Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی فراتر از خشکسالی

فائو کشورهای دچار تنش آبی را معرفی کرد/ جوامع روستایی با کاهش حجم شبکه های آب آشامیدنی آسیب پذیر تر شده اند

بر اساس گزارش های کارآئیبی ها از 7 کشور اول جهان در میان 36 کشوری که تحت تنش آبی قرار دارند، باربادوس (Barbados) – کشوری جزیره‌ای میان دریای کارآئیب، اقیانوس اطلس شمالی و شمال شرق ونزوئلا- در رده دهم قرار دارد.

فائو کشورهای دچار تنش آبی را معرفی کرد/ جوامع روستایی با کاهش حجم شبکه های آب آشامیدنی آسیب پذیر تر شده اند

بر اساس گزارش های کارآئیبی ها از 7 کشور اول جهان در میان 36 کشوری که تحت تنش آبی قرار دارند، باربادوس (Barbados) - کشوری جزیره‌ای میان دریای کارآئیب، اقیانوس اطلس شمالی و شمال شرق ونزوئلا- در رده دهم قرار دارد.

به گزارش ایانا از سایت "آی. پی. اس نیوز"، سازمان فائو (FAO) ، کشورهایی مانند باربادوس، آنتیگوا (Antigua) و باربودا (Barbuda) ، سنت کیتس (St. Kitts) و نویس (Nevis) را -که همگی جزایری در دریای کارآئیب اند، جزو مناطقی می داند که با کمبود آب مواجه اند و سرانه منابع آب شیرین آن ها کمتر از هزار متر مکعب است.

متخصصان می گویند با خشکسالی هایی که اغلب فصلی اند و در طبیعت کارآئیب رخ می دهد، کشاورزی بخشی است که بیشترین تأثیر را می بیند و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی مهمی را به همراه دارد.

این مسئله به خصوص از زمانی مهم شده است که بخش عمده کشاورزی کارآئیب با بارندگی تغذیه می شود. با گسترش بیشتر آبیاری در کارآئیب، ذخایر آب شیرین این کشورها بسیار حائز اهمیت می شود.

با توجه به معضلات این منطقه، مرکز توسعه سیاست کارآئیب 1 (CPDC) ، پروژه کشاورزی مبتنی بر آب و هوای هوشمند را به کمک 90 کشاورز در سه کشور این منطقه از جمله باربادوس، در طول 18 ماه آینده به اجرا در می آورد.

گُردُن بیسفام (Gordon Bispham) ، مدیر اجرایی سی پی دی سی، گفت هدف از این پروژه آن است که کشاورزان گرنادا (Grenada) ، سنت وینسنت (St Vincent) و گرنادینس (Grenadines) را نیز در برگیرد و از معیشت پایدار آن ها حمایت و کشاورزی را به عنوان کسب و کار آنان تقویت کند.

بیسفام، هفته گذشته در مراسم افتتاح پروژه گفت: "کشاورزی سرگرمی نیست. کسب و کاری است که ما می توانیم آن را با استفاده از علم اصول و فنّاوری، پایدار و سودمند کنیم. این موضوع در برنامه ما بسیار مهم است."

او گفت: "اگر ما موفق شویم، به این معنا است که توانسته ایم ایجاد مشارکت کنیم و با شبکه سازی اطلاعاتی را که از اجرای پروژه آموختیم به اشتراک گذاریم. ما نباید کشاورزی را فقط در مقیاس سه کشور شناسایی شده به اجرا درآوریم و باید بیشتر کشورهای منطقه را وارد این گروه کنیم."

طبق اعلام فائو، خشکسالی به چند طریق بر کشاورزی تأثیر می گذارد؛ کاهش حاصلخیزی و بازده محصول و تلفات زودرس دام ها و ماکیان. حتی یک دوره خشک 10-7 روزه تولید را کاهش می دهد و بر معیشت کشاورزان تأثیر می گذارد.

همچنین فائو بیان می کند که به خصوص خرده کشاورزان نسبت به خشکسالی آسیب پذیرترند، زیرا معیشت آنان با کاهش بارندگی در جایی که محصولات کشاورزی وابسته به باران اند تهدید می شود؛ چرا که سطح آب پایین می آید و هزینه های تولید به دلیل افزایش میزان آبیاری بالا می رود.

نکته دیگر آن است که ارزش غذایی چراگاه ها تغییر می کند و کیفیت آن ها بسیار پایین می آید، گونه های مقاوم به خشکی در طول خشکسالی های گسترده بر منطقه تسلط می یابد و سبب افزایش آسیب پذیری دام ها می شود. همچنین به طور بالقوه ای بیماری های دام ها نیز افزایش می یابد.

دیپ فورد (Deep Ford) ، نماینده منطقه ای فائو در کارآئیب، گفت: "خشکسالی عامل اصلی و رایج کمبود غذایی شدید در کشورهای در حال توسعه است و بنابراین، مسئله اساسی در امنیت غذایی حوزه کارآئیب است."

او اضافه می کند که فقرا از افزایش قیمت موادغذایی که اغلب به علت خشکسالی است، آسیب می بینند و شوری منابع آب در منطقه کارآئیب نیز مسئله مهمی است و محاسبه شده است که این دو عامل بیش از 70 درصد بر آنتیگوا و باربودا تأثیر گذارند.

سازمان فائو به طور رسمی اعلام می کند جوامع روستایی از زمانی که حجم شبکه های آب آشامیدنی کاهش یافته است، بسیار آسیب پذیر شده اند و بنابراین، سخت ترین تأثیرات در طول خشکسالی است و کودکان در معرض بالاترین خطر ناشی از کمبود ذخایر آبی اند.

بیسفام گفت که جوانان و زنان باید بر پروژه کشاورزی مبتنی بر آب و هوای هوشمند تمرکز کنند و با اضافه کردن نتایج حاصله به این بخش، کشورهای وابسته به کشاورزی سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی 2 (GDP) خواهند داشت.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

در حالی که پروژه کشاورزی حمایت هایی را پشت سر می گذارد، سیلویا کوفلر ( Silvia Kofler )، رئیس بخش سیاسی، اطلاعاتی و مطبوعاتی نمایندگی اتحادیه اروپا در باربادوس و شرق کارآئیب، تهدید گرمایش زمین را نیز خاطر نشان کرد.

او گفت:"هیچ کسی در این سیاره نیست که اثرات تغییرات آب و هوایی را لمس نکند. این یک تهدید تمام عیار است و طبیعیت و مقیاس چنین چالش جهانی که با آن روبرو ایم، خواستار هماهنگی همه ماست."

او به سیاستگذاران باربادوس اطمینان داد که اتحادیه اروپا مایل است به این منطقه و ایجاد تحولاتی در زمینه پایداری و هوشمندی در جوامع و بخش های مختلف از جمله کشاورزی و سایر موارد کمک کند.

سازمان فائو گفت که انتظار می رود تغییرات آب و هوایی، شدت و فراوانی خشکسالی در کارآئیب را افزایش بدهد؛ بنابراین کشورها باید توانایی های خود را برای حل این مسئله و سایر چالش های مرتبط با آن افزایش دهند و از امنیت غذایی و ریشه کن کردن گرسنگی اطمینان یابند.

جدیدترین مطالعه انجام شده فائو می گوید که کارآئیب با چالش های بسیار مهمی در بحث خشکسالی روبه روست. این منطقه، هر ساله تجربیاتی را در این زمینه دارد و اغلب دسترسی به آب کاهش می یابد که برکشاورزی و میزان منابع آب تأثیر می گذارد و آتش سوزی های فراوان بوته ها را نیز به همراه دارد.

همچنین منطقه کارآئیب فصول خشک شدیدی را به خصوص در سال هایی که پدیده ال نینو 3 (El Nino) رخ داده، تجربه کرده است. این اثرات معمولاً با آمدن فصل مرطوب بعدی خنثی می شود، اما فصول مرطوب خیلی زود تمام می شود و فصول خشک طولانی تر با بارندگی های کمتر ادامه می یابد.

جیمز پاول (James Paul) ، مدیر اجرایی ارشد جامعه کشاورزی باربادوس، گفت که سال 2016، سال بسیار سختی برای کشاورزان بود؛ زیرا کاهش بارندگی ها بر میزان کاشت و برداشت محصولات زراعی تأثیر گذاشت. اما او خوشحال است که بر خلاف سال گذشته، ادامه خشکسالی در باربادوس پیش بینی نشده است.

او گفت: "نشانه خوبی است اگر در برخی مناطق گاه بارندگی داشته باشیم. خوشبختانه ما هیچ هشداری برای خشکسالی احتمالی نداشتیم و امیدواریم که این حالت همچنان باقی بماند."

سونیا نرس (Sonia Nurse) ، معاون مدیر هواشناسی باربادوس، توضیح داد که نیمه ابتدایی سال 2016 با میزان بارندگی کمتر از حد معمول آغاز شد. به هر حال در پایان سال، کل میزان بارندگی که در ایستگاه گرنتلی آدامز (Grantley Adams) به ثبت رسید، یکهزارو422 میلی متر بود و از میانگین سالانه یکهزارو270 میلی متر در طول دوره 30 ساله، بیشتر شد. همچنین، کل میزان بارندگی در سال 2015، 789 میلی متر بود که پایین تر از میانگین دوره 30 ساله بود.

تصاویر نشان داد که تقریباً کل میزان بارندگی سال گذشته در طول فصل مرطوب (ژوئن تا نوامبر) 78 درصد یا یکهزارو 99 میلی متر اندازه گیری شده که با 461 میلی متر بارندگی در طول دوره مشابه در سال 2015 متفاوت بود.

به هر حال، داده های بارندگی نشان داد که شروع سال 2015 بسیار بهتر از سال 2016 بود، زیرا میزان بارندگی بیش از 9 اینچ (229 میلی متر) در ماه های ژانویه تا آوریل بود که متفاوت از تنها 5 اینچ (127 میلی متر) بارندگی است که در دوره مشابه در سال 2016 ثبت شد.

پانوشت:

1. Caribbean Policy Development Centre

2. Gross Domestic Product

3. یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک ‌بار ناهنجاری ‌های بزرگی در آب و هوای سراسر کره زمین ایجاد می کند که از آن جمله می ‌توان به سیلاب‌ های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید