Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب در نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی خبر داد:

افزایش 30 درصدی محصول در مزارع با تغذیه صحیح گیاه/ در دولت یازدهم ارتباط تحقیق با ترویج کشاورزی بیشتر شد

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب با اشاره به مجموعه پژوهش‌ها، انجام عملیات میدانی، اجرای پایلوت‌ها و... در این مؤسسه گفت: این تحقیقات نشان می‌دهد حداقل 30 درصد افزایش تولید در کاربرد نسخه‌های حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه تضمین شده و قابل دسترسی است.

افزایش 30 درصدی محصول در مزارع با تغذیه صحیح گیاه/ در دولت یازدهم ارتباط تحقیق با ترویج کشاورزی بیشتر شد

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب با اشاره به مجموعه پژوهش‌ها، انجام عملیات میدانی، اجرای پایلوت‌ها و... در این مؤسسه گفت: این تحقیقات نشان می‌دهد حداقل 30 درصد افزایش تولید در کاربرد نسخه‌های حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه تضمین شده و قابل دسترسی است.

به گزارش خبرنگار ایانا، کامبیز بازرگان در نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول پهنه‌های تولیدی با موضوع مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه افزود: از نگاه مؤسسه، ایران به دلایل موقعیت مکانی و شرایط اقلیمی با محدودیت منابع آب و خاک روبه‌رو است. این موضوع به معنای آن نیست که منابع نداریم یا نمی‌توانیم به فعالیت کشاورزی بپردازیم، بلکه به معنای توجه کردن به شرایط آب و خاک در هر عملیات کشاورزی است.

وی بیان کرد: از نظر منابع آب و خاک ایران کشوری فقیر به‌شمار می‌رود و به همین خاطر باید در مصرف آنها دقت و حساسیت بیشتری داشته باشیم. اصل مفهوم بهره‌وری این است که ذره‌ذره و با حساب و کتاب خاک و آبمان را برای تولید هزینه کنیم. باید بدانیم چگونه از این منابع برای تولید استفاده باید کرد، برای چه تولیدی و با پرداخت چه بهایی.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب با اشاره به محدودیت منابع آب در کشور ادامه داد: وقتی منابع خاک به بروز عارضه شوری به‌شدت حساسیت دارد و با اندک بی‌دقتی در مدیریت خاک و آب، افزایش شوری در لایه سطحی خاک ایجاد می‌شود و نیز با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان، اگر مواظب هر عملیات کشاورزی نباشیم، قطعاً با کمبود ماده آلی در لایه سطحی روبه‌رو خواهیم شد. از این رو همه در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی باید با دقت و حساسیت با منابع‌مان برخورد کنیم.

بازرگان با اشاره به مجموعه پژوهش‌ها، انجام عملیات میدانی، اجرای پایلوت‌ها و... در این مؤسسه عنوان کرد: این تحقیقات نشان می‌دهد حداقل 30 درصد افزایش تولید در کاربرد نسخه‌های حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه تضمین شده و قابل دسترسی است.

وی در همین زمینه یادآور شد: با 30 درصد عملکرد، می‌توانیم 30 درصد از سطح زیر کشت کم کنیم و 30 درصد از مصرف آّب بکاهیم که این رقم، رقم قابل توجهی است.

بازرگان با بیان اینکه دستورالعمل‌ها، توصیه‌ها، پایلوت‌ها و... مؤسسه تحقیقان خاک و آّب با استقبال خوبی از سوی بخش دولتی و غیردولتی روبه‌رو شده است، تأکید کرد: برگزاری این دوره فرصت مناسبی است تا این دستورالعمل‌ها در اختیار مروجان مسئول پهنه‌ها قرار گیرد و آنان نسبت به کاربردی کردن آنها در سطح مزارع کشور اقدام کنند.

وی با اشاره به حضور 40 تن از متخصصان حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی خاطرنشان ساخت: در دولت یازدهم ارتباط مؤسسه تحقیقات خاک و آب با معاونت ترویج بیشتر شد که برگزاری این دوره و کنار یکدیگر بودن متخصصان خاک و مروجان از ثمرات مثبت این نزدیکی بوده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب با اشاره به تقسیم کشور به هفت منطقه زراعی و زیستگاهی از سوی این مؤسسه اضافه کرد: این تقسیم‌بندی تأثیرش را در تولید، نوع محصول و شرایط منابع آب و خاک گذاشته است.

بازرگان در حاشیه برگزاری نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف از برگزاری این دوره انتقال دانش مجموعه تحقیقات کشاورزی به عرصه کشاورزی کشور است. خوشبختانه با اجرای طرح نظام نوین ترویج، کارشناسان پهنه در سطح کشور شناسایی شده‌اند و مسئولیت پهنه به آنان واگذار شده است، به نحوی که هر مسئول پهنه مثل وزیر کشاورزی آن منطقه تصمیم‌گیرنده و کارشناس است و ارتباط با کشاورز دارد.

وی همچنین گفت: آنچه در این دوره‌ها قرار است اتفاق بیفتد -که این دوره، نخستین دوره است- نشر اطلاعات تخصصی تحقیقات کشاورزی به مروجان مسئول پهنه است. این دوره به‌صورت تخصصی در پی نشر اطلاعات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه به مروجان مسئول پهنه است.

بازرگان بیان کرد: بر اساس مجموع دستاوردها و تجارب مؤسسه تحقیقات خاک و آب، با تغذیه صحیح گیاه ما می‌توانیم تا 30 درصد افزایش عملکرد در مزارعی که در حد و اندازه معمول کشاورزان تولید می‌کنند، داشته باشیم. بنابراین، مؤسسه در پی نسخه‌هایی است که حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، نسخه‌های مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، مدیریت مصرف انواع کودهای آلی، شیمیایی و زیستی را به نحوی طی سه روز برگزاری این دوره به مروجان پهنه آموزش دهیم تا این نسخه ها به کشاورزان منتقل شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه این دوره به‌صورت دوطرفه برگزار می‌شود؛ یعنی نشست‌هایی بین محققان و مروجان برگزار می‌شود که پرسش‌هایی که از آن اول خط جبهه و ارتباطی که با کشاورزان مطرح است، به محققان منتقل شود که آن پرسش‌ها یا جواب دارد یا باید برای آنها پاسخ تهیه شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب در پایان تأکید کرد: در نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی 190 مروج، 38 محقق متخصص و 12 نفر متخصص ستادی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه از استان‌های مختلف کشور حضور دارند.

گفتنی است نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص ویژه مروجان مسئول پهنه‌های تولیدی با موضوع مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه دیروز با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی درامور باغبانی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج، رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب، معاون ترویج کشاورزی و 190 نفر از مروجان منتخب استانی در سالن اجتماعات مؤسسه علوم باغبانی در کرج برگزار شد و تا فردا نیز به کار خود ادامه می دهد./

A-960503-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید