Iranian Agriculture News Agency

100هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی شمیرانات طعمه حریق شد

طی هفته جاری دو مورد آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی بخش لواسانات شهرستان شمیرانات به مساحت حدود 100 هکتار به وقوع پیوست که در پی این آتش سوزی‌ها به بخش وسیعی از این عرصه‌ها آسیب جدی وارد شد.

100هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی شمیرانات طعمه حریق شد

طی هفته جاری دو مورد آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی بخش لواسانات شهرستان شمیرانات به مساحت حدود 100 هکتار به وقوع پیوست که در پی این آتش سوزی‌ها به بخش وسیعی از این عرصه‌ها آسیب جدی وارد شد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران بابک میرزاپور فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات درباره جزئیات این آتش سوزی‌ها گفت: یک مورد آتش‌سوزی در مراتع کند علیای لواسانات به وقوع پیوست که بلافاصله مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی به همراه عوامل آتش نشانی لواسانات، بخشداری لواسانات و جوامع محلی از روستاهای کندعلیا و بوجان در منطقه حضور پیدا کردند و به مهار آتش پرداختند.

وی افزود: به‌دنبال این آتش‌سوزی متأسفانه حدود 36 هکتار از عرصه‌های مرتعی این منطقه که پوشیده از گونه‌های گندمیان ، گون و آویشن بود، به‌طور کامل سوخت که بر اساس نظر کارشناسان فنی خسارت وارده به این مراتع حدود 18میلیون تومان برآورد شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات از وقوع آتش‌سوزی دیگری در منطقه سبو بزرگ لواسانات که جزو پارک جنگلی لتیان است، خبرداد و در این رابطه گفت: در پی این آتش‌سوزی عرصه های جنگلی و مرتعی این منطقه به مساحت حدود 64 هکتار دچار حریق شد و به بخش زیادی از این عرصه‌ها خسارات جدی وارد گردید.

میرزاپور بیان کرد: پس از وقوع این آتش‌سوزی به سرعت اکیپ‌هایی از یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان شمیرانات به همراه نیروهای سرپرستی پارک‌های جنگلی تهران، آتش نشانی لواسانات، بخشداری و شهرداری لواسانات، دهیاری‌های روستاهای کلان و لواسان بزرگ و همچنین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مردمی در منطقه حضور یافتند و پس از چندساعت تلاش بی‌وقفه، موفق به مهار این آتش شدند.

وی اضافه کرد: در این آتش سوزی حدود 22 هکتار عرصه‌های جنگلی و 42 هکتار عرصه‌های مرتعی دچار حریق شدند که از این میزان 16هکتار شامل نهالکاری‌های 2 تا سه ساله و 6 هکتار نیز شامل درختکاری‌های قدیمی و سنواتی بوده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات بیان کرد: گونه‌های جنگل‌کاری شده این منطقه شامل بلوط، سرو نقره‌ای، زبان گنجشک، ارغوان، سرو خمره‌ای، داغداغان، بنه و کاج سیاه بوده که در پی این آتش سوزی تعداد سه هزار و 600 اصله نهال 2 تا 3 ساله و 60 اصله درخت 20 ساله بین 10 تا 60درصد آسیب دیدند. همچنین تعداد یک هزار و 220 اصله نهال 2 تا 3 ساله و 12 اصله درخت 20 ساله به‌طور کامل در آتش سوختند که خسارات وارده حدوده 115 میلیون تومان برآورد شده است.

میرزاپور با اشاره به اینکه به‌دلیل رعایت احتیاط و ایمن سازی، مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی تا ساعاتی پس از اتمام عملیات مهار آتش در منطقه حضور داشتند، تأکیدکرد: در حال حاضر عملیات احیاء و بازسازی نهال‌های آسیب دیده توسط همکاران سرپرستی پارکهای جنگلی تهران آغاز شده است.

وی از عموم مردم و گردشگران خواست جنگل‌ها و مراتع را از آن خود دانسته و در حفظ و حراست از آنها کوشا باشند و در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی احتمالی مراتب را از طریق شماره تلفن 1504 یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید