Iranian Agriculture News Agency

آمار ایرانیان شاغل




در حالی که بحران بیکاری یکی از بزرگترین چالش های دولت یازدهم در شروع به کار اعلام شد،دولت یازدهم در چهارسال گذشته توانست با ایجاد 2 میلیون شغل تازه،شمار شاغلان ایرانی را از 22 میلیون و ششصد هزار نفر بالاتر ببرد.

به گزارش خبرآنلاین، آخرین بررسی های صورت گرفته از سوی مرکز آمار ایران که در قالب گزارشی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده است نشان می دهد شمار شاغلان ایرانی از 22 میلیون و ششصد هزار نفر در سال 1395 فراتر رفته است.

به این ترتیب نزدیک به 29 درصد از جمعیت 80 میلیون نفری ایران در سال گذشته صاحب شغل بوده اند.

شمار شاغلان ایرانی در دوازده سال گذشته، یعنی فاصله سال های 1384 تا 1395 ، بیش از دو میلیون نفر افزایش یافته است.

محدودیت اقتصادی در ایجاد شغل جدید یکی از مهمترین تنگناهای اقتصادی ایران در یک دهه گذشته تلقی می شود. آنچه سبب شده است بازار کار ایران موقعیتی نامناسب را دارا باشد، عدم ایجاد شغل در فاصله زمانی آغاز سال 1384 تا پایان سال 1391 است به طوری که آمارها نشانگر آن است که جمعیت شاغل ایران در سال 1384 برابر با 20 میلیون و ششصد هزار نفر بود.

در پایان سال 1391 ، یعنی پایان دولت دهم نیز جمعیت شاغل ایران همچنان 20 میلیون و ششصد هزار نفر باقی ماند تا دولت نهم و دهم بدتری کارنامه اشتغال زایی را در میان دولت های روی کار آمده پس از پایان جنگ هشت ساله از آن خود کند.

از سال 1392 ، به تدریج ایجاد شغل به یکی از محوری ترین سیاست های دولت بدل شد.این در حالی است که رشد منفی اقتصادی در سال های 1391 و 1392 و بحران های متعدد نظیر تورم بالا، رکود سنگین و ... حرکت چرخ های اقتصادی را به شدت کند کرده بود. دولت یازدهم در اولین سال فعالیت خود توانست 700 هزار شغل در کشور ایجاد کند. این رقم در سال 1394 بار دیگر به هفتصد هزار شغل و در سال 1395 به 600 هزار شغل جدید افزایش یافت. به این ترتیب دولت یازدهم در دوره چهار ساله فعالیت خود توانسته است بیش از دو میلیون شغل جدید در کشور ایجاد نماید.

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در این گزارش تاکید کرده است عملکرد اقتصاد ایران از نظر اشتغال زایی در سال های 1384 تا 1393 مطلوب نبوده است. این مرکز عملکرد دو سال گذشته یعنی سال های 1394 و 1395 را در این حوزه هر چند مطلوب ارزیابی کرده اما با اشاره به کم کاری های پیشین تاکید کرده است بازار کار ایران با روند مطلوب اشتغال زایی همچنان فاصله بالایی دارد.

بررسی ها نشان می دهد افزایش اشتغال در این دو سال در پس زمینه ای از عدم افزایش اشتغال در یک بازه 10 ساله و افزایش 6 میلیون نفری جمعیت غیر فعال با سهم بالای جوانان دارای تحصیلات عالی اتفاق افتاده است. اشتغال 3/1 میلیون نفری در شرایطی رخ داده است که انباشتی از جمعیت غیرفعال در اقتصاد شکل گرفته و طی دو سال اخیر همراه با بهبود نسبی شرایط بازار کار بخشی از آنها که شمارشان به حدود 2 میلیون نفر تصمیم به ورود به بازار کار گرفته اند ازاین رو افزایش اشتغال همراه با افزایش تعداد بیکاران و افزایش نرخ بیکاری بوده است. با توجه به حساسیت جامعه به سیگنال های منفی نسبت به سیگنال های مثبت، بالا رفتن آمار بیکاران در این دوره زمانی با توجه بیشتری از سوی جامعه نسبت به افزایش شمار شاغلان روبرو می شود.

بیکاری یکی از مهمترین مشکلات اقتصاد ایران تلقی می شود. دولت اعلام کرده است حل این بحران در سال های آتی در دستور کار دولت قرار گرفته و سیاست های تدوین شده بر حل این مشکل دلالت دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید