Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام معاون ترویج کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا اعلام کرد:

راه‌اندازی 50 سایت الگویی برای احیای دریاچه ارومیه از ابتدای مهرماه

قائم‌مقام معاون ترویج کشاورزی گفت: در راه‌اندازی سایت‌های الگویی سه رویکرد اصلی کارآیی و بهره‌وری آب، تغذیه گیاهی و شناخت مسائل و مشکلات کشاورزان و رفع نیازهای آنان مورد توجه قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی 50 سایت الگویی برای احیای دریاچه ارومیه از ابتدای مهرماه

قائم‌مقام معاون ترویج کشاورزی گفت: در راه‌اندازی سایت‌های الگویی سه رویکرد اصلی کارآیی و بهره‌وری آب، تغذیه گیاهی و شناخت مسائل و مشکلات کشاورزان و رفع نیازهای آنان مورد توجه قرار می‌گیرد.

قائم‌مقام معاون ترویج کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به ایجاد 50 سایت الگویی در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی گفت: به‌منظور مصرف آب کمتر و بالا آمدن آب دریاچه ارومیه 50 سایت الگویی در این استان‌ها به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

محمدرضا شاه‌پسند افزود: در راه‌اندازی سایت‌های الگویی سه رویکرد اصلی کارآیی و بهره‌وری آب، تغذیه گیاهی و شناخت مسائل و مشکلات کشاورزان و رفع نیازهای آنان مورد توجه قرار می‌گیرد. در این سایت‌ها تکنیک‌ها و فنونی که به افزایش بهره‌وری آب منتهی شود، تعیین می‌شود تا از سوی محققان به مورد اجرا درآید. در حوزه تغذیه نیز محققان در سه محور تولید محتوای فنی و تخصصی، تدریس در کارگاه‌های آموزشی و تبدیل محتوا به نشریه ترویجی فعالیت خواهند داشت.

وی بیان کرد: علاوه بر این‌ها، در سایت‌های الگویی مشکلات و نیازهای اصلی کشاورزان مانند مبارزه با بیماری‌ها و آفات، هرس، الگوی کشت، آبیاری و... مورد بررسی قرار می‌گیرد و راه های برطرف ساختن آن ها تعیین می شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

قائم‌مقام معاونت ترویج کشاورزی با بیان اینکه در هر سایت الگویی 10 کشاورز تحت پوشش آموزش های ترویجی قرار می‌گیرند، یادآور شد: در این سایت‌ها برای 25 تا 30 نفر از کارشناسان نیز آموزش‌های لازم ارائه می‌شود و پوشش‌های رسانه‌ای نیز در نظر گرفته شده که در زمینه افزایش بهره‌وری آب کشاورزی است.

شاه‌پسند با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته برای راه‌اندازی سایت‌های الگویی در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی تأکید کرد: در حال حاضر مکان‌یابی این سایت‌ها به پایان رسیده، واحدهای اصلی مشخص شده و موضوع‌های اصلی -غیر از بهره‌وری آب و تغذیه گیاهی- قرار است از سوی مسئولان هماهنگی ترویج هر دو استان بر اساس نیازهای اصلی کشاورزان اعلام شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این‌ها، اسکن محیطی نیز باید صورت گیرد. در این بخش بافت خاک، الگوهای کشت، مصرف آب، شیوه آبیاری، تجارب قبلی، تبخیر آب ( EC )و... مشخص می‌شود تا با اطلاعات درست، تصمیم‌گیری صحیح صورت گیرد.

به گفته شاه‌پسند، فعالیت‌های یادشده تا پایان تابستان تکمیل می‌شود و از روز نخست مهرماه سال جاری همزمان با آغاز کشت پاییزه، کار سایت‌های الگویی در این دو استان آغاز به کار خواهد کرد./

A-960507-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید