Iranian Agriculture News Agency

یک تولیدکننده فعال ورمی‌کمپوست در گفت‌وگو با ایانا پیشنهاد کرد:

خرید تضمینی یا توافقی ورمی‌کمپوست درخواست تولیدکنندگان برای توسعه کشاورزی پایدار

توسعه پایدار صنعت ورمی‌کمپوست نیازمند برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی یا توافقی این محصول و حمایت همه‌جانبه از آن است.

خرید تضمینی یا توافقی ورمی‌کمپوست درخواست تولیدکنندگان برای توسعه کشاورزی پایدار

توسعه پایدار صنعت ورمی‌کمپوست نیازمند برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی یا توافقی این محصول و حمایت همه‌جانبه از آن است.

تولیدکننده ورمی‌‌کمپوست امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه قیمت تناژ و متعارف ورمی‌کمپوست 350 هزار تومان است، گفت: در برخی استان‌ها تولیدکننده ورمی‌کمپوست وجود ندارد به همین دلیل قیمت تناژ این محصول به 550 هزار تومان هم می‌رسد، با این وجود در صورت حمایت دولت و خرید تضمینی یا توافقی ورمی‌کمپوست تولیدکنندگان حاضر به فروش این محصول با حداقل سود با قیمت هر کیلوگرم 250 هزار تومان هستند.

مهدی نادری افزود: ترویج مصرف ورمی‌کمپوست درخواست تولیدکنندگان این بخش از وزارت جهاد کشاورزی است، چراکه در صورت پیشنهاد کارشناسان جهادکشاورزی به کشاورزان، کودها به فروش می‌رسد و حتی کشاورزان دلیل استفاده از این نوع کود را نمی‌پرسند.

وی اضافه کرد: ترویج استفاده از ورمی‌کمپوست بین کشاورزان و مبارزه با مافیای کودهای شیمیایی نقش بسزایی در توسعه کشت محصولات ارگانیک و حمایت از تولیدکنندگان ورمی‌کمپوست در کشور دارد.

این تولیدکننده ورمی‌کمپوست با بیان اینکه قیمت یک کامیون کود گاوی شش چرخ حدود 450 تا 550 هزار تومان است، بیان کرد: همین میزان کود ورمی‌کمپوست حدود 2.5 تا 3 میلیون تومان محاسبه می‌شود، به همین خاطر کشاورزان برای کاهش هزینه‌های تولید، کود شیمیایی یا حیوانی را به‌دلیل قیمت ارزان‌تر انتخاب می‌کنند.

نادری در پایان با بیان اینکه کود ورمی‌کمپوست خاک را اصلاح می‌کند، یادآور شد: طعم و وزن محصول تولیدشده با ورمی‌کمپوست با سایر محصولات تولیدشده از کودهای شیمیایی قابل مقایسه نیست و قیمت محصولات ارگانیک گران‌تر از انواع غیرارگانیک است، همچنین کشاورزانی که محصولات گران‌قیمت نظیر زعفران و پسته کشت می‌کنند، به یقین رسیده‌اند که محصول گران‌قیمت، کود با کیفیت و مقوی نیاز دارد تا از هر درخت پسته به جای یک کیلو سه کیلوگرم برداشت کنند./

H-960428-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید