Iranian Agriculture News Agency

کم‌آبی چالش بزرگ کشور


شهروند| ٣٨‌میلیارد مترمکعب آب پشت سدهای کشور ذخیره شده تا آبرسانی به تمامی نقاط کشور با مشکل مواجه نشود. به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری، این نتیجه نهضت بزرگ سدسازی در دولت یازدهم است. اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح سد جامیشان سنقر و کلیایی در استان کرمانشاه مسأله آب را مهمترین چالش پیش‌روی مردم و مسئولان در ایران عنوان کرد و گفت: ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است و از این‌رو، چالش کم‌آبی ‌سال‌به‌سال عمیق‌تر می‌شود و مشکلاتی مانند دریاچه ارومیه را به وجود می‌آورد. به گفته او، بحران آب مشکلاتی را برای مردم برخی استان‌ها به وجود آورده، لذا حتی اگر بخواهیم آب را از یک استان به استان دیگر انتقال دهیم، مردم حساسیت زیادی به خرج می‌دهند و این موضوع نیز چالش بزرگی برای کشور به وجود آورده؛ چراکه مردم دایما نگران مواجه‌شدن با بحران کم‌آبی هستند.
جهانگیری تأکید کرد؛ خشک‌شدن دشت‌های حاصلخیز ما را وامی‌دارد که در مدیریت منابع آبی و مدیریت مصرف آب کارهای اساسی انجام دهیم.
به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری دولت یازدهم براساس آینده‌نگری و تشخیص اولویت‌ها، اقدام به سدسازی کرده و این سدها هم‌اکنون بخش زیادی از مشکلات کم‌آبی کشور را رفع کرده است.
جهانگیری با قدردانی از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب در موضوع مدیریت آب بیان داشت: برای اجرای طرح‌های آبرسانی در کشور به ١٠‌میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی نیاز داشتیم که با درایت مقام معظم رهبری این میزان اعتبار به این موضوع اختصاص داده شد. معاون اول رئیس‌جمهوری اقدام‌های انجام‌شده دولت یازدهم در حوزه آب را بی‌سابقه و کم‌نظیر دانست اما درعین‌ حال تأکید کرد که باید در مدیریت مصرف آب به‌خصوص در بخش کشاورزی کارهای جدی صورت بگیرد و فرهنگ صرفه‌جویی در کشور نهادینه شود.
جهانگیری در ادامه به ضرورت انتقال صنایع پرمصرف آب به سواحل شمالی و جنوبی اشاره و تصریح کرد: سواحل ما ظرفیت بالایی در جلب سرمایه‌گذاری دارند اما اکنون در صدها کیلومتر از سواحل کشور کاری انجام نشده ولی دولت برای سرمایه‌گذاری و اسکان جمعیت در این مناطق برنامه دارد و به ‌زودی این برنامه‌ها را تشریح خواهیم کرد.
این عضو کابینه، وزارت نیرو را موفق‌ترین وزارتخانه دولت دانست و گفت: شخص وزیر و مسئولان، معاونان و کارکنان این وزارتخانه با پیگیری و دلسوزی طرح‌های مهمی را در کشور اجرا کرده‌اند.
جهانگیری درعین ‌حال تأکید کرد که اگر مسأله آب در کشور به خوبی مدیریت نشود، می‌تواند خطرساز باشد، از این‌رو باید هر ایرانی دلسوز در راستای مدیریت بهینه و منطقی آب احساس مسئولیت کند و در راستای صرفه‌جویی آب فرهنگ‌سازی شود.
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تصویب ٥٠٠‌میلیون دلار در ‌سال ٩٥ و مبلغ ٣٠٠‌میلیون دلار در ‌سال ٩٦ برای طرح‌های آبرسانی روستایی گفت: با این ارقام در ‌سال ٩٥، به ٢‌هزارو٩٨٠ روستا آبرسانی شده و این حجم از کار به اندازه ١٠‌سال قبل از خودش بوده است. به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری این طرح‌ها درحالی انجام شده که دولت یازدهم با کمبود منابع مواجه بوده اما دولت عزم خود را برای رفع مشکلات آب روستاییان جزم کرده است.
جهانگیری تأکید کرد که امسال نیز با همین سرعت طرح‌های آبرسانی روستایی انجام خواهد شد و هدف دولت کاهش دغدغه‌های مردم روستاها در زمینه آب آشامیدنی سالم، راه روستایی، برق و سایر امکانات است. او درعین ‌حال از اختصاص یک‌ونیم‌ میلیارد دلار معادل پنج‌هزار‌میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به منظور اشتغالزایی در روستاها خبر داد و عنوان کرد که این میزان اعتبار در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت از طریق استانداری‌ها توزیع خواهد شد و دولت از کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در روستاها دارند و همچنین طرح‌های خود روستاییان در زمینه اشتغالزایی، حمایت خواهد کرد.
در سفر اسحاق جهانگیری به استان کرمانشاه علاوه بر افتتاح سد جامیشان سنقر و کلیایی و آبگیری سد زمکان، طرح‌های آبرسانی به ٨٠٠ روستای کشور هم به‌طور همزمان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید