Iranian Agriculture News Agency

نفتا بررسی کرد: جایگاه آمریکا در تجارت گوشت گاو با دو کشور نیمکره شمالی/ تجارت رو به گسترش یک میلیارد دلاری انواع گوشت

تجارت گوشت و دام زنده بین سه کشوری که توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی را امضا کرده‌اند، به‌طور جدی به آمریکا وابسته است و این کشور سهم بالایی در تأمین گوشت مورد نیاز مکزیک و کانادا دارد.

نفتا بررسی کرد: جایگاه آمریکا در تجارت گوشت گاو با دو کشور نیمکره شمالی/ تجارت رو به گسترش یک میلیارد دلاری انواع گوشت

تجارت گوشت و دام زنده بین سه کشوری که توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی را امضا کرده‌اند، به‌طور جدی به آمریکا وابسته است و این کشور سهم بالایی در تأمین گوشت مورد نیاز مکزیک و کانادا دارد.

به گزارش ایانا از www.fb.org ، در سراسر ایالات متحده آمریکا خرید و فروش دام و گوشت قرمز، نقش مهمی در تجارت و حجم معاملات کلان بازی می‌کند. این موجودات همچنین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های بسته‌بندی را فراهم کرده و اقتصاد آن ها را به گردش درمی‌آورند. همچنین نقش مهم این گله‌ها در سه کشور مطرح تولید گوشت جهان ( آمریکا، کانادا و مکزیک) را نمی‌توان نادیده گرفت؛ نقشی که به تنظیم شرایط بازار و انعطاف‌پذیری زنجیره تولید مربوط می‌شود. قوانین و توافقنامه‌های مربوط به تجارت آزاد در نهایت سیستم حمل و نقل را به کار انداخته و تجارت گوشت قرمز بین کشورها را شکل می‌دهد. اگرچه ایالات متحده بر مصرف گوشت داخلی تأکید دارد، اما این موضوع دسترسی به انواع دیگر گوشت تولیدشده در سرزمین‌های مختلف را محدود کرده و در نهایت منجر به افزایش قیمت لاشه در آمریکا خواهد شد. این گزارش سعی دارد جزئیات تجارت گوشت گاو و گوساله بین سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک ( NAFTA ) را بررسی کند.

روند بازار در آمریکای شمالی

توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی سود متقابلی را برای هر سه کشور رقم زده است و این مزیتی اقتصادی برای تجارت این‌چنینی محسوب می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که در سال 2017 تعداد رئوس گاوهای ایالات متحده به 94 میلیون رسیده که این تعداد در کانادا 12 میلیون و در مکزیک به 17 میلیون رأس می‌رسد. البته بعد از جداسازی گاوهای شیری تعداد گاوهای گوشتی در آمریکا به 80 میلیون، کانادا به 10 میلیون و در مکزیک به هفت میلیون کاهش می‌یابد؛ بنابراین صنعت گاو گوشتی ایالات متحده مزایای قابل توجهی هم از نظر اقتصادی و هم از لحاظ زیرساختی در قیاس با دو کشور دیگر دارد. مزیت دیگری که در این راستا به نفع آمریکا می‌توان از آن یاد کرد، توزیع متوازن گله‌های گوشتی در هر 50 ایالت این سرزمین است که هرکدام از این مناطق تفاوت‌های معناداری از نظر سیستم تولید و چالش‌های پیش رو دارند. در صورتی که به‌عنوان مثال تنها استان "آلبرتا" در کانادا قطب تولید گوشت گاو محسوب شده و در این کشور، رتبه نخست را داشته و 60 درصد جمعیت گله‌ها را در خود جای داده است، در حالی که سهم ایالت تگزاس با در اختیار داشتن 12.6 میلیون رأس گاو، تنها 16 درصد از کل تولید گوشت قرمز آمریکا است.

تجارت گاو زنده در سطح منطقه‌ای

سطح تجارت گاو زنده آمریکا با مکزیک به‌طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از مقدار تجارت آن با کاناداست. مکزیک به‌طور عمده حیواناتی را که نیاز به چرا دارند به دشت‌های جنوبی خود منتقل می‌کند، زیرا برنامه‌های مدونی برای تغذیه آنها با توجه به قیمت خوراک و شرایط محیطی تدوین کرده است. اتفاقاً ایالات متحده نیز کشتی‌های فراوانی در دریای نزدیک به آن دشت‌ها در اختیار دارد و این به تسهیل روند تجارت کمک می‌کند. تاکنون آمریکا به‌طور متوسط هفته‌ای 23 هزار رأس گاو از مکزیک وارد کرده، در حالی که کل صادرات گاو آمریکا به مکزیک در طول پنج سال گذشته کمتر از 15 هزار رأس بوده است. با این حال تعداد دام‌هایی که از مرز مکزیک گذشته و به ایالات متحده می‌روند در مقایسه با حجم دام‌های آمریکا بسیار ناچیز است. به‌عنوان مثال در سال 2016 در مجموع یک میلیون رأس گاو از مکزیک به آمریکا صادر شد که کمتر از هفت درصد گاوهای موجود در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. وضعیت کانادا کمی متفاوت است. سه گروه گاو از کانادا صادر می‌شود؛ آنهایی که دوره پرواری را تمام کرده‌اند، گاوهای کشتار شده نر گله‌های شیری و گاوهای ماده حذفی. این دسته‌ها بیش از 50 درصد واردات گاو از کانادا به آمریکا را به‌صورت هفتگی تشکیل می‌دهند. حتی حجم آنها به 98 درصد کل حجم تجارت گاو در یک هفته معین هم می‌رسد. به‌طور میانگین واردات دام‌های وابسته به مراتع از کانادا به آمریکا در سال جاری حدود سه‌هزار رأس در هفته برآورد می‌شود.

اما صادرات گاوهای زنده گوشتی از آمریکا به کانادا در طول تاریخ تجارت انعطاف بسیاری داشته و طیف گسترده‌ای از دام‌های مرتعی تا پرورش‌یافته را تشکیل می‌دهد. این موضوع به عواملی مانند بازار، فاکتورهای تغذیه‌ای و شرایط دیگر بستگی دارد. از آنجا که بیش از 50 درصد کارخانه‌های بسته‌بندی گوشت کانادا در استان‌های "کبک" و "انتاریو" قرار دارد و این مناطق بیش از یک‌هزار مایل از استان "آلبرتا" (مرکز تولید خوراک دام) دورتر است؛ بنابراین ایالات متحده نقش مهمی در تأمین گاوهای مورد نیاز این کارخانه‌ها ایفا می‌کند، اما این تمام ماجرا نیست. در سال‌های اخیر، گله‌های گاو کانادا به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود که این روند ادامه‌دار باشد. در نتیجه سناریوی تجارت گاو بین این کشور و آمریکا دستخوش تغییر خواهد شد، زیرا کارخانه‌های بسته‌بندی کانادا به‌طور پیوسته برای بقای اقتصادی خود نیاز به تأمین گوشت دارند. این موضوع یکی از این دو نتیجه را در پی خواهد داشت؛ یا کوچک شدن گله‌های دام کانادا منجر به ورشکستگی بیشتر کشتارگاه‌های این کشور شده و در نتیجه حجم صادرات دام زنده از این سرزمین افزایش می‌یابد یا ارتقای ظرفیت بسته‌بندی کانادا دوباره به رونق این چرخه انجامیده و صادرات دام به آمریکا را کاهش می‌دهد.

گوشت گاو

تجارت گوشت گاو بین کشورهای عضو NAFTA از تعادل بیشتری برخوردار است. آمریکا در این میان صادرکننده برتر انواع گوشت گرم و منجمد به‌شمار می‌رود، البته در سال 2016 تراز تجاری این محصول بین این کشور با مکزیک برابر بود، اما به طور کلی مکزیک تمایل بسیاری برای مصرف گوشت‌های آمریکایی دارد. در مقابل کانادا در سال 2016 میلادی از آمریکا جلو افتاد و در مقایسه تجاری 173 هزار تن گوشت بیشتر به این کشور فرستاد.



به‌طور کلی آمریکا در سال 2016 به میزان 1.3 میلیارد دلار گوشت گاو تازه و منجمد به کشورهای عضو NAFTA صادر کرده است و در مقابل واردات گوشت گاو (تازه و منجمد) این کشور از کشورهای این گروه به 2.1 میلیارد دلار می‌رسد. یعنی بیش از 40 درصد کل تجارت این محصول. ارزش کل واردات انواع دیگر گوشت (به جز گوشت گاو) به آمریکا که بیش از 50 درصد آن از مکزیک و کانادا بوده است، 245 میلیون دلار و صادرات این محصولات با سهمی 23 درصدی که مکزیک و کانادا به خود اختصاص داده‌اند، 756 میلیون دلار تخمین زده می‌شود. البته واردات گوشت گاو آمریکا در همین سال به ارزش 752 میلیون دلار بیشتر از ارزش تجارتی بوده که کشورهای عضو NAFTA این محصول را صادر کرده‌اند، اما باید توجه داشت که تجارت ایالات متحده در سطح جهان گسترش داشته و سالانه بیش از یک میلیارد دلار انواع گوشت یخ‌زده، تازه، ماهیچه با استخوان و بدون استخوان را بین کشورهای مختلف جابه‌جا می‌کند.

آمریکا تا حدی گوشت تازه کانادا را تأمین می‌کند، به‌طوری که در سال 2016 تا 94 درصد سهم واردات گوشت گاو به این کشور را بر عهده داشت، در حالی که سهم ایالات متحده در واردات این محصول از کانادا 10 درصد است. بر اساس آمارهای موجود، کانادا یازدهمین واردکننده گوشت تازه و دوازدهمین بازار مصرف گوشت منجمد را در اختیار دارد.

درباره مکزیک باید گفت که آمریکا در سال 2016 سهم 83 درصدی در تأمین گوشت تازه گاو و سهم 87 درصدی در فراهم کردن گوشت منجمد مکزیک داشت. مکزیک نهمین واردکننده گوشت تازه و سی‌امین واردکننده گوشت منجمد گاو به‌شمار می‌رود.

جمعیت آمریکا تقریباً دو برابر مکزیک و 10 برابر کاناداست. تحقیقات نشان می‌دهد که مردم آمریکا علاقه بسیاری به مصرف گوشت گاو دارند، این در حالی است که مکزیکی‌ها علاوه بر این محصول از دیگر انواع گوشت‌ها نیز استفاده می‌کنند. البته بخشی از این تفاوت‌ها به سطح درآمدی کشورها مربوط می‌شود؛ بنابراین حجم تجارت‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که تنها حجم گله‌ها را شامل نمی‌شود، بلکه چگونگی توزیع جمعیت و سطح زندگی مردم نیز در این امر دخیل خواهد بود./

V-960431-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید