Iranian Agriculture News Agency

فائو: 6.9 میلیون سوری همچنان از داشتن وعده غذایی بعدی مطمئن نیستند/ افزایش اهمیت کشاورزی برای معیشت بسیاری از سوری‌ها

دو نهاد سازمان ملل اعلام کردند با وجود اینکه امنیت غذایی در بخش‌هایی از سوریه به دلیل وضعیت امنیتی بهتر و افزایش دسترسی به کمک‌های بشردوستانه نسبت به سال قبل بهبود یافته اما وضعیت کلی هنوز هم بسیار بدتر از دوران پیش از جنگ است.

فائو: 6.9 میلیون سوری همچنان از داشتن وعده غذایی بعدی مطمئن نیستند/ افزایش اهمیت کشاورزی برای معیشت بسیاری از سوری‌ها


براساس اعلام دو آژانس سازمان ملل متحد ، امنیت غذایی در بخشی از سوریه ، وضعیت امنیتی و دسترسی به کمک های بشردوستانه، بهتر از سال گذشته شده ، اما وضعیت کلی همچنان بدتر از قبل از جنگ است.


به گزارش ایانا از سایت فائو، بر اساس بیانیه مطبوعاتی که توسط نمایندگی فائو در ایران منتشر شد، تازه ترین ارزیابی مأموریت غذایی و امنیت غذایی (CFSAM) )(1)، که توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) و برنامه جهانی غذا (WFP) )انجام شده ، کل تولید گندم 1.8 میلیون تن -12 درصد بیشتر از سال گذشته ، زمانی که کمترین تولید را داشت، برآورد کرده است، اما این میزان تولید هنوز هم 50 درصد کمتر از میانگین 10 ساله پیش از آغاز جنگ است.

گزارش ماموریت امروز(23 جولای) منتشر شد، برآورد می کند که 6.9 میلیون سوری هنوز هم با ناامنی غذایی رو به رو هستند، در حالی که 5.6 میلیون نفر دیگر نیز در صورت عدم دسترسی ماهانه به کمک‌های غذایی ممکن است دچار ناامنی غذایی شوند.

آدام یئو، نماینده فائو در سوریه، گفت: "برای برخی از خانواده های سوری، سوسوی نوری در تاریکی وجود دارد. اما با وجود مشکلات فراوان، کشاورزی همچنان غذای کشور را فراهم می کند. با توجه به وضعیت امنیتی ، انتظار می رود کشاورزان بیشتری به زمین های خود دسترسی پیدا کنند و اکنون زمانی است که باید حمایت مان را تقویت کنیم، زیرا معاش بسیاری از مردم وابسته به کشاورزی است."

جاکوب کرن، نماینده ومدیر برنامه جهانی غذا در سوریه ، گفت: "بهبود دسترسی غذا برای مردم سوریه امیدوار کننده است، اما نیازمندی ها همچنان بالا است و باید برای خانواده های آسیب دیده غذا تامین شود این درحالی است که برنامه جهانی غذا و فائو برای تامین امنیت غذایی مردم سوریه درحال همکاری هستند."

همچنین دسترسی به سازمان های بشردوستانه در بعضی مناطق محاصره شده نسبت به سال گذشته بهبود یافته است. با این حال، دسترسی به اینترنت در دیرززور بسیار محدود است، جایی که ارسال ذخایر مواد غذایی و سایر مواد همچنان ادامه دارد، و در رقه، وضعیت بحرانی به دلیل جنگ ادامه دارد، در رقه، مغازه ها تخریب شده و هزینه سبد مواد غذایی استاندارد بین ماه مه تا ژوئن امسال 42 درصد افزایش یافته است.

باید به این نکته اشاره کرد، بارندگی در حوضه رودخانه فرات موجب افزایش جریان آب و افزایش سطح آب در بسیاری از مخازن کشور شده است. در سال 2017 تولید گندم و جو در مقایسه با سال گذشته به دلیل بارندگی بهتر و دسترسی به زمین های کشاورزی در برخی مناطق بهبود یافته است. درحالی که محدودیت ها مانند هزینه های بالا یا عدم دسترسی ورودی ها (نهاده ها)، مانند بذر و کود، و تخریب زیرساخت ها برای آبیاری و ذخیره سازی همچنان وجود دارد.

به دلیل بارندگی های بهتر ، شرایط مراتع بهبود یافته ، که تا حدودی باعث کاهش قیمت علوفه می شود . اندازه گله ها در سطح بسیار پایین تثبیت شده اند. چالشهای های اصلی همچون قیمت های بالای خوراک، پوشش ناکافی خدمات دامپزشکی ادامه دارد و به دلیل ناامنی، محدودیت دسترسی به چراگاه در برخی نقاط کشور وجود دارد.

بهبود مداوم در امنیت و باز شدن برخی از مسیرهای اصلی عرضه، به بهبود تجارت کمک می کند و به طوری که بازارهای شهری در چندین منطقه از کشور فعالیت می کنند. در بخش هایی از حلب شرقی که در آن کل زیرساخت ها و بازارها به شدت تخریب شده اند، بازسازی آغاز شده است. در سراسر کشور، قیمت مواد غذایی همچنان بالا است، به استثنای بخش های دیرززور، الحسکه و حومه دمشق.

این تیم کاری(تیم مشترک فائو و برنامه جهانی غذا)، در ماه مه سال جاری از کشور بازدید کرد. به طوریکه اطلاعات از منابع رسمی مربوط به تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی با مشاهده از مزارع و گفت و گو با کشاورزان، معامله گران، دامداران، آوارگان و سایر افراد در مناطق روستایی و شهری مطابقت داده شد. همچنین اطلاعات از طریق تصاویر ماهواره ای و ثبت میزان بارندگی و نیز داده هایی با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل تلفن همراه و نقشه برداری (mVAM) ) (2)، مورد استفاده قرار گرفت.

گفتنی است ، این چهارمین CFSAM (ارزیابی مأموریت غذایی و امنیت غذایی ) از زمان آغاز بحران سوریه است و به طوری که هر ماموریت ارزیابی بیطرفانه و متعادل را از وضعیت امنیت غذایی و کشاورزی در کشور فراهم می کند.

http://www.fao.org/iran/news/detail-events/en/c/1025632/


ترجمه: فرحناز سپهری

1- Crop and Food Security Assessment Mission (CFSAM)
2- WFP's mobile Vulnerability Analysis and Mapping (mVAM)
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید