Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی:

طرح تعادل‌بخشی به اهداف خود نمی‌رسد

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی گفت: با روند فعلی، طرح تعادل بخشی به اهداف خود نمی‌رسد.

طرح تعادل‌بخشی به اهداف خود نمی‌رسد

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی گفت: با روند فعلی، طرح تعادل بخشی به اهداف خود نمی‌رسد.

نادر حیدری در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: برای طرح تعادل بخشی یکسری اهداف منطقی تعریف شده و دسترسی به این اهداف، بلندپروازانه نیست اما برای دستیابی به برنامه‌های تدوین شده به یکسری زیرساخت نیاز داریم که هنوز آماده نشده است.

وی افزود: مهمترین زیرساخت‌هایی که در طرح تعادل بخشی باید فراهم شود، بحث نظارت بر توزیع آب، کنتورهای حجمی و حق‌آبه‌ها است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی ادامه داد: طرح تعادل بخشی بودجه اختصاصی و مصوب ندارد و این طرح صرفا روی کاغذ است. تا جایی که ما شنیده‌ایم شرکت‌های آب منطقه‌ای هم بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند چگونه با این طرح برخورد کنند.

وی گفت: برای به نتیجه رسیدن طرح تعادل بخشی باید بر روی فروش آب مازاد به کشاورزان کار شود.

حیدری در تشریح نظر خود، گفت: ظاهرا کشاورزان می‌توانند آب اضافه بخرند اما مکانیزم بازار آب تعریف نشده است. نظارتی هم وجود ندارد که آب مازاد یک کشاورز، به سایر بخش‌ها فروخته نشود.

وی افزود: با این روندی که پیش می‌رویم وضع منابع آب ما بهبود نمی‌یابد اما طرح تعادل بخشی به عنوان یک قدم اولیه ، یک طرح خوب به حساب می‌آید که باید با نظارت مناسب، به نتیجه رسید.

در راستای چاره‌اندیشی برای کنترل افت و کسری مخزن ایجاد شده در آبخوان‌های کشور، وزارت نیرو با تعریف طرح تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در سال 84 برنامه‌های خود درزمینه بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی را آغاز کرد. به دلیل برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی تا کنون 110 میلیارد متر مکعب کسری در مخازن آب زیرزمینی کشور ایجاد شده است. 310 دشت از 609 دشت ایران ممنوعه اعلام شده و برداشت از منابع آب زیرزمینی آن متوقف شده است. بر اساس برنامه‌های طرح تعادل بخشی قرار است وزارت نیرو با مدیریت و اجرای 15 پروژه که سه پروژه آن در وزارت جهاد کشاورزی اجرایی خواهد شد، طی 20 سال، کسری مخزن آب زیرزمینی را جبران کند.

L-960501-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید