Iranian Agriculture News Agency

با مهاجرت روستاییان به شهرها

مزارع رهاشده، امنیت غذایی چین را تهدید می‌کند

وضعیت مهاجرت چینی‌ها از روستاها به شهرها و تأثیر آن روی بخش کشاورزی موضوعی است که توسط سان فینو، دانشجوی دکترا دپارتمان جامعه‌شناسی دانشگاه ایالتی نیویورک مورد توجه قرار گرفته است.

مزارع رهاشده، امنیت غذایی چین را تهدید می‌کند

وضعیت مهاجرت چینی‌ها از روستا به شهرها و تاثیر آن روی بخش کشاورزی موضوعی است که توسط سان فینو، دانشجوی دکترا دپارتمان جامعه شناسی دانشگاه ایالتی نیویورک مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایانا از وبسایت "سیکس توین"، سان فینو می نویسد: "روستاییان برای به دست آوردن شغل های سودآور به شهرها مهاجرت می کنند و با این کار، مزارع کشاورزی بیشتری در چین به حال خود رها می شوند.

در طول سه دهه گذشته، چین بزرگترین مهاجرت تاریخ بشری را شاهد بوده است. با مهاجرت میلیون ها نفر ، شیوه کشاورزی و استفاده از زمین در میان خانوارهای روستایی نیز به طور چشمگیری تغییر کرده است. به طوری که اغلب زنان و افراد سالحورده در روستاها باقی مانده اند.

در همین راستا استدلال می شود مهاجرت شمار زیادی از کارگران مزرعه، امنیت غذایی چین را تهدید می کند و ممکن است مدرنیزه شدن کشاورزی را به تعویق بیندازد. این مسائل به ویژه در یک کشوری که با کمبود طبیعی زمین های کشاورزی رو به رو است، می تواند مساله ای مهم به شمار آید: براساس اعلام بانک جهانی در سال 2014، متوسط ​​سطح زمین های زراعی چین در حدود 0.08 هکتار به ازای هر نفر - کمتر از نصف میانگین جهانی یعنی تقریبا 0.2 هکتار، برآورد شده است.

این درحالی است که هر ساله، فشار بر منابع کشاورزی چین بیشتر می شود. بر اساس تخمین 2015 وزارتخانه منابع و زمین، کشور سالانه 66 هزار هکتار از زمین های زراعی را از دست می دهد، مساله ای که زمین های کشاورزی موجود را به خطر انداخته، در حدی که این میزان نزدیک به "خط قرمز" امنیت غذایی، 120 میلیون هکتار که توسط دولت در سال 2006 تنظیم شده، قرار گرفته است بنابراین امروز از هر زمان دیگری، رابطه بین مهاجرت و رها کردن زمین باید جدی گرفته شود.

تحقیقات اخیر من (نویسنده گزارش) این مسئله را به طور جدی مورد بررسی قرار داده و دریافته که رها کردن زمین تحت تأثیر امنیت شغلی، جنسیت، زیرساخت های محلی و قراردادهای زمین قرار دارد. همچنین کشاورزان روستایی که مشاغل رسمی قراردادی ندارند بیشتر احتمال دارد که تمام یا بخشی از زمین خود را به دلیل به دست آوردن شغل بهتر در شهر، رها کنند، در عین حال، افرادی که از روستا در جستجوی تحصیلات عالی یا آموزش مهاجرت می کنند، قادر به تولید محصول کشاورزی نخواهند بود.

این درحالی است که برخی ممکن است ترجیح دهند موقتا انتقال زمین های شان را به افراد دیگر - خانوارهای روستایی که دارای نیروی کار هستند ، برای مدت مشخصی معمولا شش ماه یا بیشتر واگذار کنند.

با این حال، بسیاری از مهاجران تمایلی به قرارداد با افراد دیگر برای واگذاری زمین های شان ندارند، چراکه فکر می کنند اگر آن ها شغل مورد نظر را در شهر به دست نیاورند، می توانند به کار کشاورزی بازگردند. به همین دلیل ضروری است که مقامات دولتی برای مهاجران روستایی مشاغل و زندگی پایدار در شهرها فراهم کنند تا بتوانند با اطمینان بیشتر به واگذاری زمین و با هدف تولید کشاورزی و مواد غذایی راضی شوند.

همچنین خانوار ها در روستاهایی که دارای شبکه جاده ای مناسب هستند، می توانند زمین های بیشتری را اداره کنند چراکه دسترسی آسان تری به بازارهای روستایی دارند. به این ترتیب این خانواده ها کمتر زمین خود را رها می کنند. بنابراین، برای جلوگیری از رها کردن زمین ها، نیاز به توسعه زیرساخت های ضروری در سطح محلی است.

در نهایت، مطالعه من (نویسنده) نشان داد که خانوارهایی که دارای نیروی کار بیشتری باشند، احتمال کمتری دارد تا زمین های کشاورزی خود را رها کنند.

همچنین در خانوارهایی که تنها مردان مهاجرت می کنند، این احتمال می تواند کمتر باشد که زمین های شان به خال خود رها شود؛ البته این در صورتی است که اختیارات بیشتری به زنان در این حوزه داده شود. البته با از بین بردن نقش جنسیتی سنتی، زنان می توانند میزان آزادی و قدرت خود را در خانواده تغییر دهند و نقش مهمی در روند تصمیم گیری و تولید محصولات کشاورزی و انتقال زمین خانوادگی شان داشته باشند.

با این حال به نظر می رسد ادامه توسعه شهرنشینی چین در آینده قابل پیش بینی باشد و چالش های بیشتری را برای حومه های کوچک کشور ایجاد کند. در عین حال قراردادهای زمین یک راه موثر برای حفظ تولید محصولات کشاورزی است، اما چنین طرح هایی باید براساس نیازهای خانواده ها انجام شود. همچنین با فراهم کردن زندگی پایدار برای کارگران روستایی در شهرها و تشویق آن ها برای یافتن عوامل (نماینده) محلی کشاورزی، می توان اطمینان حاصل کرد که مزارع رها شده در روستاها بیشتر نخواهد شد.


ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید