Iranian Agriculture News Agency

در صورت رشد صنعت ورمی‌کمپوست

ایران از چین زباله وارد می‌کند/ کمپوست‌های تولیدشده شهرداری تهران قابل استفاده نیست

کمپوست‌های تولیدشده توسط شهرداری تهران در منطقه کهریزک قابل استفاده نیست، چراکه این کمپوست‌ها به دلیل اینکه پر از شیشه‌های خردشده است، دپوشده و کاربردی ندارد.

ایران از چین زباله وارد می‌کند/ کمپوست‌های تولیدشده شهرداری تهران قابل استفاده نیست

کمپوست‌های تولیدشده توسط شهرداری تهران در منطقه کهریزک قابل استفاده نیست، چراکه این کمپوست‌ها به دلیل اینکه پر از شیشه‌های خردشده است، دپوشده و کاربردی ندارد.

کارآفرین اجتماعی ورمی‌کمپوست امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه طبق ماده 193 برنامه ششم توسعه، شهرداری‌ها حق دفن زباله در شهرهای بالای 200 هزار نفر را ندارند و باید با استفاده ازکرم ورمی‌کمپوست زباله‌ها را فرآوری کنند، گفت: دلیل پیگیری نکردن این مصوبه توسط محیط زیست و صدور مجوزهای متعدد واردات کودهای شیمیایی توسط وزارت جهاد کشاورزی را باید از این دو ارگان پیگیر شد.

به گفته خسرو سلجوقی، فعالیت تجاری یا غیرتجاری ورمی‌کمپوست برای مردم از نان شب هم واجب‌تر است؛ چرا که تمامی خاک‌های کشور ضعیف شده و احتیاج به تقویت و غنی شدن دارد. در تولید ورمی‌کمپوست از زباله، آنقدر ظرفیت وجود دارد که نه‌تنها تمام زباله‌های کشور را می‌توان به ورمی‌کمپوست تبدیل کرد، بلکه برای تولید ورمی‌کمپوست مجبور به واردات زباله از چین خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در ایتالیا به‌دلیل فرهنگ‌سازی تفکیک، پیدا شدن شیشه در زباله باعث جریمه چهارهزار و 500 یورویی می‌شود، افزود: در ایران قابلیت جداسازی پلاستیک و فلز از زباله با استفاده از باد و آهن‌ربا وجود دارد، اما شیشه‌های خردشده را به هیچ وجه نمی‌توان از زباله‌ها جدا کرد، به همین دلیل کمپوست‌های تولیدشده توسط شهرداری تهران در منطقه کهریزک قابل استفاده نیست، چراکه این کمپوست‌ها به‌دلیل اینکه پر از شیشه‌های خردشده است، دپو شده و کاربردی ندارد.

سلجوقی با بیان اینکه محیط زیست برای احداث دامداری فاصله 120 کیلومتری از شهر را ضروری می‌داند، تأکید کرد: در آمریکا مجوز احداث دامداری در داخل شهر داده می‌شود، اما در دامداری‌ها بعد از جدا شدن فضولات از دام، دستگاهی پس از شست‌وشوی مکان آلوده، 13 بار آب را از فضولات جدا و پس از آن کود را به گاز و سپس به برق تبدیل می‌کند که نه‌تنها برق گاوداری از این روش تأمین می‌شود، بلکه برق اضافه تولیدشده را برای مصرف به شهر می‌فرستند.

این فعال صنعت ورمی‌کمپوست در پایان با بیان اینکه به‌دنبال راه‌اندازی خط تولید پروتئین هیدرولیزشده از کرم ورمی‌کمپوست بوده است، یادآور شد: پس از دو سال پیگیری برای راه‌اندازی این خط تولید و موانع فراوان پیش رو، بانک عامل همکاری نکرد، این در حالی است که افزودن یک درصد از این پروتئین هیدرولیزشده به جیره غذایی مرغ، افزایش 25 درصدی تخم‌مرغ، افزایش 22 درصدی وزن مرغ و افزایش هفت درصدی گوشت سینه مرغ را رقم خواهد زد./

H-960428-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید