Iranian Agriculture News Agency

محیط زیست ؛ پاک‌ترین‌ها و آلوده‌ترین‌ها




در دنیای امروز سازمان‌های جهانی برای حفظ محیط‌زیست تلاش می‌کنند تا دنیا جایی برای زندگی نسل‌های مختلف باشد، البته در کنار این سازمان‌ها برخی کشورها نیز با این‌که از سطح بالای پیشرفت اقتصادی برخوردار هستند؛ پاک نگه‌داشتن محیط‌زیست را یک واجب همگانی می‌دانند و شهروندان مسئولیت تمیز نگه‌داشتن شهر یا طبیعت را به شهردار محول نمی‌کنند و پاک نگه‌داشتن محیط‌زیست یک فرهنگ است.

اتریش کشوری سرسبز و زیبای اروپایی است که شاخص عملکرد زیست‌محیطی آن صد است و برای همین در صدر جدول تمیزترین کشورهای جهان قرار دارد. شاخص عملکرد زیست‌محیطی ٨٦,٣ به سوئد اختصاص دارد؛ کشوری که قوانین سختگیرانه‌ای برای نظافت دارد؛ قوانینی که کارساز بوده و این کشور را معرکه کرده است. کاستاریکا با داشتن سیستم آبرسانی فوق‌العاده بهداشتی و تدابیر خاص نظافتی شاخص عملکرد خود در زیست‌محیط را ٨٦.٤ ثبت کرده است.

اما در میان کشورها، جوامعی نیز عنوان آلوده‌ترین را برای خود برگزیده‌اند. به‌عنوان مثال کویت از آن دست کشورهایی است که با داشتن نیروگاه‌های نفت و گاز بزرگ و همچنین تردد بیش از اندازه خودروها رتبه دهمین کشور آلوده دنیا را به خود اختصاص داده است.
نیجریه نیز در میان‌ آلوده‌ها جا خوش کرده است؛ کشوری که کارخانجات نقشی در آلودگی هوای آن ندارند، بلکه این جایگاه به سبب سوزاندن نفت و چوب برای پخت غذا و فانوس‌های نفتی به دست آمده است، اگرچه این کشور هنوز از سیستم‌ جمع‌آوری زباله در بیشتر مناطق محروم است و مردم زباله‌های خود را می‌سوزانند. سنگال همانند اغلب کشورهای آفریقایی محلی برای واردات زباله کشورهای غربی است؛ دفع و تبدیل به انرژی. برای همین کارخانه‌هایی که سوزاندن زباله‌ها را برعهده دارند، بیشترین سهم را در آلودگی بازی می‌کنند. بوتسوانا، کشور ناشناخته آفریقایی در میان کشورهای آلوده مقام دوم را از آن خود کرده است. معادن و نیروگاه‌های فسیلی بوتسوانا بیشترین سهم آلودگی را دارند و برای همین نفس کشیدن در بزرگترین کشور معادن الماس دنیا سخت شده است.
منبع: شهروند

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید