Iranian Agriculture News Agency

با حضور نمایندگان 14 کشور خارجی

کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت نوین منابع آب 31 تیر در تهران برگزار می‌شود

رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی جهاد کشاورزی گفت: این مؤسسه با اجرای دوره‌های آموزشی بین‌المللی در زمینه مشاوره، معرفی استادان ایرانی، معرفی ناظران ایرانی، معرفی مزارع و امکانات کشاورزی ایران برای اجرای برنامه‌های عملی کارگاه‌های بین‌المللی با سازمان بهره‌وری آسیایی (APO) و سازمان ملی بهره‌وری ایران (NIPO) همکاری دارد.

کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت نوین منابع آب 31 تیر در تهران برگزار می‌شود

کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت نوین آب با حضور نمایندگان 14 کشور خارجی طی روزهای 31 تیر تا چهارم مردادماه سال جاری در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار خواهد شد.

رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به ضرورت برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی که به موضوع‌های اساسی کشاورزی برمی‌گردد، اقدام بسیار مناسبی است که باید صورت گیرد و دانش روز را به دست‌اندرکاران مربوط منتقل کند. موضوع این کارگاه، موضوعی حیاتی و اساسی به‌شمار می‌رود و شاید بتوان گفت امروز مهم‌ترین موضوع کشور ایران و بسیاری از کشورهای منطقه مسئله آب است. هرچند مسئله آب در کشور به حد بحرانی نرسیده؛ اما در حد هشدار است و باید مدیریت منابع آب را بهبود بخشیم تا قبل از بروز بحران و خشکسالی مطلق به وضعیت بهتری برسیم.

دکتر سیدجلال‌الدین بصام با بیان اینکه کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت نوین منابع آب از سوی سازمان بهره‌وری آسیایی ( APO ) طرح و برگزار می‌شود، افزود: با توجه به موضوع‌هایی که هر سال در کشورهای آسیایی مد نظر است و باید به آن توجه شود، در کنگره سالانه سازمان این قبیل کارگاه‌های آموزشی طرح و مصوب می‌شود. موضوع آب در کشورهای آسیایی به‌ویژه کشورهای آسیای غربی مشکل‌زا بوده و این سازمان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در صدد کاهش و برطرف ساختن آن است.

وی با اشاره به اهداف برگزاری کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت نوین منابع آب بیان کرد: آشنایی دست‌اندرکاران با شیوه‌های نوین مدیریت آبیاری، به اشتراک‌گذاری فناوری‌های هوشمند فعالیت‌ها و سیستم‌های کشاورزی برای استفاده کافی و اثربخش از منابع آب کشاورزی به‌منظور ارتقاء مدیریت منابع آبی سازگار با شرایط کشاورزی، افزایش تولید آب پایدار و تشویق به کشاورزی هوشمند از اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی به‌شمار می‌رود.

بصام شکل‌دهی برنامه‌های عملیاتی استراتژیک برای مشارکت‌کنندگان دوره به‌منظور ارتقاء فناوری‌ها، فعالیت‌ها و سیستم‌ها در کشورهای خودشان، انتقال تجربیات موفق کشورها به سایر کشورها و هم‌اندیشی کشورهای شرکت‌کننده برای مقابله با مشکل آب را از دیگر اهداف برپایی کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت نوین منابع آب برشمرد.

وی از حضور نمایندگان 14 کشور خارجی در این کارگاه خبر داد و یادآور شد: نمایندگان کشورهای اندونزی، پاکستان، تایلند، چین، سریلانکا، فیلیپین، فی‌جی، کامبوج، کره جنوبی، مالزی، مغولستان، نپال، ویتنام و هند در این کارگاه حضور خواهند داشت و استادانی از کشورهای ژاپن، پاکستان، تایلند و ایران نیز مباحثی در موضوع کارگاه مطرح خواهند کرد.

رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی به موضوع‌های عملی در کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت نوین منابع آبی نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: بررسی سیستم‌های مدیریت منابع آبی پایدار در منطقه آسیا و اقیانوسیه از نظر وضعیت، روندها، فرصت‌ها و چالش‌ها، فناوری‌های پیشرفته برای افزایش تأمین آب کشاورزی و فناوری‌های هوشمند برای افزایش راندمان مصرف از موضوع‌های عملی است که در این کارگاه آموزشی مطرح خواهد شد.

به گفته بصام، فناوری‌های نوآورانه برای مدیریت هدرروی آب، استفاده از ابزار دیجیتال برای ارتقای سیستم‌های آبیاری سازگار با کشاورزی، تنظیمات سیاسی و نهادی برای ارتقاء فناوری‌های پیشرفته به‌منظور منابع آبی - زراعی و مدل های موفق مدیریت منابع آب برای گروه‌های کوچک و متوسط از دیگر موضوع‌های عملی این کارگاه آموزشی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این مؤسسه طی سال‌های گذشته مجری سه کارگاه آموزشی بین‌المللی "نوآوری در مدیریت پس از برداشت تولید میوه"، "صدور گواهی محصولات ارگانیک" و "سیستم تولید ناب" بوده است، تأکید کرد: این مؤسسه با اجرای دوره‌های آموزشی بین‌المللی در زمینه مشاوره، معرفی استادان ایرانی، معرفی ناظران ایرانی، معرفی مزارع و امکانات کشاورزی ایران برای اجرای برنامه‌های عملی کارگاه‌های بین‌المللی با سازمان بهره‌وری آسیایی ( APO ) و سازمان ملی بهره‌وری ایران ( NIPO ) همکاری دارد.

گفتنی است، شرکت‌کنندگان در کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت نوین منابع آب از سد طالقان، سامانه‌های نوین آبیاری ایستگاه Scada و مرکز دیسپاچینگ سازمان جهاد کشاورزی قزوین بازدید خواهند کرد./

A-960428-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید