Iranian Agriculture News Agency

مزایای وجود مواد ارگانیک در خاک

با کاهش بارندگی‌ها بر اثر تغییرات اقلیمی، کشاورزان انگلیسی که محصولات پر آب کاشته و زمین‌های خود را کود شیمیایی داده‌اند از کشاورزان ارگانیک نکات تازه‌ای می‌آموزند.

مزایای وجود مواد ارگانیک در خاک

با کاهش بارندگی‌ها بر اثر تغییرات اقلیمی، کشاورزان انگلیسی که محصولات پر آب کاشته و زمین‌های خود را کود شیمیایی داده‌اند از کشاورزان ارگانیک نکات تازه‌ای می‌آموزند.

به گزارش ایانا از گاردین ، موفقیت دراز مدت کشاورزان، به‌ویژه در شرایطی که تغییرات اقلیمی الگوهای بارندگی را غیر قابل اعتماد ساخته است، بستگی به این امر دارد که چگونه با خاک رفتار می‌کنند.

گاه ترکیبات خاک از یک زمین تا زمین دیگر بسیار متفاوت است. خاک رس که چهار برابر خاک‌های با دانه‌های درشت شنی آب را در خود نگه می‌دارد، می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد اما مزرعه با خاک رس، در هنگام بارندگی شدید غرق آب می‌شود و محصولات در آب فرو می‌روند. خاک رس همچنین بر اثر فعالیت شدید ماشین آلات کشاورزی، فشرده می‌شود.

فرسایش خاک در سافولک انگلیس. کشاورزانی که خاک مزارعشان مواد ارگانیک زیادی دارد، نیاز به کود کمتری دارند؛ مزارع آنها کمتر دچار آبگرفتگی می‌شود و نیاز به آبیاری کمتری دارند .

برخورداری از یک ترکیب مناسب در خاک، امری مطلوب است اما این تنها ثروت کشاورزان، هر ترکیبی که داشته باشد آنها باید، قابلیت نگهداری آب در خاک، به‌ویژه برای محصولات یکساله و خصوصا در مناطق خشک را بالا ببرند. حتی گیاهان چند ساله وقتی که نیمی از آب در دسترس خود در خاک را مصرف می‌کنند، به "نقطه پلاسیدگی" می‌رسند.

مواد ارگانیک خاک یکی از عوامل مهم برای حفظ آب است. اکنون برخی مزارع انگلستان که دارای خاک بیش از حد بهره‌برداری شده هستند و در آنها به‌طور معمول از کود شیمیایی استفاده شده، تنها نیم درصد ماده ارگانیک دارند؛ میزان مطلوب، 3 درصد و بیشتر از آن است. محصولاتی که خاک آنها ماده ارگانیک بیشتری دارد، در برابر کم آبی مقاومت بیشتری دارند. اینجاست که کشاورزانی که کود حیوانی و کمپوست به خاک اضافه می‌کنند، آشکارا سود می‌برند و در عین حال خطر سیل و جذب بیش از حد کربن را کاهش می‌دهند.

خشکسالی در آغاز امسال، بسیاری از کشاورزان را مجبور کرد برای حفظ محصولات، زمین‌های خود را آبیاری کنند؛ اما کشاورزان ارگانیک، آب کمتری مصرف کردند. آبیاری هزینه بالایی می‌برد و کشاورزان سنتی که برای افزایش محصول، به کودهای گران شیمیایی تکیه کرده‌اند، تحت فشار مضاعفی قرار گرفته‌اند. مراقبت از خاک برای حفظ بقای کشاورزی حیاتی است.


ترجمه: محسن حدادی

L-960428-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید