Iranian Agriculture News Agency

در فلسطین انجام می‌شود

مزرعه‌ای در طولکرم با سیستم پرماکالچر، مکانی برای آموزش کشاورزی ارگانیک/ مزرعه هاکورتینا، الهام‌بخش افراد بیشمار در فلسطین برای استفاده از کشاورزی ارگانیک

مزرعه‌هاکورتینا (Hakoritna)، الهام‌بخش افراد زیادی در فلسطین است. در 17 سال گذشته، یک پروژه خانوادگی و بر پایه سیستم کشاورزی پرماکالچر (permaculture) در شهر طولکرم در فلسطین آغاز به کار کرد.

مزرعه‌ای در طولکرم با سیستم پرماکالچر، مکانی برای آموزش کشاورزی ارگانیک/ مزرعه هاکورتینا، الهام‌بخش افراد بیشمار در فلسطین برای استفاده از کشاورزی ارگانیک

مزرعه هاکورتینا( Hakoritna )، الهام بخش افراد زیادی در فلسطین است. در 17 سال گذشته، یک پروژه خانوادگی و برپایه سیستم کشاورزی پرماکالچر permaculture (1) در شهر طولکرم در فلسطین آغاز به کار کرد.

به گزارش ایانا از سایت "د سوییچرز"، فایز تانیب، کارشناس سیستم کشاورزی پرماکالچر، در ماه مارس 2010 در شهر طولکرم، یک مزرعه ارگانیک را برپایه سیستم کشاورزی پرماکالچر توسعه داد.

پرماکالچر به کشاورزی دائمی اشاره دارد که براساس طراحی آگاهانه و با حفظ اکوسیستم های مولد کشاورزی است که تنوع، ثبات و انعطاف پذیری اکوسیستم های طبیعی را حفظ می کند.

بنیانگذار این نوع سیستم، بیل ملیسون در کتابش به نام "پرماکالچر: راهنمای طراحان" توضیح می دهد: "این سستم یکپارچه هماهنگ چشم انداز افرادی است که می خواهد غذا، انرژی، پناهگاه و دیگر نیازهای مواد مادی و غیرمادی را به شیوه ای پایدار ارائه دهند".

وی معتقد است که این امر می تواند برای فلسطینی ها فرصتی برای مطالعه بازآفرینی اقدامات زیست محیطی فراهم کند که می تواند به عنوان نخستین قدم برای ایجاد مدل های زندگی پایدار باشد.

فایز تانیب، به "ال-عربی ال-جدید" ( Al-Araby Al-Jadeed ) (2) گفت:"من در سال 1984 مزرعه ای را به ارث بردم. در ابتدا من به آن توجه نکردم و برای 6 ماه روی آن کاری انجام ندادم . اما پس از آن سربازان اسرائیلی آمدند و شروع به استفاده از آن کردند. در آن زمان متوجه شدم که اگر من از آن به طور کامل استفاده نکنم امکان دارد زمین ام را از دست بدهم. بنابراین، تجهیزات اساسی را خریدم و شروع به کار کردم."

امروز ، وی در حال توسعه مزرعه به عنوان یک سایت کشاورزی برای آزمایش و تدریس تکنیک های کشاورزی ارگانیک و فناوری های پایدار است.

لازم به یادآوری است که چنین تحولاتی، روش های کشاورزی را از مدرنیته به سنتی تغییر داده و بیانگر عملکرد خوب و پایدار در مزرعه است. فایز تانیب، تکنیک های کشاورزی سنتی را انتخاب کرد زیرا پایدار تر و با آلایندگی کمتر نسبت به تکنیک های مدرن صنعتی است. علاوه بر این، این روش ها، سنت های کشاورزی طبیعی را تقویت و شیوه های فراموش شده را احیا، منابع طبیعی را مدیریت و سیستم های جایگزین کشاورزی را ایجاد می کنند.

مزرعه همچنین از طریق برگزاری نشست ها و آموزش، سیستم پرماکالچر را میان جوانان فلسطینی ترویج می دهد، همچنین به عنوان یک انجمن برای تبادل اطلاعات و یادگیری با استفاده از "پردیس جهانی" ( Global Campus )، عمل می کند که جوامع محلی را به یک شبکه بین المللی وسیع متصل می کند که افراد می توانند بینش خود را درباره مباحث اکولوژی و پایداری به اشتراک بگذارند.

در همین راستا، هاکورتینا، به عنوان مکانی برای تولید مواد غذایی برپایه سیستم پرماکالچر و راه حل های فناوری پایدار به شمار می رود و دانشجویان کشاورزی و پرماکالچر برای یادگیری نحوه ساخت تانک های بیوگاز که کود حیوانی را به انرژی تبدیل می کنند، و خشک کن های خورشیدی برای میوه ها و سبزیجات، از این مزرعه بازدید می کنند.

همچنین وی در حال توسعه تکنیک های جدید در کشاورزی ارگانیک و فناوری های پایدار است چرا که معتقد است این روش ها برای کشاورزان فلسطینی که زمین های شان با آلودگی شیمیایی رو به رو هستند، می تواند مهم باشد.

در نتیجه فایز با تلاش مستمر خود برای تغییر نحوه استفاده از زمین های خانوادگی اش، توانسته به رشد تولید در طول سال ها دست یابد.

هاکورتینا، یک مدل مزرعه کاربردی برای محققان، دانشجویان و علاقه مندان جامعه است که می تواند به ارتقاء آگاهی در زمینه کشاورزی طبیعی و ارگانیک کمک کند. همچنین این مزرعه به مرکز یادگیری شیوه های پرماکالچر و راه حل های فناوری پایدار برای آلودگی محیط زیست تبدیل شده است.

باید گفت، یکی از مهمترین دستاوردهای آن، الهام بخشیدن به فلسطینی ها در روستاها و اردوگاه های پناهندگان، برای استفاده از روش های کشاورزی و سازگار با محیط زیست است.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- پرماکالچر یک نظام کشاورزی و اصول طراحی اجتماعی به حساب می‌آید که به موجب آن به صورت مستقیم یا شبیه‌سازی شده از الگو و یا ویژگی‌های مشاهده شده در اکوسیستم طبیعی استفاده می‌شود.

2- در سپتامبر 2014، تاسیس شد و مهمترین اخبار را از جهان عرب و فراتر از آن گزارش می دهد و روزنامه نگاران در بیش از 20 کشور جهان با او همکاری می کنند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید