Iranian Agriculture News Agency

دولت‌های نروژ و فرانسه دومین جنگل بارانی حاره‌ای جهان را تهدید می‌کنند

چنانچه پروژه بزرگ توسعه صنعت الوار در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو که قرار است نروژ تامین مالی آن را بر عهده بگیرد در کینشازا به تصویب برسد، منطقه‌ای جنگلی به وسعت دو برابر کشور ایتالیا در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد.

دولت‌های نروژ و فرانسه دومین جنگل بارانی حاره‌ای جهان را تهدید می‌کنند

چنانچه پروژه بزرگ توسعه صنعت الوار در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو که قرار است نروژ تامین مالی آن را بر عهده بگیرد در کینشازا به تصویب برسد، منطقه‌ای جنگلی به وسعت دو برابر کشور ایتالیا در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایانا از گلوبال ویتنس ، این پروژه که قرار است آژانس توسعه فرانسه ( AFD )، آن را اجرا کند، ممنوعیت اختصاص مجوز تازه استخراج الوار که از سال 2002 در جمهوری کنگو برقرار بوده را لغو می‌کند، به شرکت‌های چوب‌بری یارانه می‌دهد و می‌تواند منطقه اختصاص داده شده به شرکت‌های تولید الوار را از 10 میلیون به 30 میلیون هکتار افزایش دهد. حمایت مالی این طرح را شرکت نروژی طرح‌های جنگلی آفریقای مرکزی (CAFI) ، در قالب برنامه‌ای 200 میلیون دلاری که با هدف حمایت ازحوضه آبریز جنگل بارانی کنگو طراحی شده، برعهده دارد.

اگر این پروژه اجرایی شود، ممکن است علاوه بر تخریب جنگلی که سکونتگاه بسیاری از گونه‌های منحصر به فرد حیات وحش مانند بونوبوهاست و از بین بردن معیشت مردمی که به این جنگل وابسته هستند، باعث انتشار 610 میلیون تن گاز کربن شود که تقریبا معادل کربنی است که صنعت هوانوردی جهان در سال 2015 وارد جو کرده است. این امتیاز تازه همچنین می‌تواند مناطق باتلاقی با خاک پیت که برآورد می‌شود 2.8 میلیارد تن کربن را در خود ذخیره کرده باشد را در بر بگیرد؛ در صورت تخریب باتلاق‌های پیتی، میزان کربنی که منتشر خواهد شد معادل آزاد شدن 10.4 میلیارد تن دی اکسید کربن خواهد بود.

مقامات جمهوری دموکراتیک کنگو و مقامات دولتی نروژ و فرانسه در ماه جاری در کینشازا دیدار می‌کنند تا این طرح را مرور و تایید کنند.

ائتلافی از چندین سازمان از جمله Réseau Ressources Naturelles, Groupe de Travail de Climat REDD Rénové, Global Witness, ، بنیاد جنگل‌های بارانی نروژ، بنیاد جنگل‌های بارانی بریتانیا و صلح سبز، نامه‌ای به ویدار هلگسن وزیر امور اقلیمی و محیط زیست نروژ و نیز اعضای هیئت مدیره طرح‌های جنگلی آفریقای مرکزی ( CAFI ) نوشته‌ند و از آنها خواسته‌‎اند که این طرح را رد کنند. این ائتلاف همچنین در نامه‌ای به آژانس توسعه فرانسه خواهان پس گرفتن این طرح شدند.

جو بلکمن یکی از فعالان در گلوبال ویتنس می‌گوید: "دولت های نروژ و فرانسه اگر فکر می‌کنند با قطع درختان می‌توانند جنگل‌های بارانی را نجات دهند، فریب خورده‌اند. باید از این طرح پیشنهادی جلوگیری شود زیرا منجر به انتشار وسیع کربن خواهد شد".

گزارش‌های متعددی نشان می‌دهند که بخش تولید الوار در کنگو بستر مناسبی برای فعالیت‌های غیرقانونی است که بر ثروت موجود در دست عده‌ای اندک تکیه دارد؛ در حالی که بیشتر مردم کشور در فقر زندگی می‌کنند. بنابر گزارش خود AFD ، فساد، ضعف مدیریت، فقدان ظرفیت نهادینه شده و ضعف قوانین حاکمیتی، در بخش الوار این کشور سیطره دارد.

برای مثال، در حال حاضر بیش از نیمی از قراردادها بدون برنامه مشخص مدیریتی اجرا می شوند و بنابر اعلام DRC law باید تعطیل و به دولت پس داده شوند.

ایرنه وابیوا یکی از فعالان صلح سبز می‌گوید: " CAFI باید با مقامات کنگویی کار کند تا به جای توسعه بخش تولید الوار که از کنترل خارج شده است، قرداد برداشت الوار از میلیون‌ها هکتار جنگل را که غیر قانونی است، لغو کنند".

اخیرا ویدار هلگسن، وزیر اقلیم و محیط زیست نروژ تهدید کرده بود که به خاطر تضعیف قوانین حمایت از جنگل و شدت گرفتن جنگل زدایی در برزیل، کمک‌های خود به جنگل‌های بارانی این کشور را قطع خواهد کرد.

به گفته سایمون کانسل در بنیاد جنگل‌های بارانی بریتانیا Rainforest Foundation UK ، "نروژ حتی با اینکه ده‌ها میلیون دلار صرف کمک‌های تازه خود به پروژه‌های حمایت از جنگل کرده است، به‌خاطر عدم انسجام عجیب در رویکردهای خود نسبت به حفظ جنگل‌های حاره‌ای جهان مقصر است؛ این کشور از یک سو تظاهر می‌کند که به برزیل سخت‌گیری می‌کند در حالی که همزمان نقض قوانین جنگلداری در کنگو را تشویق می‌کند. این کشور با خودداری از تاکید بر فسخ قرارداد غیرقانونی کنگو، از قانون شکنی و اداره نامناسب جنگل‌ها حمایت می‌کند. نروژ اکنون باید نشان دهد تا زمانی که قرارداد غیر قانونی برداشت الوار لغو و طرح پیشنهادی AFD به طور کلی رد نشده، حمایت مالی خود از پروژه‌های جنگلداری در کنگو را به حالت تعلیق در می‌آورد".

ترجمه: محسن حدادی

L-960431-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید