Iranian Agriculture News Agency

ماموریت ضربتی بانک‌ها



شهروند| طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج آغاز شد. دیگر بانکی‌ها نمی‌توانند بگویند بخشنامه به دست‌شان نرسیده یا اعتبار کافی ندارند. آنها از دیروز موظف شدند به هر متقاضی که در سایت ثبت‌نام کرده است، وام ازدواج بدهند و صف طولانی متقاضیان را کوتاه کنند. صفی که به گفته مدیران بانک مرکزی نیم‌میلیون نفری است و بنا به دستور هفته پیش بانک مرکزی حالا حدود ١٠ بانک موظف شده‌اند وام ازدواج را به صورت ضربتی پرداخت کنند. البته دیروز و در نخستین روز اجرای این طرح خبرنگاران رسانه‌ها هم بیکار ننشستند و با حضور در بانک‌های عامل به ارزیابی شرایط پرداختند. بنا به گزارش میدانی خبرنگاران بانک‌های عامل برای پرداخت وام ازدواج سختگیری چندانی نشان نداده و حضور تنها یک ضامن و گواهی کسر از حقوق را برای اعطای وام ١٠‌میلیون تومانی کافی می‌دانند.
سیدعلی‌اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در این‌باره با تأکید بر اجرای قطعی تفاهمنامه بین بانک مرکزی و بانک‌های عامل این طرح و تسهیل در امر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج گفت: بانک‌های عامل این طرح برای هر فقره وام ازدواج صرفا باید یک نفر ضامن معتبر اخذ کنند. به گفته او، در حال حاضر صف نیم‌میلیونی برای دریافت وام ازدواج داریم و بانک مرکزی از یک ماه گذشته بررسی کارشناسی را برای از بین بردن این صف آغاز کرده است. ماهانه بین ٧٠ تا ١٠٠‌هزار نفر در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج ثبت نام می‌کنند و تعداد وام‌های پرداختی بانک‌ها بین ٧٠ تا ٨٠‌هزار فقره در ماه است. گفتنی است؛ این طرح که از مرداد آغاز و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت با منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری بانک‌ها به میزان بیش از ٥‌هزار‌میلیارد تومان انجام می‌شود و ریالی از منابع بانک مرکزی تزریق نمی‌شود. پیش از صفوف طولانی برای دریافت وام ازدواج، ناکام از در بانک‌ها برمی‌گشتند، زوج‌هایی که ثبت‌نام کرده بودند اما یا مدارک‌شان ناقص بوده یا بانک مربوطه منابع کافی برای پرداخت تسهیلات نداشته است.
کدام بانک‌ها وام ازدواج می‌دهند؟
متقاضیان وام ١٠ میلیونی ازدواج می‌توانند بعد از ثبت نام در سایت بانک مرکزی و انتخاب یکی از بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق قرض‌الحسنه پارسیان نسبت به دریافت این تسهیلات اقدام کنند. بر همین اساس بانک مرکزی اعلام کرده برای اجرای طرح، بانک‌هایی انتخاب شدند که علاوه بر این‌که اضافه برداشت ندارند، بلکه مازاد منابع دارند. این بانک تلاش دارد با ابلاغ سهمیه‌های مربوط به هر بانک، صف دریافت‌کنندگان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به کمتر از ٥٠‌هزار نفر برساند. البته بانک‌های خصوصی و تعدادی از بانک‌های تخصصی دولتی نیز در این طرح شرکت داده شده‌اند و قرار است حداقل دو برابر تعداد وام در ماهی که حداکثر پرداخت وام ازدواج را داشته‌اند به متقاضیان، وام ازدواج پرداخت کنند.
روی خوش کارمندان بانک به زوج‌ها
وقتی خبر شروع پرداخت وام ازدواج منتشر شد، برخی خبرنگاران برای بررسی صحت خبر، به بانک‌های پرداخت‌کننده رفتند. اوضاع پرداخت وام در بانک‌ها به متقاضیان به قدری رو به بهبود است که حتی خبرگزاری تسنیم که غالبا رویکرد انتقادی به طرح‌های دولت دارد، نوشته است: «خوشبختانه و البته برخلاف تجربه دفعات قبل، این‌بار بانکی‌ها از طرح ضربتی وام ازدواج استقبال کرده و با روی باز به متقاضیان دلگرمی می‌دهند که مشکلی در پرداخت تسهیلات ازدواج ندارند.»
اقساط ٢٣٠‌هزار تومانی، ضامن دولتی
البته گزارش‌های میدانی خبرنگاران رسانه‌ها از بانک‌ها حاکی از آن است که شرایط دریافت وام ازدواج، شرایط مطلوبی است؛ یک ضامن دولتی یا بازنشسته کافی است. ضامن باید ترجیحا شغل دولتی و فیش حقوقی برای کسر از حقوق داشته باشد و قسط این وام تنها حدود ۲۳۰ هزار تومان است. همچنین تسهیلات پرداختی قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین ۱۰‌میلیون تومان و برای یک زوج ۲۰‌میلیون تومان است و نرخ کارمزد تسهیلات ۴‌درصد و با اقساط ۴ ساله ‌است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید