Iranian Agriculture News Agency

کاهش چشمگیر کشت برنج در اصفهان

سطح کشت برنج در استان اصفهان از 20 هزار هکتار در 10 سال گذشته به چهار هزار و 900 هکتار در شرایط فعلی رسیده است، که کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

کاهش چشمگیر کشت برنج در اصفهان

سطح کشت برنج در استان اصفهان از 20 هزار هکتار در 10 سال گذشته به چهار هزار و 900 هکتار در شرایط فعلی رسیده است، که کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: اگر بنا باشد جایگزینی برای کشت برنج داشته باشیم آب مورد مصرف آن باید از بحث حق‌ آبه‌های مربوط به کشاورزان جدا باشد و حق و حقوق کشاورزان به آنها داده شود.

وی تصریح کرد: اگر به آمار استان‌های همجوار با توجه به آمارنامه رسمی وزارت جهاد کشاورزی دقت کنیم، استان خوزستان 76 هزار هکتار، استان فارس 36 هزار هکتار و استان چهارمحال و بختیاری سه هزار و 900 هکتار برنج را به خود اختصاص داده‌اند و در 10سال گذشته علی رغم خشکسالی و کمبود بارندگی تغییراتی در این آمار ایجاد نشده است، ولی اصفهان به برنج کاری متهم می‌شود در صورتی که برنج کاری در اصفهان با کاهش چشمگیری روبرو بوده است.

مرادمند با بیان اینکه افرادی اصفهان را متهم به کشت برنج می‌کنند که آب اصفهان را دچار معضل کرده‌اند، اضافه کرد: در راستای جایگزین کردن این کشت در استان، اراضی که قابلیت تبدیل شدن به باغ داشته‌اند به باغ‌های مثمر تبدیل شده‌اند، کشت‌های جایگزین دیگر همچون ذرت شیرین و برخی ارقام ارزن نیز بر اساس توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی در حال گسترش هستند.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تهیه برنامه مدون و منسجم سعی در جایگزینی کشت برنج به بهترین شکل ممکن دارد اما این روند به چند سال زمان و اعتبارات کافی نیاز دارد و مابه‌التفاوت‌ها باید تامین شود، در همین ارتباط در برآورد اولیه حدود چهار میلیارد تومان اعتبار برای انجام کارهای تحقیقاتی و توسعه استفاده از بذرهای جایگزین و کمک به کشاورزان، اعتبار نیاز است که امیدوار هستیم با مساعدت‌های لازم این رقم تامین شود .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید