Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها اعلام کرد:

بررسی شاخص‌های حکمرانی خوب آب در نشستی مشترک

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از نشست مشترک با کارشناسان دفتر برنامه‌‎ریزی کلان آب و آبفا به منظور بررسی شاخص‌های حکمرانی خوب آب در نشستی مشترک، خبرداد.

بررسی شاخص‌های حکمرانی خوب آب در نشستی مشترک

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از نشست مشترک با کارشناسان دفتر برنامه‌‎ریزی کلان آب و آبفا به منظور بررسی شاخص‌های حکمرانی خوب آب در نشستی مشترک، خبرداد.

محمد عقیقی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: تفاهم نامه‌ای با وزارت نیرو داشتیم که بر اساس آن، همکاری مشترک بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو در حوضه آبریز سدها انجام می‌شد.

وی افزود: بر اساس تفاهم نامه قبلی، سدهایی که اولویت شرب داشتند، مبنای همکاری بین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی بود. به نحوی که قرار بود سازمان جنگل‌ها، فعالیت‌های آبخیزداری خود را روی سدها متمرکز کند.

عقیقی گفت: طی چند سال گذشته همکاری‌ها بین سازمان جنگل‌ها و وزارت نیرو گسترش پیدا کرد. حتی سازمان آب و برق خوزستان در قالب این تفاهم نامه با هدف کنترل رسوب سد دز، مطالعات آبخیزداری هفت زیر حوضه مشرف به این سد را انجام داد و پس از تصویب این مطالعات در کمیته فنی سازمان جنگل‌ها، طرح‌ها به مرحله اجرا درآمد.

وی ادامه داد: در دولت جدید به این فکر افتادیم که تفاهم نامه همکاری بین سازمان جنگل‌ها و معاون آب و آبفای وزارت نیرو را توسعه دهیم. تلاش کردیم سطح مباحث صرفا محدود به آبخیزداری و آبخوان‌داری در حوزه سدها نشود بلکه کل سطح یک حوضه آبریز و حوضه‌های بدون سد را هم شامل شود. این تفاهم نامه منعقد شد. کار گروه مشترکی شکل گفت که یک سال دبیری آن به عهده سازمان جنگل‌ها و سال بعد به عهده وزارت نیرو خواهد بود.

به گفته مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، تفاهم نامه مشترک بین سازمان جنگل‌ها و معاون آب و آبفای وزارت نیرو توسط مهندس خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها و رحیم میدانی معاون آب و آبفای وزارت نیرو به امضا رسید. پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و محمد ابراهیم‌نیا از دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو نیز مسئول مدیریت کارگروه‌های مشترک را به عهده گرفتند. محورهای همکاری در این تفاهم نامه علاوه بر آبخیزداری در محدوده سدها، اجرای عملیات آبخوان‌داری، کنترل سیلاب، انتقال تجارب مشترک، تعریف کار مشترک و برگزاری جلسات منظم است.

وی حکمرانی خوب آب را یکی از مباحث مشترک در دست پیگیری توسط دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی اعلام کرد و افزود: در همین راستا، امروز جلسه مشترکی بین این دو مجموعه برگزار و شاخص‌های حکمرانی خوب آب بررسی خواهد شد. ما نیز تجربیات خود در این رابطه را در اختیار وزارت نیرو قرار خواهیم داد.

عقیقی با اشاره به راه‌اندازی شورای برنامه‌ریزی حوضه‌های آبریز توسط وزارت نیرو به ریاست حمید چیت چیان، گفت: در جلسات این شورا همواره بر عملیات آبخیزداری تاکید شده اما تا کنون از ما برای شرکت در جلسات دعوت نشده است. اعلام شده که نماینده وزارت جهاد کشاورزی، معاونت آب و خاک این وزارتخانه است. ما منتظریم تا با دعوت به این شورا، تجربیات خود در زمینه مدیریت حوضه‌های آبریز را که از پروژه منارید و حبله رود به دست آورده‌ایم، در اختیار وزارت نیرو قرار دهیم.

به گفته وی در جلسه امروز علاوه بر بررسی شاخص‌های خوب آب، بند 4 سیاست‌های کلی نظام در بخش آب نیز در این کارگروه تعیین تکلیف خواهد شد.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها افزود: تلاش می‌کنیم که روی یک موضوع خاص در کوتاه مدت تفاهم کنیم تا نتایج این تفاهم به جلسه اصلی که بین دو وزیر برگزار می‌شود، ارجاع داده شود.

وی تاکید کرد: ما در مجموعه آبخیزداری بر مدیریت جامع حوضه‌های آبریز تاکید داریم. یک حوضه آبریز از سه عنصر اصلی آب، خاک و پوشش گیاهی تشکیل شده است اما در کنار این مسایل، معیشت جامعه محلی هم باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا اگر روستاییان از نظر معیشتی در مضیقه باشند، بوته هم قطع می‌کنند یا اراضی طبیعی را شخم می‌زنند.

عقیقی هدف از تشکیل کارگروه‌های مشترک بین وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی را رسیدن به راهکارهای مشترک برای ارائه پیشنهاد به شورایعالی آب و کمک به تصمیم‌گیری مناسب در سطح کلان کشور اعلام کرد.

L-960428-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید