Iranian Agriculture News Agency

تولید ماهی در عمان 5.4 درصد افزایش یافت

بزرگ‌ترین بندر ماهیگیری خاورمیانه در عمان راه‌اندازی می‌شود/ عمان 20 بندر دارد/ عمان امیدوار است به 10 تا 15 هزار فرصت شغلی جدید تا سال 2020 دست یابد

کل تولید ماهی عمان به رشد 5.4 درصد و به حجم 270 هزار و 863 تن در سال گذشته رسید که نسبت به 257 هزار و یک تن در سال 2015 با افزایش روبه‌رو شد که این موضوع به‌دلیل میزان رشد در صید ماهیگیری سنتی روی داد.

بزرگ‌ترین بندر ماهیگیری خاورمیانه در عمان راه‌اندازی می‌شود/ عمان 20 بندر دارد/ عمان امیدوار است به 10 تا 15 هزار فرصت شغلی جدید تا سال 2020 دست یابد

کل تولید ماهی عمان به رشد 5.4 درصد و به حجم 270 هزار و 863 تن در سال گذشته رسید که نسبت به 257 هزار و یک تن در سال 2015 با افزایش رو به رو شد، که این موضوع به دلیل میزان رشد در صید ماهیگیری سنتی روی داد.

به گزارش ایانا از سایت "زو او یا"، بخش ماهیگیری سنتی عمان 199 میلیون و 650 هزار ریال عمان (واحد پول عمان)، در سال 2016 به همراه داشته که نسبت به 169 میلیون و 420 هزار ریال عمان در سال 2015 افزایش یافته است.

در بخش ماهیگیری ساحلی 2721 تن و با رشد 34.5 درصد نسبت به سال گذشته ثبت شده است. براساس گزارش اخیر عمان درباره میزان صید ماهی ، انتظار می رود تولید بخش آبزی پروری به دوبرابر و تا حجم 500 هزار تن در سال تا سال 2020 برسد.

طرح کلی برای توسعه بخش شیلات در دوره 2013-2020، شامل گسترش ناوگان ، افزایش بنادر، توسعه بازارهای ماهی، حمایت ار ماهیگیران، توسعه آبزی پروری و افزایش بخش فرآوری ماهی و حمل و نقل است.

عمان با خط ساحلی طولانی حدود دو هزارو 92 کیلومتر، دارای پتانسیل مناسبی برای توسعه بخش شیلات در بازارهای جهانی دارد.

این درحالی است که بخش شیلات یکی از بخش های مهم در تنوع بخشیدن منابع درآمد ملی، ایجاد فرصت های شغلی و اطمینان از محصولات با ارزش افزوده بالا است.

همچنین عمان امیدوار است که به 10 هزار تا 15 هزار فرصت شغلی جدید تا سال 2020 دست یابد . در حال حاضر امرار معاش 46 هزار نفر، به این بخش وابسته است.

این کشور در نظر دارد تا فرصت های جدید شغلی در بخش های مختلف، از جمله ماهیگیران، خدمه، کارخانه های فرآوری، شرکت های بازاریابی ماهی، تولید خوراک، سازمان های صادرات و مزارع آبزی پروری فراهم کند.

همچنین از دیگر موارد، تمرکز اصلی روی مدیریت بخش شیلات به روشی مناسب همراه با اجتناب از صید بی رویه است .

برای تقویت تولید ماهی، عمان در حال توسعه بزرگترین بندر ماهیگیری خاور میانه، با امکانات پردازش مواد غذایی دریایی و بسته بندی، امکانات برای ذخیره سازی مواد اولیه و انجماد برای صادرات در منطقه ویژه اقتصادی الدقم است.

بندر ماهیگیری الدقم و منطقه پردازش یکپارچه توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی در الدقم و با همکاری وزارت کشاورزی و شیلات توسعه یافته است، این مرکز پردازش یکپارچه، با دارابودن 60 واحد پردازش ماهی و نزدیک به بندر در فاز طراحی قرار دارد.

همچنین، عمان در حال توسعه هشت اسکله ماهیگیری و بنادر، با سرمایه گذاری قابل توجه به عنوان بخشی از یک طرح جامع برای تقویت بخش شیلات و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای جوانان است.

این درحالی است که انتظار می رود تا سال 2020، 30 اسکله ماهیگیری و بندر جدید مورد بهره برداری قرار گیرد. گفتنی است در حال حاصر عمان 20 بندر دارد.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید