Iranian Agriculture News Agency

آموزش برای خانواده در شهر و روستا

6 روش کشت سیب زمینی

نویسنده این مقاله می گوید که کشت سیب زمینی همیشه برای من شگفت انگیز است. شما بذر سیب زمینی را در زمین می کارید، رشد می کند و به گیاهی تبدیل می شود که غده های خوراکی فراوانی را در زیر خاک تولید می کند. این کار مانند یافتن گنج است که با کندن خاک آن را پیدا می کنیم. شما هرگز نمی دانید چه چیزی را کشف خواهید کرد.

6 روش کشت سیب زمینی

نویسنده این مقاله می گوید که کشت سیب زمینی همیشه برای من شگفت انگیز است. شما بذر سیب زمینی را در زمین می کارید، رشد می کند و به گیاهی تبدیل می شود که غده های خوراکی فراوانی را در زیر خاک تولید می کند. این کار مانند یافتن گنج است که با کندن خاک آن را پیدا می کنیم. شما هرگز نمی دانید چه چیزی را کشف خواهید کرد.

به گزارش ایانا از سایت "گراو گود لایف"، انتخاب روش کشت سیب زمینی به اندازه انتخاب ارقامی که می خواهید امتحان کنید، سخت است. این که شما سیب زمینی هایی را برای تازه خوری یا محصولات بزرگتری را برای ذخایر غذایی تان در زمستان می خواهید. در این جا چندین روش مختلف برای کشت سیب زمینی ارائه می شود:

1. کشت سیب زمینی در گودال و پشته:

در اولین سال کشت سیب زمینی من از روش گودال و پشته استفاده کردم. این روش شامل کندن گودال هایی است که به اندازه دو پا با یکدیگر فاصله دارد، خاک میان گودال ها را به صورت پشته در می آوریم. سیب زمینی ها را در آن جا می کاریم و با خاکی که از کندن گودال ها به دست آمده روی آن ها را می پوشانیم تا گیاه سیب زمینی رشد کند. این روشی پایه و اثبات شده برای کشت سیب زمینی است که کشاورزان قرن ها در باغچه حیاط خانه های شان از آن استفاده می کردند.

2. کشت سیب زمینی به روش فشرده زیستی (Biointensive) :

این روش کشت سیب زمینی شامل کندن عمیق تر و آماده سازی بستر خاک است که در مرکز محیطی 9 اینچی (حدود 23 سانتی متر) و به عمق 9 اینچ غده سیب زمینی کاشته می شود. ردیف ها بر روی بسترهایی با فواصل کج و یا شش ضلعی قرار دارند. فاصله کشت نزدیک تر به داشتن فضای بیشتری کمک می کند و هدر رفت آب را کاهش می دهد. دیگر به ساخت خاک به شکل تپه نیاز نیست.

3. کشت سیب زمینی در سطل های بزرگ و برج ها:

اگر شما فضای کمی در باغ های خود دارید، سیب زمینی های تان را بالای زمین و در سطل های بزرگ، قفسه ها و برج ها پرورش دهید که روش عالی برای داشتن مقدار فراوانی سیب زمینی در فضای بسیار محدود است.

متأسفانه این روش نتایج مختلفی داشته است. در این جا نکاتی درباره داشتن برج ها و مخازن سیب زمینی موفق بیان می شود:

· انتخاب ارقام سیب زمینی اواخر فصل: ارقام آخر فصلی، هنگامی که با خاک پوشیده می شود، احتمال بیشتری برای تولید غده ها در طول ساقه ها را دارد. سیب زمینی های ابتدایی یا میان فصلی، تنها یک سری غده در زیر خاک تولید می کنند. ارقام اواخر فصلی پیشنهادی بینجت (Binjte) ، یِلو فین (Yellow Finn) ، ایندین پیت (Indian Pit) و یا رد پوناتیک (Red Ponatic) می باشد که همگی آنها سیب زمینی هایی با اندازه متوسط اند.

· استفاده از خاک سبک: مخازن را با مخلوطی از خاک سبک پر کنید و از فشرده کردن آن خودداری کنید تا ریشه ها بتوانند گسترده شوند. خاک مخازن را با مخلوطی از کمپوست قارچ، الیاف نارگیل، خاک اره و خاک گلدان بهبود بخشید.

· خوب آبیاری کنید: نیازهای آبی گیاه سیب زمینی که در بالای سطح زمین رشد می کند بیشتر است، زیرا خاک آن مانند حالت زیر زمین عایق نشده است. رشد گیاه با خشکی و افزایش بیش از حد گرما متوقف می شود. در شرایط آب و هوایی گرم، مخازن را مرتباً کنترل کنید؛ طوری که آب در عمق باشد و رطوبت به ریشه ها برسد.

4. کشت سیب زمینی در مخازن و کیسه های رشد:

به نظر می رسد که کشت سیب زمینی در مخازن موفق تر از روش سطل های بزرگ سیب زمینی بر روی زمین است. مراقبت و نگهداری آب در مخازن کوچکتر آسان تر است. برداشت سیب زمینی هایی که در مخازن کشت می شود، نسبت به روش کندن زمین و خارج کردن خاک، سریع تر است.

5. کشت سیب زمینی در مالچ:

در این روش به کندن زمین نیازی نیست و سیب زمینی ها هنگام برداشت بسیار تمیزترند. برای کاشت، چند اینچ خاک را در بستر باغ بریزید و ترکیبی از کود و کمپوست را با شن کش بر روی آن بگسترانید. بذرهای سیب زمینی را در بخش جداگانه ای حدود 12 اینچ (31 سانتی متر) بکارید. سپس روی آنها را با مخلوطی از مالچ های ارگانیک مانند برگ های کوچک، سوزنی برگ ها، کپک های برگ، خاک اره و یونجه به ضخامت 12 اینچ بپوشانید. هنگامی که ارتفاع گیاه به حدود 6 اینچ (15 سانتی متر) رسید، مالچ بیشتری را اضافه کنید و تا هنگام گل دهی گیاه، هر دو هفته یکبار به مالچ پاشی ادامه دهید.

6. روش کشت بازگشت به سبک اِدن (Eden) :

این روش شامل تقلید از طبیعت برای ساختن خاکی سالم است. در این روش هیچ چیزی شخم زده نمی شود. در عوض، به طور فصلی، بستر باغ را با کمپوست، مالچ و تراشه های چوب لایه بندی می کنند و پوشش غنی و عمیقی از مالچ ساخته می شود که به طور طبیعی تجزیه شده و مواد مغذی را به خاک می افزاید و آب موجود در خاک را حفظ می کند. این روش بسیار شبیه یک جنگل طبیعی است.

پانوشت:

1. روش کشت متمرکز(فشرده) زیستی شامل 8 اصل اساسی یعنی؛ تهیه خاک عمیق، کمپوست، کاشت متمرکز، کاشت کنارهم، کشاورزی کربن، کشاورزی کالری، دانه های آزاد گرده افشان و یک روش کلی است.

مترجم: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید