Iranian Agriculture News Agency

٩٠٠ میلیارد تومان برای ساماندهی کولبران




ایسنا: معاون‌اول رئیس‌جمهوری روز گذشته در سفر یک‌روزه به استان کرمانشاه، در مراسم آبگیری سدهای زمکان و جامیشان و افتتاح کارخانه خودروسازی شرکت کرد. اسحاق جهانگیری همچنین در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه با تأکید بر اینکه هیچ مسئله‌ای امروز نمی‌تواند مانع توسعه ایران شود و هرکس در این زمینه مانع‌تراشی کند، دلسوز ایران نیست، گفت: «اجماع‌سازی، تفاهم و وحدت درباره منافع ملی کشور برای حل مشکلات مردم یک ضرورت جدی و غیرقابل‌تردید است».
اسحاق جهانگیری با اشاره به حضور چشمگیر مردم این استان در انتخابات ریاست‌جمهوری، افزود: «مردم کشور نشان داده‌اند که نسبت به مسائل مختلف آگاهانه تصمیم‌گیری می‌کنند و در مقطعی که آمریکا سروصداهای زیادی به راه انداخته بود و نیاز بود که خون تازه‌ای در رگ‌های کشور جاری شود، نشان دادند که ایران از چه پشتوانه مستحکم مردمی برخوردار است».
او با تبریک دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر گفت: «زنان در جامعه ما مطالبات بحقی دارند که باید متناسب با جمعیت، توانمندی و تلاش‌هایشان از موقعیت مناسب و شانس مدیریت برای اداره کشور برخوردار باشند».
جهانگیری با اشاره به اینکه حق زنان در جامعه ما به درستی در مدیریت کشور لحاظ نمی‌شود، عنوان کرد: «آنجا که صحنه رقابت است، مانند کنکور خانم‌ها پیشتاز هستند و در بروز استعدادها و نبوغ نیز اخیرا شاهد از‌دست‌دادن خانم مریم میرزاخانی به‌عنوان یکی از نوابغ جهانی در حوزه ریاضیات بودیم. ما نمی‌توانیم نسبت به توانمندی‌های زنان بی‌تفاوت باشیم؛ چرا‌که این بی‌تفاوتی سرانجام سر باز می‌کند و مشکل‌ساز می‌شود. یکی از تصمیمات جلسه اخیر شورای‌عالی اداری این بود که در برنامه ششم توسعه سهم مدیریت زنان به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند و سن مدیریت کشور نیز هشت سال کمتر و جوان‌تر شود».
باید به سمت نیروهای جوان برویم
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: «باید کارها را به جوان‌تر‌ها واگذار کرد و باید به سمت نیروهای جوان‌تر برویم و رئیس‌جمهور نیز این موضوع را به وزرای جدید در دولت دوازدهم یادآور خواهد شد که در انتخاب مدیران زیردست به این موضوع توجه کنند».
او با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه‌های مختلف گفت: «در زمان آغاز‌به‌کار دولت یازدهم دغدغه‌های مختلفی نظیر مسائل بین‌المللی، اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی و پرونده هسته‌ای پیش‌روی کشور بود؛ اما امروز ایران‌دوستی در دنیا حاکم شده و داد‌ و ‌قال‌های آمریکا در دنیا خریدار ندارد. ایران با پشتوانه فرهنگی و تمدنی خود با حرف‌های نامربوط برخی کشورها از صحنه کنار نمی‌رود؛ بلکه حرف‌های نامربوط آنها باعث انزوای خودشان در دنیا می‌شود».
جهانگیری عنوان کرد: «البته چند کشور خود‌فروخته و بی‌هویت گاهی با رژیم صهیونیستی هم‌صدایی می‌کنند که ما آنها را به حساب نمی‌آوریم و اصلا قابل محاسبه نیستند. جغرافیا تغییر‌دادنی نیست و ما آنها را به‌عنوان همسایه‌های خود پذیرفته‌ایم و گاهی هم که کارهای نادرست از آنها سر می‌زند، باید با اغماض از کنارشان بگذریم و به آنها تذکر دهیم که این کارها به مصلحت منطقه نیست».
او افزود: «منطقه‌ای که می‌توانست با ثبات و پیشرفت همراه باشد، امروز آبستن مسائل پیچیده‌ای شده و این مشکلات ناشی از وضعیتی است که در عراق، یمن، لیبی، افغانستان، پاکستان و عراق به وجود آورده‌اند. ما حتما تلاش خواهیم کرد در چهار سال آینده منطقه را به سمت صلح و آرامش هدایت کنیم».
ایران در مسیر و ریل توسعه قرار گرفته است
جهانگیری همچنین با اشاره به تلاش‌های دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصاد، گفت: «خوشبختانه ثبات خوبی در اقتصاد کشور حاکم شده و ایران در مسیر و ریل توسعه قرار گرفته و بخش خصوصی و مردم به آینده کشور امیدوارند و شاخص‌های اقتصادی ‌پیش‌بینی‌پذیر هستند».
معاون‌اول رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: «این سیاست‌ها مورد اجماع همگان هستند و می‌توانیم حول این سیاست‌ها گام‌های بلندی در راستای توسعه کشور برداریم.
او به معضل بی‌کاری در کشور اشاره کرد و گفت: «امروز نمی‌توان گفت که بی‌کاری در کشور یک مسئله عادی است و با راهکارهای عادی می‌توان این مشکل را برطرف کرد. امروز بی‌کاری با نسخه‌های قدیمی علاج نمی‌شود و جوانان تحصیل‌کرده کشور متناسب با تحصیلات خود به شغل نیاز دارند».
جهانگیری با بیان اینکه نیروی جوان بزرگ‌ترین فرصت توسعه است، افزود: «البته این موضوع زمانی صادق است که متناسب با تحصیلات جوانان فرصت‌های شغلی فراهم شود تا بتوانند تجربه و علم خود را به صحنه عمل بیاورند».
او در ادامه از مسئله کمبود آب، مسائل زیست‌محیطی و محدودیت بودجه دولت به‌عنوان برخی از چالش‌های بزرگ کشور یاد کرد و عنوان کرد: «امروز با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم؛ اما در کنار این چالش‌ها زمینه توسعه نیز فراهم است؛ چرا‌که فرصت‌های توسعه در ایران فراوان است و خداوند همه نعمت‌ها را برای توسعه در اختیار ما قرار داده است».
نباید با رفتن وزیر سیاست‌های دولت تغییر کند
جهانگیری با تأکید بر اینکه مدیریت توانمند، کارآمد، شجاع و ریسک‌پذیر مهم‌ترین ابزار پیش‌برنده توسعه در همه سطوح است، گفت: «قطعا مدیران این‌چنینی قادرند در برابر چالش‌های پیش‌رو برنامه و تدبیر داشته باشند». معاون‌اول رئیس‌جمهور حلقه مفقوده توسعه ایران را نبود سیاست‌گذاری‌ صحیح دانست و افزود: «ثبات در سیاست‌گذاری‌ها ضرورت توسعه است. نباید شرایط به گونه‌ای باشد که با جابه‌جاشدن وزیر یا استاندار در دولت سیاست‌های طراحی و پیش‌بینی‌شده تغییر کند». او با تأکید بر اینکه دولت دوازدهم با جسارت بیشتر و اعتماد بیشتر مردم به آن و انتخاب کابینه‌ای قدرتمند و روحیه خوب رئیس‌جمهور، امیدوار به مرتفع‌کردن مشکلات است، گفت: «در دولت دوازدهم مسائل آموزشی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش، نگاه به نخبگان و هنرمندان، رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد با اهتمام بیشتری دنبال می‌شود». جهانگیری با اشاره به محدودیت شدید بودجه دولت در دو سال گذشته برای به‌ بهره‌برداری‌رساندن راه‌آهن استان کرمانشاه، اظهار کرد: «اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و به‌زودی راه‌آهن استان به بهره‌برداری خواهد رسید تا بستر توسعه بیش‌ازپیش فراهم شود».
مسئله کولبری باید به‌سرعت حل شود
او موضوع کولبری و ساماندهی آن را یادآور شد و گفت: «این مسئله باید به‌سرعت حل شود، زیرا خوب نیست کالایی از بندرعباس به کشور همسایه انتقال یابد و از آنجا ازسوی کولبران و با شرایط نامناسب به داخل کشور بازگردد. قطعا تصویر رنج افرادی که برای امرار معاش کالاهای حجیم را بر دوش خود حمل می‌کنند، خوشایند نیست و باید دانست که در پشت این مسائل افرادی سودجو در مرکز کشور قرار دارند». جهانگیری افزود: «دولت تصمیم گرفته است از ۹۰۰ میلیارد تومان حقوق خود در مرزها برای ساماندهی مسئله کولبری صرف‌نظر کند. همچنین تلاش خواهیم کرد خواسته بخش خصوصی برای بازگشایی مرز سومار به‌منظور افزایش صادرات تحقق یابد». معاون‌اول رئیس‌جمهور در پایان با ابراز اطمینان از اینکه استان‌هایی مانند کرمانشاه را باید از هر نظر برای توسعه در اولویت دولت قرار داد، گفت: «ما می‌دانیم که بی‌کاری در استان مردم را آزار می‌دهد، باید به این مسئله بیش‌ازپیش توجه کنیم تا مشکلات استان به حداقل کاهش یابد».

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید