Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات کشور به ایانا خبر داد:

افزایش 44 درصدی صید فانوس‌ماهیان/ شناورهای صید فانوس‌ماهیان تا پایان سال به 90 فروند افزایش می‌یابد

اگرچه مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نسبت به برداشت فانوس ماهیان با احتیاط برخورد می‌کند، اما با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان ضمن حفظ ذخایر این گونه، صید آن را نیز ارتقا داد.

افزایش 44 درصدی صید فانوس‌ماهیان/ شناورهای صید فانوس‌ماهیان تا پایان سال به 90 فروند افزایش می‌یابد

اگرچه مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نسبت به برداشت فانوس ماهیان با احتیاط برخورد می‌کند، اما با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان ضمن حفظ ذخایر این گونه، صید آن را نیز ارتقا داد.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات کشور امروز در گفت‌وگو با ایانا با اعلام این خبر گفت: در سال 1395 حدود 15 هزار تن از ذخایر فانوس ماهیان در استان هرمزگان برداشت شد که در مقایسه با سال 94 حدود 44 درصد افزایش داشت.

مختار آخوندی با اشاره به اینکه این روند رو به رشد در سال جاری با شتاب بیشتری در حال انجام است، افزود: پیش‌بینی می‌شود رشد بیش از 70 درصدی را در پایان سال داشته باشیم.

به گفته وی، بهره‌برداری از ذخایر فانوس ماهیان یکی از اهداف کلان توسعه در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات است. بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده میزان بیومس یا همان حجم توده زنده فانوس ماهیان دو میلیون و 300 هزار تن برآورد شد و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با یک رویکرد کاملاً احتیاطی برداشت سالانه ۳۰۰ هزار تن از این ذخیره را توصیه کرد. بنابراین بهره‌برداری از ذخائر فانوس ماهیان در شیلات با یک برنامه مدون آغاز شده است.

آخوندی اظهار کرد: اکنون 65 فروند شناور صیادی به صید فانوس ماهیان در آب‌های تحت حاکمیت در استان هرمزگان مشغول هستند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این تعداد به 90 فروند افزایش یابد.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از چهار هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در صید فانوس ماهیان برای تامین شناور توسط بخش خصوص و تعاونی انجام شده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات کشور، اهمیت این آبزی را در ذخایر انبوه آن، رشد سریع و عمر کوتاه آن که حدود یکسال است، دانست و ادامه داد: این آبزی با استفاده از روش ترال میان آبی برداشت می‌شود و ذخائر آن نیز با کشور عمان مشترک است. بنابراین باید تلاش کرد تا با برنامه‌ریزی مناسب و رعایت اصول ماهیگیری مسئولانه، نسبت به افزایش ظرفیت برداشت از صیدگاه مشترک اقدام شود.

آخوندی معتقد است، فانوس ماهیان از ارزش پروتئینی و غذایی بسیار بالایی برخوردار هستند که متاسفانه هم‌اکنون با قیمت فوق‌العاده پایین در کارخانه‌های صنایع شیلاتی عمدتا برای تولید پودر ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در حال حاضر تلاش می‌شود با همکاری بخش‌های مرتبط، تحقیقات و بخش خصوصی نسبت به دستیابی به فرمولاسیون‌های جدید برای تبدیل فانوس ماهیان به محصولات غذایی و با ارزش افزوده بیشتر، این نوع ماهی را وارد سبد غذایی خانواده‌ها کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر از فانوس ماهیان می‌توان علاوه بر تامین پودر مورد نیاز بازار داخلی، صادرات پودرماهی را به مقدار قابل توجهی افزایش داد که این اقدام علاوه بر ارز آوری، می‌تواند منجر به کاهش وابستگی کشور به واردات پودر ماهی، افزایش صادرات، ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف صید و صیادی، ساخت شناور و ابزار و ادوات صید‌، حمل و نقل‌، عمل‌آوری، بسته‌بندی، خدمات و پشتیبانی بندری در مناطق محروم و غیر برخوردار از جمله سواحل مکران، جاسک و مناطق شرق هرمزگان شود.

آخوندی با بیان اینکه تمام شناورهای فعال در صید فانوس‌ماهیان با توجه به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران در سازمان بنادر و دریانوردی با پرچم ایرانی و تحت مالکیت شرکت‌های ایرانی ثبت شده‌اند، گفت: تمام کشتی‌ها، صید فانوس ماهیان را تحویل کارخانجات و صنایع داخلی می‌دهند و صید ضمنی آن را که عمدتاً ماهی یال اسبی بوده و به دلیل مسائل شرعی در کشور ما مصرف انسانی نداشته، پس از انجام مراحل قانونی و گمرکی صادر می‌کنند.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر صیدگاه مورد استفاده برای ناوگان فانوس ماهیان در اعماق بیش از ۲۰۰ متر و فاصله حداقل 10 مایلی از ساحل در شرق استان هرمزگان تعیین شده که با توجه به گونه‌های آبزی هدف و ماهیت شیوه صید، تداخلی با ناوگان صید خرد در منطقه ندارد. همچنین شناورها به سیستم پایش و ردیابی مسیر تردد تجهیز شده‌اند و حوزه فعالیت آنها با استفاده از این سیستم، کنترل و نظارت می‌شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات کشور، در پایان یادآور شد: با این وجود برای مدیریت و ساماندهی مناسب‌تر موضوع، سازمان شیلات درصدد برنامه‌ریزی برای تنوع بخشی صیدگاه‌های جدید است./

V-960431-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید