Iranian Agriculture News Agency

با حضور 190 مروج منتخب استانی در کرج برگزار شد:

نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی ویژه مروجان پهنه‌های تولیدی

نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول پهنه‌های تولیدی با موضوع مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه صبح امروز با حضور 190 نفر از مروجان منتخب استانی در سالن اجتماعات مؤسسه علوم باغبانی در کرج آغاز به کار کرد.

نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی ویژه مروجان پهنه‌های تولیدی

نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول پهنه‌های تولیدی با موضوع مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه صبح امروز با حضور 190 نفر از مروجان منتخب استانی در سالن اجتماعات مؤسسه علوم باغبانی در کرج آغاز به کار کرد.

مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه ترویج امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اهداف برنامه تربیت مروج متخصص گفت: بر اساس برنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغی وزیر جهاد کشاورزی، برنامه‌ریزی توانمندسازی اعضا و ارکان شبکه عاملان ترویج به‌ویژه مروجان مسئول پهنه های تولیدی با هدف تربیت مروجان متخصص در دستور کار قرار گرفت.

علی درجانی افزود: در این راستا سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با همراهی و همکاری بخش‌های ترویج، آموزش و همچنین ستاد پشتیبانی و سازماندهی مراکز جهاد کشاورزی، علاوه بر برنامه‌های حمایتی و پشتیبانی ویژه مروجان، برنامه‌ریزی و اجرای، آموزش‌های اثربخش و توانمندساز را برای کارشناسان مروج در سطوح ملی، منطقه‌ای و استانی (با مشارکت همه عوامل تأثیرگذار و وظیفه مند) در سال جاری آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه مبتنی بر این رویکرد و در گام نخست با همکاری مؤسسات تحقیقات مادری و معاونان بخش‌های اجرایی و تخصصی، چندین برنامه آموزشی با هدف تربیت مروج متخصص موضوعی برنامه‌ریزی شده است، بیان کرد: در این راستا نخستین دوره آموزشی با عنوان "دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول پهنه‌های تولیدی با موضوع مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه" با مشارکت و همکاری مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور، بخش آموزش کارکنان و معاونت‌های زراعت و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در مؤسسه علوم باغبانی کشور در کرج برگزار شد.

درجانی هدف اصلی برگزاری این دوره آموزشی را توانمندسازی افراد به‌منظور انتقال دانش از مؤسسه‌های تحقیقاتی و محققان به بهره‌برداران و مزارع و باغ‌های کشور در حوزه مدیریت آب و خاک و تغذیه گیاه آموزش دانست و ادامه داد: همچنین توانمندسازی در راستای نظام نوین ترویج کشاورزی و برنامه‌ها و مصوبات ستاد ملی ساماندهی و پشتیبانی مراکز جهاد کشاورزی که یکی از مصوبات آن توانمندسازی شبکه عاملان ترویج به‌ویژه کارکنان دولتی مستقر در کانون‌های تولید یا کارشناسان مسئول پهنه‌های تولیدی است، از دیگر اهداف برگزاری این دوره آموزشی به‌شمار می‌رود.

به گفته وی، مخاطبان این دوره آموزشی منتخبی از متخصصان موضوعی استان‌ها هستند که به‌‌صورت ادامه‌دار و پودمانی در دوره‌های آموزشی تخصصی ملی و منطقه‌ای در برنامه‌ها شرکت می‌کنند و به‌عنوان حلقه ارتباط بین متخصصان آب و خاک کشور و بهره‌برداران و سایر عاملان شبکه نقش ایفاء خواهند کرد.

مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه ترویج با اشاره به حضور 40 تن از محققان ارشد خاک و آب و نیز مدیران مرتبط وزارت جهاد کشاورزی در این دوره آموزشی، اظهار کرد: در این دوره بیش از 190 نفر از مروجان منتخب استانی و به‌صورت کارگاهی و با استفاده از ظرفیت متخصصان برتر کشور در حوزه مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه از آموزش های لازم برخوردار خواهند شد.

درجانی تأکید کرد: این افراد پس از گذراندن آموزش‌های ادواری و ادامه‌دار مورد نیاز، به‌عنوان متخصصان موضوعی، علاوه بر وظایف محوله و روزمره در مراکز جهاد کشاورزی تابعه، به‌عنوان رابط متخصصان معین موضوعی و متخصصان آب و خاک با سایر کارشناسان پهنه در استان و همچنین بهره‌برداران در حوزه‌های تخصصی فعالیت خواهند کرد.

وی خاطرنشان ساخت: در طی سه روز برگزاری این دوره آموزشی مهم‌ترین موضوع‌ها ازجمله مدیریت تغذیه در باغ‌ها در مزارع، مسائل مرتبط با حاصلخیزی خاک و تغذیه، مسائل مربوط به کودها - اعم از کودهای آلی و زیستی- و بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با مشارکت مروجان و محققان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

درجانی عنوان کرد: علاوه بر این برنامه‌ها، در ماه‌های آینده با مشارکت سایر مؤسسه‌های تحقیقاتی موضوعات دام و طیور، آبزیان، بهره‌وری، افزایش بهره‌وری در آب و در سایر حوزه‌ها، ارتقاء محصولات اساسی و... برنامه‌های مفصلی نیز خواهیم داشت.

وی در پایان با بیان اینکه با تربیت مروجان توانمند می‌توان چرخه فرایند انتقال دانش به مزرعه و افزایش دانش در هکتار را طی یک برنامه مشخص تسهیل کرد، یادآور شد: امیدواریم با ساماندهی و توانمندسازی همه عاملان شبکه ترویج در عرصه‌های تولیدی کشور، نقش حضور و ورود دانش در مزارع و کانون‌های تولیدی، بیشتر شود و در نهایت افزایش دانش در هکتار در راستای اجرای بهتر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، توسعه روستاها و امنیت غذایی گام های مؤثر و بلندی برداشته شود.

گفتنی است، دوره ملی تربیت مروج متخصص با موضوع مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه از امروز به مدت سه روز در سالن اجتماعات مؤسسه علوم باغبانی در کرج برگزار می‌شود./

A-960502-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید