Iranian Agriculture News Agency

در جهت احیای دریاچه ارومیه؛

اجرای سه پروژه کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در آذربایجان غربی

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سه پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه در زمینه کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی در روستاهای استان اجرا می‌شود.

اجرای سه پروژه کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در آذربایجان غربی

مدیرهماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سه پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه در زمینه کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی در روستاهای استان اجرا می‌شود .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، زین العابدین قمری با تشریح طرح‌های مرتبط با احیاء دریاچه ارومیه که از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان اجرایی می‌شوند، اظهار کرد: سه پروژه عمده در این راستا از سوی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان در حال اجراست که شامل پروژه همکاری در احیاء دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدارطی (فازهای 1، 2 و3) و پروژه آگاه سازی، آموزش و جلب مشارکت جوامع محلی در شهرستان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال 95 و پروژه تحول برای احیای دریاچه ارومیه با رویکرد مدیریت تلفیقی در شهرستان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال 96 است .

وی افزود: در قالب پروژه برنامه تحول ترویج برای احیای دریاچه ارومیه با رویکرد مدیریت تلفیقی در شهرستان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال 96 و به منظور افزایش دانش کاربردی و ارتقای مهارت های فنی و مدیریتی مروجان، تولیدکنندگان و سایر ذی نفعان فعال در منطقه حوضه آبریز دریاچه ارومیه از مرداد ماه امسال در 25 روستای واقع در 5 شهرستان ارومیه به تعداد (4 روستا)، میاندوآب (11 روستا)، نقده (4 روستا)، تکاب (3 روستا) و شاهین‌دژ (3 روستا) توسط 14 شرکت فنی و مهندسی کشاورزی عملیاتی می‌شود .

این مسئول گفت: این سه پروژه با توجه به ماموریت سازمان جهاد کشاورزی در زمینه آگاه سازی، اطلاع رسانی، ظرفیت سازی و بسترسازی در سطح همه ذینفعان (دولتی، غیر دولتی، مردم) برای استقرار موثر راهکارهای سه گانه حاکمیتی، سازه‌ای و مدیریتی در کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی اجرا شده است .

قمری اظهار کرد: این طرح‌ها در راستای اعتمادسازی، آموزش، توانمندسازی و جلب مشارکت پایدار کشاورزان و جوامع محلی در کاهش 40 درصدی مصرف آب و سایر مولفه‌های کمک کننده به احیای دریاچه ارومیه اجرایی شده اما تاکنون از محل اعتبارات مواد 10 و 12 ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون اعتباری برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های خاص ارائه نشده است .

وی اضافه کرد: در این راستا تفاهم نامه ای بین سازمان محیط زیست کشور و سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی تحت عنوان همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار با تامین منابع مالی از سوی دفتر حفاظت از تالاب های ایران با مشارکت برنامه عمران سازمان ملل متحد انجام شده است .

قمری ادامه داد: در پروژه آگاه سازی، آموزش و جلب مشارکت جوامع محلی در شهرستان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان دستگاه ناظر پیش بینی شده و طرح تهیه و تدوین شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید