Iranian Agriculture News Agency

در پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری بررسی شد:

فرصت‌ها و چالش‌های بخش زیتون در ایران

عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری گفت: با توجه به اینکه تقاضا برای مصرف روغن و کنسرو زیتون در کشور در حال افزایش است و بخشی از این نیاز از راه واردات تأمین می‌شود، لذا شناخت ظرفیت‌ها و چالش‌های بخش زیتون کشور می‌تواند در خودکفایی این محصول مهم راه‌گشا باشد.

فرصت‌ها و چالش‌های بخش زیتون در ایران

عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری گفت: با توجه به اینکه تقاضا برای مصرف روغن و کنسرو زیتون در کشور در حال افزایش است و بخشی از این نیاز از راه واردات تأمین می‌شود، لذا شناخت ظرفیت‌ها و چالش‌های بخش زیتون کشور می‌تواند در خودکفایی این محصول مهم راه‌گشا باشد .

به گزارش ایانا از پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، عضو هیات علمی این پژوهشکده در جلسه سخنرانی علمی با عنوان بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بخش زیتون در ایران با بیان اینکه روغن و کنسرو زیتون نقش مهمی در افزایش سلامت افراد جامعه ایفاء می‌کند، گفت: به همین دلیل تقاضا برای روغن و کنسرو زیتون در ایران و جهان در حال افزایش است.

دکتر ابوذر هاشم‌پور افزود: طبق آمارنامه سال 1394 محصولات باغی، ایران دارای 83 هزار و 942 هکتار سطح زیر کشت زیتون است که 102 هزار تن میوه زیتون تولید کرده است. همچنین طبق آمار شورای بین المللی زیتون در سال 14- 2013 میزان تولید روغن زیتون کشور در حدود 9 هزار تن بوده و در حدود 5 هزار تن نیز واردات این محصول بوده است. در همین زمان، میزان تولید کنسرو زیتون کشور نیز 67/7 هزار تن و میزان واردات آن در حدود 500 تن بوده است.

وی گفت: با توجه به اینکه تقاضا برای مصرف روغن و کنسرو زیتون در کشور در حال افزایش است و بخشی از این نیاز از راه واردات تأمین می‌شود، لذا شناخت ظرفیت‌ها و چالش‌های بخش زیتون کشور می‌تواند در خودکفایی این محصول مهم راه‌گشا باشد .

عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری با اشاره به وجود ژرم‌پلاسم غنی زیتون در کشور، افزایش تقاضا برای مصرف روغن زیتون و در نتیجه بازار فروش تضمین شده برای فروش آن، یادآور شد: پژوهشگران با دانش و باغداران با تجربه و وجود صنف مخصوص زیتون در کشور مانند شورای ملی زیتون و عضویت ایران در شوراری بین المللی زیتون از فرصت‌های بخش زیتون کشور است.

به گفته وی با وجود این مزیت‌ها، چالش‌های بسیار مهمی در زمینه توسعه بخش زیتون کشور وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مکان‌یابی نامناسب برای احداث و توسعه باغ‌های زیتون، کمبود نهال سالم و شناسنامه‌دار، میانگین پایین عملکرد باغ‌ها، خسارت آفات و بیماری‌ها، محدودیت ماشین آلات (به ویژه برداشت میوه) و مشکلات انبارداری و فرآوری پس از برداشت آن اشاره کرد.

گفتنی است در این سخنرانی علمی دکتر گل‌محمدی ریاست پژوهشکده، معاونان، رؤسای گروه‌ها و ایستگاه‌ها، اعضای هیئت علمی، محققان و کارشناسان حضور داشتند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید