Iranian Agriculture News Agency

پژوهشگران مؤسسه جانورشناسی آکادمی علوم چین کشف کردند

پتانسیل "زنجره‌ها" برای کنترل شیوع بیماری‌ها درمحصولات کشاورزی

پژوهشگران مؤسسه جانورشناسی آکادمی علوم چین کشف کرده‌اند که چگونه یک ویروس قدرتمند برنج در درون زنجره‌های کوچک قهوه‌ای، حامل‌های اصلی این ویروس، برای کنترل بیماری‌ها، بازتولید می‌شوند.

پتانسیل "زنجره‌ها" برای کنترل شیوع بیماری‌ها درمحصولات کشاورزی

پژوهشگران موسسه جانورشناسی آکادمی علوم چین کشف کرده اند که چگونه یک ویروس قدرتمند برنج در درون زنجره های کوچک قهوه ای، حامل های اصلی این ویروس، برای کنترل بیماری ها، بازتولید می شوند.

به گزارش ایانا از "ساینس دیلی"، ویروس نواری برنج ( RSV ) هرساله آسیب های عمده ای را به محصول برنج وارد می کند. این مطالعه می تواند برای استراتژی های آینده در کنترل گسترش این ویروس و سایر ویروس هایی که می توانند منجر به آثار ویرانگر در برنج، گندم، پنبه و سایر محصولات شوند آگاهی بخش باشد.

فنگ گوی ( Feng Cui ) استاد جانورشناسی می گوید: "بیشتر ویروس های گیاهی، به حشرات وابسته هستند تا آن ها را بین گیاهان جابه جا کنند و بسیاری از آن ها می توانند در سلول های این حشرات حامل یا ناقلان، بدون این که اصلا به آن ها آسیبی وارد کنند بازتولید شوند". "ویروس نواری برنج یکی از معروف ترین ویروس های گیاهی، توسط زنجره کوچک قهوه ای حمل می شود و در درون سلول ها، به تعادلی با سیستم ایمنی حشره می رسد."

عفونت های ویروسی در جانوران میزبان، مسیری را فعال می کنند که در آن به نوعی آنزیم به نام c-jun N-terminal kinase (JNK) علامت داده می شود تا پاسخ دهد. اما این که ویروس ها دقیقا چگونه این مسیر را در ناقلان تنظیم می کنند یک سوال باز باقی مانده است و کوی می گوید پاسخ آن سرنخ های مهمی را برای مداخله آن ها در گسترش ویروس های گیاهی فراهم می کند.

برای پاسخ دادن به این سوال، کوی و تیمش در مورد اثر ویروس نواری برنج بر مسیر علامت دهنده آنزیم JNK در زنجره های کوچک قهوه ای تحقیق کردند. با مطالعه تعامل بین پروتئین ها و استفاده از روش های تحلیلی برای تعیین این ترکیب که برای مسیر علامت دهنده JNK بسیار مهم است، آن ها متوجه شدند که این ویروس این مسیر را به روش های مختلفی فعال می کند- به ویژه با تعامل بین پروتئین زنجره به نام "سرکوبگر مسیر پروتئین جی ۲" ( (GPS2 و یک پروتئین ویروسی به نام پروتئین کاپسید.

نویسنده اول این مقاله و پژوهشگر دوره پسا دکترا، وی ونگ ( Wei Wang ) می گوید: "تعامل بین این دو پروتئین موجب بازتولید ویروس نواری برنج درون زنجره و درنهایت زمانی که حشره این ویروس را در بین محصول برنج حمل می کند منجر به شیوع بیماری می شود."

"ما کشف کرده ایم که عفونت ویروس نواری برنج میزان پروتئین دیگری به نام فاکتور ناباروری تومور ( TNF-a ) را افزایش می دهد و میزان پروتئین GPS2 را در حشره ناقل کاهش می دهد. لایه ی خارجی ویروس که تمام مواد ژنتیکی ویروس نواری برنج را در خود نگه می دارد، به شکلی رقابتی GPS2 را محدود می کند تا نگذارد جلوی فعال شدن JNK را بگیرد. فعال شدن JNK موجب گسترش تکثیر ویروس نواری برنج در حشره ناقل می شود، درحالی که جلوگیری از این مسیر موجب کاهش قابل توجه در تولید ویروس و در نتیجه تاخیر در شیوع بیماری در بین گیاهان می شود."

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید