Iranian Agriculture News Agency

گزارش نشست مرکز ملی راهبردی مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران

بخش خصوصی انجمن کشت فراسرزمینی تشکیل می دهد

 در نشستی با موضوع کشت فراسرزمینی که به همت مرکز ملی راهبردی مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار شد، تشکیل انجمن کشت فراسرزمینی از سوی بخش خصوصی کلید خورد و اعضای هیات موسس این انجمن تعیین شدند.

بخش خصوصی انجمن کشت فراسرزمینی تشکیل می دهد



در نشستی با موضوع کشت فراسرزمینی که به همت مرکز ملی راهبردی مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار شد، تشکیل انجمن کشت فراسرزمینی از سوی بخش خصوصی کلید خورد و اعضای هیات موسس این انجمن تعیین شدند.

به گزارش ایانا از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی اتاق ایران،، این هیات قرار است با نهایی کردن اساسنامه انجمن و برگزاری نخستین مجمع زمینه را برای ساماندهی به وضعیت کشت فراسرزمینی در کشور فراهم کند.
به دنبال پررنگ شدن موضوع کشت فراسرزمینی در کشور و ورود فعالان اقتصادی در این عرصه، ساماندهی و تدوین سازوکار مناسب و دقیق اهمیت زیادی پیدا کرد. بنابراین مرکز ملی راهبردی مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران تصمیم گرفت، انجمنی با همین عنوان در پارلمان بخش خصوصی ایجاد کند. در همین راستا در جلسه‌ای که با حضور رئیس دفتر امور بین‌المللی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اعضای هیات مؤسس تعیین شدند.
انجمن کشت فراسرزمینی به دنبال آن است که پس از تشکیل، با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و کامل به ساماندهی این مقوله بپردازد و از انجام هرگونه اقدامات جداگانه و ناهماهنگ جلوگیری کند.
به تازگی دو انجمن، یکی با عنوان کشت فراسرزمینی و دیگری با نام جهاد سبز (شرکتی که زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی بوده و طی روزهای گذشته در قالب تشکل خود را به ثبت رسانده است) فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. طرح این مسئله در جلسه واکنش‌هایی مبنی بر غیراصولی بودن این اقدام به دنبال داشت. به باور فعالان اقتصادی، تشکل‌گرایی در نفس خود مربوط به بخش‌خصوصی می‌شود و دولت نباید در این رابطه دخالتی کند.
«محمدرضا شریعتمدار» رئیس مرکز ملی راهبردی مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران در مورد اهمیت ایجاد این انجمن، تشریح کرد: اگرچه سرمایه‌گذاران زیادی در عرصه کشت فراسرزمینی هستند، اما هیچ مرکزی برای راهنمایی آنها درنظر گرفته نشده و این غفلت موجب شده نتوانیم دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته باشیم.
وی ادامه داد: مرکز ملی راهبردی مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران در طول دو سال گذشته مطالعات اولیه در مورد این نوع کشت را انجام داده و امروز قصد دارد در عرصه عمل، انجمن مذکور را تشکیل دهد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در مورد دو تشکلی که در همین مورد ایجاد شده‌اند، توضیح داد: در حال حاضر دغدغه اصلی ما ایجاد تشکلی از سوی بخش خصوصی واقعی برای مسئله کشت فراسرزمینی است. پس از ایجاد این تشکل یا انجمن در اتاق ایران، اعضای هیات مدیره منتخب می‌توانند در مورد نوع روابط خود با دو تشکل دیگر تصمیم‌گیری کرده و از طریق تعامل با آنها راهکاری برای جلوگیری از ناهماهنگی‌های احتمالی پیدا کنند. شاید لازم باشد آن‌ها، در تشکل اتاق ایران ادغام شوند.
در همین رابطه «هومن فتحی» رئیس دفتر امور بین‌المللی وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید سازوکاری لحاظ شود که از این میزان بهم ریختگی در کار جلوگیری کند. امروز بخش زیادی از انرژی که در این مسیر صرف می‌شود به دلیل نبود نظم و نهادی هماهنگ‌کننده هدر می‌رود.
بر اساس اظهارات وی، دولت به‌هیچ‌وجه قصد دخالت در امور مربوط به بخش خصوصی را ندارد و معتقد است که تشکل‌ها باید توسط بخش خصوصی ایجاد و مدیریت شوند. بر همین اساس، تشکل کشت فراسرزمینی نه توسط دولت بلکه با تشویق دولت در وزارت کشور به ثبت رسید.
در ادامه این جلسه «عباس کشاورز» معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز با تأکید بر اهمیت تأسیس تشکل یا انجمن کشت فراسرزمینی در اتاق ایران، گفت: هیات مؤسس می‌تواند پس از بررسی‌های لازم و تدوین برنامه و هدف‌گذاری‌های دقیق نسبت به نوع رفتار با دو تشکل دیگر، تصمیم‌گیری کند. در حال حاضر هیچ تضاد منافعی بین آنها وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، کشت فراسرزمینی به معنای کاشت انواع محصول در سایر کشورها و واردات آن به ایران است.
برخی کارشناسان معتقدند، کشت فراسرزمینی، زمینه رونق تولیدات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی برای یک کشور را فراهم می‌کند. از این‌رو، کشورهایی که از محدودیت منابع داخلی (آب و زمین) رنج می‌برند، توسط این روش و با اجاره اراضی در سایر کشورها، اقدام به تولید مایحتاج خود می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید