Iranian Agriculture News Agency

درخواست 157 نماینده مجلس از روحانی برای انتخاب وزیر زن

۱۵۷ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری از او درخواست کردند تا از زنان در "سطح وزرا" استفاده کند.

نمایندگان در این نامه که در جلسه علنی مجلس خوانده شد، تاکید کردند که "در راستای توسعه پایدار که زنان از ضامنان این توسعه می‌باشند از زنان توانمند و شایسته علاوه بر معاونین ریاست جمهوری در سطح وزیر نیز استفاده شود."

موضوع حضور زنان در کابینه از جمله مسائلی است که به ویژه هنگام تشکیل دولت‌های جدید بحث‌انگیز می‌شود و به موضوعی برای منازعه بین جناح‌های سیاسی تبدیل می‌شود.

تا قبل از محمود احمدی‌نژاد هیچ یک از روسای جمهوری، هیچ زنی را به وزارت منصوب نکرده بودند. تا اینکه احمدی‌نژاد با انتخاب مرضیه وحید دستجردی به عنوان وزیر بهداشت این تابو را شکست، اگرچه این وزارت به یک دوره کامل ختم نشد و با بروز اختلاف بین رییس جمهوری وقت و وزیر وقت بهداشت، این مرضیه دستجردی بود که از کابینه استعفا داد.

اکنون در آستانه تشکیل دولت دوازدهم گمانه‎زنی‌ها درباره حضور وزیر زن در کابینه دولت حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران بالا گرفته است.

پیشتر شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس‌جمهوری گفته بود تابوی وزیر زن در کابینه شکسته است و از حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم خبر داد.

مولاوردی پیش‌بینی کرد که "دو، سه وزیر خانم برای حضور در کابینه دولت دوازدهم معرفی خواهند شد."

فاطمه ذوالقدر نایب رئیس نخست فراکسیون زنان مجلس هم از ارائه فهرست ۳۰ نفره‌‌ای از زنان برای حضور در کابینه آقای روحانی خبر داده است.

اما بهروز نعمتی عضو هیات رئیسه مجلس ایران گفته است هنوز این مسئله که آیا زنی به عنوان وزیر در کابینه حضور خواهد داشت، "قطعی" نیست.

روحانی در دولت یازدهم از تعدادی از مدیران زن زن به عنوان معاون استفاده کرد. او در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر وعده انتخاب وزیر زن داده بود.

مراسم تحلیف و سوگند رئیس‌جمهوری روز ۱۴ مرداد در مجلس برگزار می‌شود و سپس او اعضای کابینه خود را برای به مجلس تقدیم می‌کند.

مجلس ظرف ۱۵ روز صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید