Iranian Agriculture News Agency

جایگاه دامپزشکی کجاست؟

سازمانی با رسالت پیشگیری/ وزارت بهداشت تقاضایی برای انتقال دامپزشکی ندارد

در حالی که سازمان دامپزشکی کشور زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند، اما برخی معتقدند که عملکرد این سازمان در این جایگاه به حداکثر نمی‌رسد.

سازمانی با رسالت پیشگیری/ وزارت بهداشت تقاضایی برای انتقال دامپزشکی ندارد


در حالی که سازمان دامپزشکی کشور زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند، اما برخی معتقدند که عملکرد این سازمان در این جایگاه به حداکثر نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایانا، چند سالی است که بحث جایگاه سازمان دامپزشکی به عنوان یکی از مهم‌ترین متولیان غذای سالم زیر سوال رفته و برخی کارشناسان، آن را جزئی از بدنه وزارت جهاد کشاورزی نمی‌دانند. این گروه مدعی هستند که سازمان گفته شده تحت پوشش وزارت بهداشت، عملکردی بهتر داشته و در تعامل با پزشکان جامعه، با سهولت بیشتری می‌تواند در راه پیشگیری قدم بردارد.

اما شاید این گروه، نسبت‌ها و وظایف وزارتخانه‌ها را فراموش کرده باشند. زیرا ماموریت اصلی وزارت بهداشت، درمان بیماران است، در حالی که کار دامپزشکان تنها در حیطه پیشگیری خلاصه می‌شود؛ مقوله‌ای که کمتر توجه مسئولان و مردم را به خود جلب کرده است.

در همین ارتباط رئیس هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران، به ایانا می‌گوید: "در مجموع، نوع نگاه کشور ما بیمار محور است و باید پذیرفت که بودجه‌های هزینه شده در راه درمان، به هیچ وجه در راستای پیشگیری صرف نمی‌شود."

پیام محبی، با اشاره به اینکه نقشه بهداشتی کشور مربوط به حدود 60 سال پیش است، افزود: واقعیت این است که درآمد پزشکان از درمان کردن است و مردم هم تصور می‌کنند که تنها پزشکان، بهداشت آن ها را تامین می‌کنند. زیرا آن ها هنگام بیماری به پزشک مراجعه و درمان می‌شوند. در حالی که کمتر کسی از خود می‌پرسد که چه کسانی غذای سالم برای ما فراهم می‌کنند تا بیمار نشویم؟

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی عنوان کرد: به عنوان مثال، 50 سال پیش وقتی نمی‌توانستیم از بیماری سل پیشگیری کنیم، درمان بیماران بهترین راه‌حل بود، اما اکنون که این بیماری ریشه‌کن شده، باز هم رویه همان 50 سال گذشته را پیش گرفته‌ایم.

به گفته محبی، به همین دلیل، جدایی سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی یک مقوله است و اینکه بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد، مقوله‌ای دیگر. به عبارتی اگر قرار باشد چارچوب‌ها و قوانین بهداشتی کشور تغییری اساسی نکند، این کار تنها پاک کردن صورت مسئله است.

محبی با بیان اینکه هم‌اکنون شعار "یک جهان، یک بهداشت" در دنیا پذیرفته شده و نقشه آن در کشورهای پیشرفته به کلی متفاوت است، اظهار کرد: اما در ایران، چندین متولی برای بهداشت وجود دارد؛ مانند سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و غیره. بنابراین ما با جهان پیش نمی‌رویم و تنها مشکلات را به صورت مقطعی و ناتمام حل می‌کنیم.

رئیس هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران بیان کرد: اینکه چرا تا به حال یک دامپزشک نتوانسته به معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی منصوب شود و یا حتی به مقام وزیری برسد، جای تامل دارد. در حالی که تمام وزرای بهداشت و البته معاونانش، تاکنون از پزشکان بوده‌اند.

محبی معتقد است که مشی وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید است و این افزایش شاید در برخی مواقع با ظرفیت‌های بهداشتی کشور همخوانی نداشته باشد. سازمان دامپزشکی هم قادر به ایستادگی در برابر این سیاست در مواقع لزوم نیست.

وی بهترین حالت برای سازمان دامپزشکی را احتساب آن به عنوان یکی از معاونان ریاست‌جمهوری دانست و افزود: اما متاسفانه هنوز فرهنگ کشور به جایی نرسیده که نقش بهداشتی دامپزشکان را پررنگ‌تر از پزشکان ببینند. بنابراین چنین اتفاقی بعید به نظر می‌رسد.

این در حالی است که استاد برجسته گروه جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، پیش از این به سایت حکیم مهر گفته بود: " در هیچ جای دنیا سازوکار فعالیت بخش دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت نیست. مهم نگاه مسئولانی است که بخش سلامت کشور را مدیریت می‌کنند."

به گفته سید مهدی قمصری، اینکه سازمان دامپزشکی کجا باشد، خیلی فرقی نمی‌کند. اگر یک بینش عمیق و صحیح وجود داشته باشد که چقدر غذای سالم برای مردم مهم است، نقش سازمان دامپزشکی بسیار برجسته خواهد شد و اصلا نیازی نیست که ما برویم به دنبال اینکه آیا وزارت بهداشت مسأله انتقال را می‌پذیرد یا خیر؛ کمااینکه همین الان هم وزارت بهداشت تقاضایی برای انتقال ندارد. اگر این نگاه ایجاد نشود، با انتقال سازمان هم مساله‌ حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: "در خیلی از جاهای دنیا سازمان دامپزشکی یا مستقل است یا با وزارت کشاورزی قرابت دارد و شأن، جایگاه، قدرت و نقش حاکمیتی خود را در مسائل پیشگیری و بیماری‌های فراگیر، ایفا می‌کند. به صرف این هیجانات و تا زمانی که مجموعه قصد اصلاح شدن نداشته باشد، مشکلی حل نمی‌شود."

قمصری معتقد است، اگر بشود در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی این نکته را جا انداخت که در بخش کلان کشور هزینه پیشگیری از طریق روش تغذیه مناسب، بسیار اقتصادی‌تر از توسعه سیستم‌های درمانی است، مشکلات زیادی حل می‌شود.

V-960503-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید