Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی:

نسبت قابل قبول مروج به تعداد کشاورزان در کشور/ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی در معرض خطر جدی قرار گرفته‌اند/ در جهان کشاورزی یک تخصص است/ ضعیف بودن زنجیره تولید دانش در بخش کشاورزی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در حال حاضر ١٠ هزار مروج برای ١٠ هزار پهنه کشاورزی فعالیت دارند و با اقدامات صورت‌گرفته اکنون به‌طور متوسط به ازای هر ٦٠٠ کشاورز یک مروج داریم که وضعیت مطلوب را نشان می‌دهد.

نسبت قابل قبول مروج به تعداد کشاورزان در کشور/ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی در معرض خطر جدی قرار گرفته‌اند/ در جهان کشاورزی یک تخصص است/ ضعیف بودن زنجیره تولید دانش در بخش کشاورزی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در حال حاضر ١٠ هزار مروج برای ١٠ هزار پهنه کشاورزی فعالیت دارند و با اقدامات صورت‌گرفته اکنون به‌طور متوسط به ازای هر ٦٠٠ کشاورز یک مروج داریم که وضعیت مطلوب را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول پهنه‌های تولیدی با موضوع مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه با اشاره به وظایف مدیران در بخش کشاورزی افزود: مدیران دولتی در بخش کشاورزی سه وظیفه شناخت، دفاع و بهبود و ارتقاء حوزه فعالیت خود را بر عهده دارند که به خوبی باید آن را انجام دهند.

اسکندر زند با بیان اینکه حجتی وزیر جهادکشاورزی توانسته هر سه این وظیفه را به خوبی انجام دهد و امیدواریم در این مسئولیت ابقاء شود، بیان کرد: در بخش کشاورزی کشور هشت عامل اساسی و تأثیرگذار مطرح است که مهم‌ترین آن‌ها موضوع آب است.

وی ادامه داد: حجم کل منابع آب ناشی از بارش در کشور ۴۰۳ میلیارد مترمکعب است که حدود ۷۰ درصد آن از طریق تبخیر از دسترس خارج می‌شود. حجم منابع آب تجدیدپذیر حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب است که ۷۰ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و بررسی روند تغییرات راندمان آبیاری در ایران نشان می‌دهد خوشبختانه راندمان آبیاری در سه دهه اخیر روند صعودی داشته است، به طوری که از حدود ۳۵ درصد در دهه ۷۰ به حدود ۴۵ درصد در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

زند عنوان کرد: مقادیر بهره‌وری مصرف آب در کشور طی یک دهه اخیر نیز همانند راندمان آبیاری روند افزایشی داشته است، به‌طوری ‌که مقدار آن از حدود ۰,۹ تا 3.1 کیلوگرم بر مترمکعب در ۱۰ سال اخیر متغیر بوده و متوسط سه سال اخیر آن حدود 2.1 کیلوگرم بر مترمکعب برآورد شده است. این روند صعودی به معنای اثربخشی فعالیت‌های انجام‌شده در کشور است.

وی یادآور شد: از طرفی شور شدن اراضی، کاهش ماده آلی خاک و فرسایش و تخریب منابع خاکی سه شاخص مهم در کاهش کیفیت و کمیت خاک‌های مطلوب زراعی به‌شمار می‌روند و به تبع آن ناپایداری بوم نظام‌های زراعی که به‌شدت در حال افزایش هستند، به نحوی که از مساحت ۱۶۵ میلیون هکتار ایران، تنها ۱,۲میلیون هکتار معادل ۷۳ صدم درصد دارای کیفیت و در رده بندی کلاس یک قرار دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: علاوه بر این، پدیده گرمایش جهانی تغییر اقلیم در ۵۰ سال اخیر باعث افزایش دما به میزان یک درجه شده است و پیش‌بینی می‌شود این افزایش تا سال ۲۱۰۰ به حدود شش درجه برسد؛ بنابراین کاهش شدید بارندگی سالانه، افول کیفی خاک‌ها، افزایش سریع و شدید دما، فرصت سازگاری را از گونه‌های گیاهی و جانوری خواهد گرفت و همان‌طور که شاهد هستیم، ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی در معرض خطر جدی قرار گرفته‌اند.

زند به چهار عامل سرمایه، تکنولوژی، بازار و نیروی انسانی نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از مشکلات مهم بخش کشاورزی ساده انگاشتن کشاورزی است. امروزه در جهان کشاورزی یک تخصص به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه زنجیره تولید دانش در بخش کشاورزی ضعیف است، اضافه کرد: طی چهار سال گذشته در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نهضتی ایجاد شد تا زنجیره تولید دانش پایدار باشد و در چهار سال آینده باید تلاش شود این زنجیره محکم تر و جدی‌تر از اینکه هست، باشد.

به گفته زند، مهم‌ترین روش ترویجی نشان دادن اثرگذاری فعالیت در بخش کشاورزی است.

وی همچنین در حاشیه نخستین همایش ملی تربیت مروج متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول پهنه‌های تولیدی با مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال ١٣٩٢ به ازای هر سه‌هزار نفر کشاورز یک مروج داشتیم که کافی نبود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: هدف سازمان این است که زنجیره تولید دانش را از تحقیق تا مزرعه به کمک مروجان انجام بدهیم.

زند بیان کرد: این ١٠ هزار مروج، مروجان دولتی هستند که وظیفه دارند در همه بخش‌های غیردولتی ازجمله شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، صنوف، کشاورزان مروج و کمک داشته باشند و از مابقی ظرفیت‌های ترویجی و تسهیلگران کمک بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه شبکه ترویج کشاورزی کشور قوی شده است، افزود: امیدواریم بتوانیم زیرساخت‌ها را نوسازی کنیم و امکانات را در اختیار کشاورزان قرار بدهیم و دور جدید بخش کشاورزی را به کمک مروجان پهنه دانش در هکتار را در بخش کشاورزی اضافه و ارتقاء دهیم.

زند عنوان کرد: با وجود مجموع مروجی که الان داریم، نسبت قابل قبول مروج را به تعداد کشاورزان همانند کشورهای متوسط دنیا داریم.

وی مهم‌ترین اولویت این سازمان در بخش کشاورزی را آب و افزایش بهره وری و راندمان مصرف آب دانست و ادامه داد : این موضوع در برنامه ششم به‌عنوان یک اصل مورد توجه قرار گرفته و تمام فعالیت‌های بخش کشاورزی در این موضوع دیده شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: خوشبختانه در کشاورزی برنامه افزایش بهره‌وری آب در استان‌ها و تمام فعالیت‌های ستادی وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده و به مرور اجرا می‌شود.

زند یادآور شد: امیدواریم طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان برنامه ششم بتوانیم به دو موضوع بهره وری آب و راندمان مصرف آب دست پیدا کنیم.

به گفته وی، نظام ترویج کشاورزی از شهریور سال ٩٥ شروع و به مدت ١١ ماه در حال اجرا است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اضافه کرد: این نخستین دوره ملی آموزش تخصصی مدیریت تلفیقی خاک و آب و تغذیه گیاه برای حدود ٢٠٠ نفر از مروجان مسول پهنه‌های کشاورزی است.

زند خاطرنشان ساخت: در طرح نظام نوین ترویج کل ایران به ١٠ هزار پهنه تبدیل شده و هر پهنه یک مروج مسول پهنه که از دانش‌آموختگان دانشگاهی کشور هستند، جذب شده‌اند.

وی در پایان اظهار کرد: از آنجا که لازم است این مروجان اطلاعات تخصصی‌شان ارتقاء یابد، نخستین دوره آموزشی در بخش مدیریت تلفیقی خاک، آب و تغذیه گیاه و دوره‌های بعدی در زمینه خاک، آب، گیاه‌پزشکی و دامپزشکی برگزار می‌شود.

گفتنی است، نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول پهنه‌های تولیدی با موضوع مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه صبح امروز با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج، رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب، معاون ترویج کشاورزی و 190 نفر از مروجان منتخب استانی در سالن اجتماعات مؤسسه علوم باغبانی در کرج برگزار شد./

A-960502-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید