردهنده است که در عجبم دامداران چگونه اینجا کار می‌کنند.

دولت به فکر تولید به ویژه بخش دامپروری نیست

یکی از دامداران در شرح احداث مجتمع در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: مجتمع دامداری شورابچه 15 سال قبل از سوی شورای تأمین استان، فرمانداری، محیط زیست، جهاد کشاورزی و شهرداری در راستای خروج دامداری‌های سنتی از داخل شهر احداث شد.

وی افزود: در واقع محیطی را برای مردم فراهم کردند که مانند یک دخمه است، نه زیرساخت و نه هیچگونه امکاناتی دارد. در ابتدا مجتمع دارای تأسیسات برق و آب نبود که مردم با چارپا آب می‌آوردند و به امید اینکه روزی این زیرساخت‌ها فراهم شود در اینجا ساکن شدند. کم کم دامداران با هزینه خودشان تأسیسات آب و برق را ایجاد کردند.

این دامدار بیان کرد: البته ما مالک اینجا نیستیم، ما مستأجر هستیم که گفته شده در آینده مالک خواهید شد. نرخ اجاره همه گاوداری‌ها 30 تومان است که اینجا به ما گفته شد که 200 تومان است البته پیگیری شد و اکنون همان 30 تومان است اما از خیلی‌ها همان 200 تومان را گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: برای احداث جاده پیگیری‌هایی انجام شد و فرماندار نیز قول کمک 80 میلیون تومانی را داد که قرار شد 100 میلیون تومان را نیز ما پرداخت کنیم و مابقی را جهاد کشاورزی بدهد که اکنون 240 میلیون تومان هزینه شده اما ریالی از جایی پرداخت نشده است که وام گرفته‌ایم و اکنون وام را خودمان پرداخت می‌کنیم.

این دامدار تصریح کرد: اکنون در اینجا زمینه فعالیت 90 واحد وجود دارد که تنها 23 واحد فعال است، مردم توانایی خرید دام و تجهیزات را ندارند، کسانی هم که اینجا بوده‌اند بعد از مدتی رفته‌اند.

تالاب شورابچه

وی با بیان اینکه در جمع در این دولت به فکر تولید به ویژه بخش دامپروری نیستند، ادامه داد: سال گذشته مصوب شد که شیر را کیلویی 1440 تومان از دامدار خریداری کنند اما کارخانه‌داران راضی نشدند، مسئولان به ما گفتند که شما شیر را کیلویی 1200 تومان بدهید مابقی را دولت به شما می‌دهد که البته تاکنون چیزی ندیده‌ایم.

خرید و فروش غیرمجاز دام مجتمع‌های دامداری را آلوده می‌کند

یکی دیگر از دامداران درباره ارایه تسهیلات به دامداران گفت: شما تنها در این باره می‌شنوید اما از کسی نمی‌‌پرسید که اصل ماجرا را برای شما توضیح دهد. سال گذشته ثبت‌نام اینترنتی وام بود که آدرس دادند بروید فلان جا ثبت‌نام کنید.

وی افزود: هر نفر 40 هزار تومان هزینه دادیم که 10 هزار نفر ثبت‌نام کردند و تنها به 2 هزار نفر وام دادند.

این دامدار بیان کرد: شرایطی که برای وام اعلام شد اصلاً کارشناسی نشده بود و مجبور به خرید تجهیزاتی شدیم که قابل استفاده نیستند. جالب‌تر اینکه اکنون می‌گویند سود وام 18 درصد است نه 4 درصد.

وی با اشاره به وضعیت خرید و فروش دام بیان کرد: به علت مشکلات اقتصادی برخی مجبور به خرید و فروش دام شده‌اند که اصلاً نظارتی بر کار آنها وجود ندارد. در سایر استان‌ها قبل از ورود دام را قرنطینه می‌کنند اما اینجا کسی اصلاً نظارت نمی‌کند که همین باعث ورود آلودگی به استان می‌شود.

انجام زیرساخت مجتمع‌های دامداری از محل اعتبارات تملک دارایی‌ها و خودیاری بهره‌برداران

سام مردانی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در زمینه اجرای پروژها انجام زیرساخت مجتمع‌های دامداری از جمله کارهای مطالعه، نقشه برداری، پلاک‌بندی، تامین آب، برق‌رسانی و انجام خیابان‌کشی و غیره داخل مجتمع‌های مورد نظر است که عمدتاً با استفاده از اعتبارات تملک دارایی‌ها و خودیاری بهره‌برداران انجام می‌شود.

وی با اشاره به قیمت شیر افزود: براساس مصوبه شورای اقتصاد قیمت هر کیلو شیر 1440 تومان است که با توجه به عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد توسط کارخانه‌داران قیمت هر کیلو شیر در حال حاضر بین 1100 تا 1250 تومان است.

از شورابچه با انبوهی از پرسش‌ها خارج شدیم، اینکه قرار است شهر محیط آرام و بهداشتی باشد درست است اما اینکه وسیله تأمین بهداشت غذایی در جایی قرار داشته باشد که خود منبع میکروب و بیماری است جایی سوال دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید