Iranian Agriculture News Agency

تولید عسل در هرات افزایش یافت

مسئولان کشاورزی ولایت هرات در غرب افغانستان اعلام کرده‌اند که میزان تولید عسل دراین ولایت به ۸۰ تن رسیده‌ است.

تولید عسل در هرات افزایش یافت

مسئولان کشاورزی ولایت هرات در غرب افغانستان اعلام کرده‌اند که میزان تولید عسل دراین ولایت به ۸۰ تن رسیده‌است. سال گذشته تولید عسل در این ولایت ۶۰ تن اعلام شده بود .

به گزارش ایانا از بی بی سی، صبور رحمانی رئیس زراعت ولایت هرات به محمد قاضی زاده، خبرنگار بی‌بی‌سی گفته که سال گذشته سطح تولید عسل در هرات به مرز شصت تن رسید ولی امسال حدود هشتاد تن عسل خالص تولید خواهد شد.

او گفت که تغییرات ناگهانی آب و هوا در زمستان گذشته باعث شد که پنجاه درصد زنبورهای عسل از بین بروند و اگر این تغییرات پیش نمی‌آمد تولید عسل در ولایت هرات به ۱۰۰ تن می‌رسید.

بسم‌الله رحیمی، یکی از زنبورداران هرات در ولسوالی انجیل هرات می‌گوید که آنچه اقتصاد زنبورداران را تهدید می‌کند، وارد شدن عسل بی‌کیفیت و تقلبی از خارج افغانستان است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

او می‌گوید که عسل طبیعی با زحمت تولید می‌شود. مقدار زیادی سرمایه کار دارد ولی تولیدش اندک است. او مدعی است که عسل تقلبی بیشتر از پاکستان به افغانستان وارد می‌شود و مردم باید بفهمند که این مواد اصلا عسل نیست.

رحیمی از مردم خواست عسل را از فارم داران بخرند. به گفته او واردات عسل تقلبی باعث زیان به فارم داران و بخش زنبورداری افغانستان می‌شود.

اگرچه هرات در معرض بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان قرار دارد ولی وزش تندبادها نیز باعث از رونق افتادن زنبورداری در این ولایت نشده و هر سال این حرفه گسترده‌تر از سال قبل می‌شود.

تولید عسل در هرات کمتر از دو دهه سابقه دارد. حدود ۵۰۰ زنبوردار به صورت مستقیم در ساختار دو انجمن کار می‌کنند. اداره زراعت هرات می‌گوید تلاش دارد تا وسایل ابتدایی زنبورداری را به قیمت ارزان در اخیتار زنبورداران قرار دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید