Iranian Agriculture News Agency

برای کمک به گرده‌افشانی

کمک به لانه‌سازی، مزارع کشاورزی را برای زنبورها جذاب می‌کند

کشاورزان با یک مشکل روبه‌رو هستند: زنبورهای عسل در بسیاری از مکان‌ها بیش از پیش کمیاب شده‌اند و بسیاری از گیاهان تنها زمانی که گرده گل‌های آن‌ها قبلاً توسط گرده‌افشان‌های متفاوت جابه‌جا شود می‌توانند میوه و دانه تولید کنند؛ بنابراین زمانی که هیچ گرده‌افشانی در آن اطراف نباشد، بازده محصولات کاهش می‌یابد.

کمک به لانه‌سازی، مزارع کشاورزی را برای زنبورها جذاب می‌کند

کشاورزان با یک مشکل روبه رو هستند: زنبورهای عسل در بسیاری از مکان ها بیش از پیش کمیاب شده اند و بسیاری از گیاهان تنها زمانی که گرده گل های آن ها قبلا توسط گرده افشان های متفاوت جابه جا شود می توانند میوه و دانه تولید کنند. بنابراین زمانی که هیچ گرده افشانی در آن اطراف نباشد، بازده محصولات کاهش می یابد.

به گزارش ایانا از وبسایت ساینس دیلی، اما زنبورهای عسل تنها حشراتی نیستند که این کار حیاتی را انجام می دهند. گونه های متنوعی از زنبورهای وحشی نیز، به جمع آوری گرده ها اشتغال دارند و تعدادی از محصولات را در این فرآیند گرده افشانی می کنند. با این حال، اهمیت آن ها به مدت طولانی دست کم گرفته شده بود. اما ما اکنون می دانیم که بازده بسیاری از محصولات زمانی که نه تنها زنبورهای عسل بلکه هم چنین خویشاوندان "وحشی" آن ها در مزارع فراوان باشند به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

مطالعه بر روی مزارع تخم منداب ( rapeseed )

اینگولف استفن دونتر ( ingolf steffan-dewenter ) توضیح می دهد: "بنابراین ما بررسی کردیم که چگونه تعداد زنبورها در زمین های کشاورزی با یک تاثیر پایدار می تواند افزایش یابد. برای رسیدن به این هدف، یک زنبوردار متخصص و استاد بوم شناسی حیوانات و زیست شناس مناطق استوایی در دانشگاه جولیوس-ماکسیمیلیانس ( JMU ) در بایرن آلمان، همراه با تیم و همکارانش از دانشگاه واگنینگن، چندین مزرعه تخم منداب را بررسی کردند. این مطالعه در محدوده طرح STEP اتحادیه اروپا (وضعیت و روند گرده افشان های اروپا) انجام شد.

زمین های آزمایش شده پیرامون ورزبرگ و در هلند واقع شده بودند. در ابتدا زیست شناسان لانه ها را در مرز زمین ها نصب کردند، این لانه ها یک دسته کوچک از ساقه های نی هستند که حشرات می توانند تخم های خود را در آن جا قرار دهند. در طول دو سال بعد، آن ها بررسی کردند که چه تعداد نوزاد در این لانه ها و از کدام گونه ها تولید شدند.

گیاهان گلدار منابع غذایی مهمی هستند

در طول گل دادن تخم منداب در ماه مه، این مزارع تعداد زیادی از گرده افشان ها را به خود جذب کرد. بنابراین تعجبی ندارد که تعداد لانه های اشغال شده توسط زنبورهای وحشی در این زمان تقریبا در حال انفجار بود. بعد از آن، فعالیت لانه ها در هر دو سال به طور قابل توجهی کاهش یافت. اینگولف استفن دونتر توضیح می دهد: "گیاهان گلدار تنها منبع غذایی زنبورهای وحشی هم برای زنبورهای بالغ و هم لاروهای آنان است". " این حشرات تنها در صورت وجود گیاهان گلدار به میزان کافی می توانند رشد کنند."

تخم منداب تنها برای چند هفته گل داد؛ بعد از آن غذای موجود برای گرده افشان ها به سرعت کاهش یافت. تنها زنبورهای وحشی که الگوهای فعالیت آن ها در طول فصل بهار است قادر به مقابله با این شرایط هستند.

استفن-دونتر می گوید: "برای ساکن کردن گونه های بیشتری از زنبورها ما باید مناطق پرگل کافی در نزدیکی لانه ها ایجاد کنیم، نوارهای کوچک گل های وحشی اغلب برای این منظور کافی هستند". "ما توانستیم نشان دهیم که این گونه اقدامات هم چنین ایجاد زیستگاه های طبیعت گرا در مناطق اطراف تاثیر مثبتی بر فراوانی زنبورهای عسل در این مزارع دارد."

اقدامات ساده تاثیرات مثبتی دارد

در دسترس بودن منابع غذای کافی مهم است اما فراهم سازی لانه نیز چنان که در نمونه تحت مطالعه دیدیم ضروری است. زمانی که لانه ها و گیاهان گلدار در دسترس باشند، زنبورهای وحشی می توانند به سرعت تکثیر شوند. این زیست شناس دانشگاه JMU توضیح می دهد: "کار ما نشان داده است که اقدامات ساده در مقایسه با سایر اقدامات، تاثیر مثبتی بر تعداد و تنوع گرده افشان ها دارند."

این مسئله همچنین به کشاورزان کمک می کند در مقابل زنبورهای عسل مستقل تر شوند، به ویژه از زمانی که زنبورهای وحشی می توانند به افزایش بازده بسیاری از محصولات کمک کنند.

دکتر آندریا هلشوف، همکار و دستیار پژوهش در دپارتمان JMU ، دلایل دیگری را برای این که چرا تکیه کردن بر گونه های متفاوت گرده افشان ها منطقی است ذکر می کند: "وجود تنها یک گونه زنبور آن ها را بیشتر در معرض خطر کشته شدن توسط انگل ها یا بیماری ها قرار می دهد؛ اگر تعداد گونه ها بیشتر باشد، خطر این مسئله کمتر است."

انگل ها مشکل بزرگی نیستند

با این حال، زنبورهای وحشی نیز دارای دشمنان طبیعی هستند و در مقابل عوامل بیماری زا آسیب پذیرند: این دانشمندان در مطالعه خود نشان دادند که یک ششم نوزادان توسط انگل ها مورد حمله قرار می گیرند و همین تعداد لارو به دلیل بیماری می میرد. هرچه تعداد زنبورها بیشتر باشد، درصد قربانی شدن آن ها در مقابل این مشکلات بیشتر است. با این حال، این تاثیرات به تکثیر حشرات مفید در طولانی مدت آسیب نمی زند.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید