Iranian Agriculture News Agency

معاون مؤسسه تحقیقات برنج کشور خبر داد:

افزایش 20 درصدی تولید و درآمد شالیکاران با استفاده از بذرهای گواهی شده و مرغوب/ افزایش سطح زیر کشت برنج ممکن نیست

معاون مؤسسه تحقیقات برنج کشور استفاده از بذرهای گواهی شده و مرغوب توسط شالیکاران را که علاوه بر افزایش 20 درصدی تولید و درآمد کشاورزان، موجب صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان 500 هزار متر مکعب می‌شود، یکی از نمونه اثرات کاربرد نتایج تحقیقات در بخش کشاورزی دانست.

افزایش 20 درصدی تولید و درآمد شالیکاران با استفاده از بذرهای گواهی شده و مرغوب/ افزایش سطح زیر کشت برنج ممکن نیست

معاون مؤسسه تحقیقات برنج کشور از افزایش 20 درصدی تولید و درآمد شالیکاران با استفاده از بذرهای گواهی شده و مرغوب خبر داد.

به گزارش ایانا از مؤسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران، دکتر عرفانی در سی و سومین دوره روز مزرعه برنج با عنوان "مدیریت زراعی برنج و تولید بذر" با اشاره به اهمیت تحقیقات در بخش کشاورزی، گفت: دیگر افزایش سطح زیر کشت برنج ممکن نیست و افزایش تولید در واحد سطح مقوله‌ای کلیدی در افزایش تولید برنج و رسیدن به خودکفایی به شمار می رود.

وی افزود: این مهم تنها با استفاده از علم روز در بخش کشاورزی و انتقال نتایج تحقیقاتی موجود به کشاورزان حاصل می شود.

معاون مؤسسه تحقیقات برنج کشور استفاده از بذرهای گواهی شده و مرغوب توسط شالیکاران را که علاوه بر افزایش 20 درصدی تولید و درآمد کشاورزان، موجب صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان 500 هزار متر مکعب می‌شود، یکی از نمونه اثرات کاربرد نتایج تحقیقات در بخش کشاورزی دانست .

مدیر کل هواشناسی استان مازندران نیز در این دوره با اشاره به اهمیت مقوله هواشناسی در کشاورزی، از ارتباط تنگاتنگ هواشناسی مازندران با ارگان‌های دست‌اندرکار بخش کشاورزی خبر داد.

رضوی با بیان این مطلب که هواشناسی ایران کاملاً علمی و به‌روز است، گفت: مسئله تغییر اقلیم و بروز خشکسالی با اهمیت قلمداد بوده و 500 هزار متر مکعب آب معادل سه برابر ظرفیت سد شهید رجایی ساری است که هزینه احداث ان بالغ بر هزار میلیارد تومان بوده است .

گفتنی است در سی و سومین دوره روز مزرعه برنج محققان مؤسسه در زمینه‌های مختلف کشت برنج از قبیل مباحث خاک شناسی و تغذیه زراعت برنج، آفات و بیماری‌ها، ارقام جدید و اصلاح شده برنج و مباحث مربوط به آبیاری برنج توضیحاتی ارائه و به پرسش های حضار در این موارد پاسخ دادند .

در پایان شرکت کنندگان در این دوره ضمن بازدید از مزارع تحقیقاتی، از جدیدترین طرح‌های تحقیقاتی در حال اجراء در مؤسسه، مطلع شدند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید