Iranian Agriculture News Agency

بهبود کیفت آب دریاچه‌های چین با سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری

چین در یک دهه اخیر با سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در بهبود تصفیه فاضلاب‌های شهری، سطح آلودگی دریاچه‌های خود را کاهش داده است.

بهبود کیفت آب دریاچه‌های چین با سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری

چین در یک دهه اخیر با سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در بهبود تصفیه فاضلاب‌های شهری، سطح آلودگی دریاچه‌های خود را کاهش داده است.

به گزارش ایانا از رویترز ، بر اساس تحقیقی که به تازگی در مجله Nature Geoscience به چاپ رسیده، غلظت فسفر از سال 2006 تا سال 2014 در 862 دریاچه آب شیرین چین به یک سوم کاهش یافته است؛ هر چند که هنوز این میزان بالاتر از سطح استاندارد است.

فسفر برای حیات ضروری است اما غلظت بالای آن می‌تواند رشد جلبک‌های سمی را در آب تسریع کند که این امر، باعث خفه شدن ماهی‌ها و سایر موجودات زنده آب می‌شود. منابع انسانی تولید فسفر عبارتند از فاضلاب‌ها، کشاورزی، دامداری، کشت آبی و مواد شیمیایی.

یان لین یکی از محققان در موسسه نروژی تحقیقات آب به رویترز می‌گوید: " کاهش فعلی میزان فسفر در آب دریاچه‌ها در مناطق بیشتر شناخته شده چین، حاصل ارتقای کیفیت امکاناتی همچون لوله‌های آب، تصفیه‌خانه‌ها و توالت‌های پیشرفته روستایی است " .

او اضافه می‌کند: " این یافته‌ها می‌تواند راهگشای دیگر کشورهای در حال توسعه‌ای باشد که در جستجوی یافتن منابع تازه آب شیرین هستند " .

سازمان ملل می‌گوید: 2.5 میلیارد نفر، (در حدود یک سوم از جمعیت جهان)، در دسترسی به خدمات بهداشتی با مشکل مواجهند. تقریبا هر روز، هزار کودک به خاطر اسهال ناشی از مصرف آب آلوده و مشکلات بهداشتی جان خود را از دست می‌دهند.

این مطالعه که نخستین تحقیق با استفاده از معیارهای استاندارد اندازه‌گیری است و در دریاچه‌های چین انجام شده نشان داد که متوسط سطح فسفر از 80 میکروگرم در یک لیتر در سال 2006 به 51 میکروگرم در 2014 کاهش یافته است.

اما این میزان هنوز بالاست: بر اساس قوانین اروپا، 25 میکروگرم در لیتر، میزان مناسب برای آب باکیفیت به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش تیمی از دانشمندان در چین، کانادا و نروژ، " هنوز زمان زیادی لازم است که دریاچه‌های چین بتوانند به کیفیت زیست محیطی قابل قبولی برسند " .

فسفر مدت‌ها پس از اینکه منبع آلودگی خشک شده است، در رسوبات و مواد باقی مانده دریاچه‌ها تجمع می‌یابد. با وجود کاهش کلی فسفر در بیشتر بخش‌های چین، سطح فسفر در مناطق ضعیف و پرجمعیت شمال شرق چین در حال افزایش است.

لین می‌گوید: " این افزایش می‌تواند مربوط به تغییرات اقلیمی باشد که باعث کاهش بارندگی و فرسایش بیشتر خاک شده است " . مطالعه‌ای که سال گذشته بر روی دریاچه‌ها و رودخانه‌های ایالات متحده انجام شد، نشان دهنده افزایش سطح فسفر است که شاید ناشی از تغییر در بارندگی باشد که فسفر بیشتری را وارد آب‌ها می‌کند.

ترجمه: محسن حدادی

L-960504-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید