Iranian Agriculture News Agency

دانشگاه آرهوس دانمارک روشی را برای هماهنگ کردن نیاز گیاه به نیتروژن پیدا کرد

زدن به هدف، در زمینه نیاز محصول به مواد مغذی/ یافتن تعادل بین خیلی زیاد و خیلی کم نیتروژن در گیاهان

پژوهشگران دانشگاه آرهوس دانمارک دقیق تر از هر وقت دیگری، روشی را برای هماهنگ کردن نیاز گیاه به نیتروژن پیدا کرده اند. این روش می تواند انتشار نیتروژن در کشاورزی را کاهش دهد و همزمان بازده محصول را بهبود بخشد.

زدن به هدف، در زمینه نیاز محصول به مواد مغذی/ یافتن تعادل بین خیلی زیاد و خیلی کم نیتروژن در گیاهان

پژوهشگران دانشگاه آرهوس دانمارک دقیق تر از هر وقت دیگری، روشی را برای هماهنگ کردن نیاز گیاه به نیتروژن پیدا کرده اند. این روش می تواند انتشار نیتروژن در کشاورزی را کاهش دهد و همزمان بازده محصول را بهبود بخشد.

نه خیلی زیاد و نه خیلی کم، هیچ کدام بهترین راه نیستند. این مسئله در مورد دادن کود نیتروژنی به خاک نیز صدق می کند اما از کجا می توان فهمید که یک محصول در هر مرحله از رشد خود برای به حداکثر رسیدن بازده دقیقا چه میزان نیتروژن نیاز دارد؟

به گزارش ایانا از سایت "ساینس دیلی"، پژوهشگران دانشگاه آرهوس روشی را یافته اند که می تواند به این سوال پاسخ دهد. این روش می تواند نیاز گیاه به نیتروژن را با دقت ۲۰-۱۰ کیلوگرم نیتروژن در هکتار تعیین کند. این روش با تهیه یک منحنی مرجع برای تعیین زمانی که گیاه دچار کمبود نیتروژن می شود کار می کند. این منحنی مرجع بر مبنای مقایسه داده های به دست آمده از سطح برگ و داده های بازتاب برگ در نور با طول موج های مختلف قرار دارد.

از سیب زمینی به عنوان نمونه استفاده شد

برای توسعه این روش، پژوهشگران از سیب زمینی به عنوان نمونه آزمایشی استفاده کردند. به کاربردن تمام دوز کامل نیتروژن در یک مرحله استفاده، زمانی که سیب زمینی ها کاشته شوند، آسان ترین و نه لزوما بهترین روش است.

پروفسور ماتیاس نیومن آندرسون از دپارتمان کشاورزی بوم شناسی توضیح می دهد: "بسیار آسان است زمانی که سیب زمینی ها را می کارید مقدار کل نیتروژن را به آنها بدهید. با این حال، این روش ضرر و زیان هایی نیز دارد."

قابل توجه ترین این ضررها این است که نیتروژن می تواند به محیط آبزی وارد شود. این مسئله می تواند اتفاق افتد؛ اگر قبل از این که سیب زمینی ها موفق به جذب نیتروژن شوند باران بسیار ببارد. این مسئله می تواند منجر به کمبود نیتروژن در سیب زمینی ها و در نتیجه رشد و بازده کمتر آن ها و هم چنین ورود نیتروژن فراوان به محیط های آبزی و آسیب به آن ها شود.

از طرف دیگر، می توان به سیب زمینی ها مقدار زیادی نیتروژن داد زیرا شما نمی دانید و نمی توانید اندازه بگیرید که در فصل بهار و اوایل تابستان به چه میزان باید کانی رسانی شود. اگر این مسئله اتفاق افتد، شما خطری را ایجاد می کنید که در آن غلظت نیتروژن در برگ های در حال رشد گیاه زیاد می شود و در سیب زمینی های در حال رشد میزان آن کافی نخواهد بود.

کاربرد نیتروژن بیش از میزان تجویز شده

یافتن تعادل بین خیلی زیاد و خیلی کم می تواند دشوار باشد. یک راه حل برای این مشکل می تواند گسترش کاربرد نیتروژن به شکلی باشد که گیاه در اوایل فصل تنها بخش کمی دریافت کند و بقیه جیره خود را در طول فصل رشد دریافت کند. چالش در تعیین میزان و زمان بندی دوز نیتروژن مکمل نهفته است، و اینجا جایی است که این روش جدید کمک کننده است.

با ترکیب اندازه گیری های سطح برگ و بازتاب نور، این امکان وجود دارد که به تعیین زمانی که گیاهان نیاز به نیتروژن بیشتری دارند، با دقت ۲۰-۱۰ کیلوگرم در هکتار بسیار نزدیک شویم.

ماتیاس نیومن آندرسون می گوید: "نتایج ما حاکی از آن است که اگر شما اندازه گیری های مکرر انجام دهید سطح دقت احتمالا به ۱۰ کیلوگرم نیتروژن در هکتار بیشتر نزدیک است تا ۲۰ کیلوگرم."

جبران خسارت محصول

کمبود گهگاهی نیتروژن در گیاهان سیب زمینی به نظر نمی رسد مشکل ایجاد کند.

ماتیاس نیومن آندرسون می گوید: "اگرچه گیاهان به دلیل کمبود نیتروژن از زمانی به زمان دیگر متحمل فشار می شوند، زمانی که نیتروژن دریافت کنند به سرعت بهبود می یابند. یافته های ما نشان می دهد که اندازه گیری های هفتگی و به کار بردن نیتروژن، برای گیاهان کافی است تا کمبود نیتروژن گاه و بیگاه خود را به طور کامل جبران کنند."

یک مزیت بزرگ این روش جدید این است که مستقل از سال و گونه سیب زمینی عمل می کند.

گام بعدی این است که دوز مصرف نیتروژن دقیق تر شود. این پژوهشگران دانشگاه آرهوس بر این مسئله نیز کار می کنند. آن ها به تازگی بودجه ای برای پروژه بعدی خود دریافت کردند که در آن از این روش جدید برای کوددهی دقیق در مکان های مختلف زمین کشاورزی با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین، فناوری های ماهواره ای و سنسور استفاده می کنند.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید