Iranian Agriculture News Agency

روز ملی محیط بان؛ روزی برای تکریم حافظان زمین و طبیعت ایران

بسیار امیدبخش و شادی‌آور است اینکه چند سالی است روز میلاد فرخنده‌ی امام رضا (ع)، هشتمین پیشوای دینی مسلمانان، طلایه‌دار مهربانی و عطوفت نسبت به محیط زیست و حیات وحش، ملقب بهضامن آهو، روز ملی محیط‌بان نامگذاری شده است.

روز ملی محیط بان؛ روزی برای تکریم حافظان زمین و طبیعت ایران

کیومرث کلانتری، مدیر کل آموزش سازمان حفاظت محیط زیست

بسیار امیدبخش و شادی‌آور است اینکه چند سالی است روز میلاد فرخنده‌ی امام رضا (ع)، هشتمین پیشوای دینی مسلمانان، طلایه‌دار مهربانی و عطوفت نسبت به محیط زیست و حیات وحش، ملقب بهضامن آهو، روز ملی محیط‌بان نامگذاری شده است.

سبزپوشان سخت کوش و سلحشوری که شجاعانه و بی‌ادعا، چشمان تیزبین و نگرانشان، بی‌وقفه پهنه‌های وسیع مناطق حفاظت شده‌ این سرزمین را می‌نگرند و برای پاسداری از عرصه‌های طبیعی و حیات وحش، از فدا کردن جان خویش که گران‌بهاترین و ارزشمندترین هدیه‌ آفریدگار به آدمی است نیز، دریغ ندارند.

این مناسبت، از آنجاکه بر اساس سال هجری قمری است، در تقویم خورشیدی، تاریخ یکسان سالیانه ندارد و امسال این روز خجسته با 13 مرداد متقارن شده است .

در سطح بین‌المللی هم، روزی به نام روز جهانی محیط‌بان یا رنجر (World Ranger Day) نامگذاری شده است که همزمان با روز 31 جولای ( 9 مرداد) سال ۲۰۰۷ ، مصادف با پانزدهمین سالگرد تاسیس فدراسیون بین‌المللی محیط بانان (International Ranger Federation - IRF) نامگذاری شده است. در این روز مراسم خاصی مانند روشن ‌کردن شمع و یک دقیقه فکرکردن به محیط بانانی که حین انجام وظیفه، جان باخته‌اند تا کاشت یک درخت به عنوان ادای احترام به رنجرهای جهان و آموزش‌های عمومی و بحث وگفتگو و چانه زنی با مسوولان دولت‌ها وحکومت‌ها، انجام می‌شود .

حدود 11 درصد از کل مساحت ایران (1648000 کیلومتر) را مناطق چهارگانه‌ حفاظت شده تشکیل می‌دهند که برای کنترل و حفاظت گیاهان و جانوران و منابع طبیعی آن،به استناد آمار موجود تا آذر ماه 1395، 3130 محیط‌بان به صورت رسمی، پیمانی و قراردادی در استخدام این شغل دشوار و حساس هستند که در مقایسه با تعداد آنها در کشورهای پیشرفته، بسیار کم و حدود 1 به 5 است. بنابراین طبیعی است که انتظار داشته باشیم محیط بانان پرتلاش و فداکار، ضمن متحمل شدن سختی‌های زیاد در چنین شغلی، نتوانند بطور کامل از تخریب محیط زیست، کشتارحیات وحش و انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری، جلوگیری کرده و حاصل این فرآیند حفظ بوم سازگان و منابع طبیعی کشور باشد .

با افزودن مشکلات ناشی از نبود حمایت‌های زیرساختی که اصلی‌ترین آنها، قوانین قدیمی و ناکارآمد در دفاع از محیط‌بان برای انجام وظایف محوله، و در تشخیص جرم و مجازات متناسب با آن در حوزه‌ی محیط زیست، به منظور پیشگیری از وقوع جرایم است، و همچنین علی رغم اقدامات مثبتی که برای ارتقای معیشت و رفاه محیط‌بانان صورت گرفته، با توجه به کمبود یا نبود لوازم و تجهیزات مورد نیاز و به تعداد کافی به دلیل عدم اختصاص بودجه و اعتبار متناسب با آنچه بر عهده‌ی سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده است، می‌توان دریافت که محیط بانان، انسان‌های ازخودگذشته‌ای هستند که بر سر پیمان خود با همه‌ی زیستمندان، نه فقط از سر وظیفه،که از سر عشق، ایثارو غیرت ایستاده‌اند .

دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست در راستای ارتقای دانش و مهارت و در نتیجه کارایی بیشتر همکاران محیط‌بان، با برنامه‌ریزی دو دوره‌ی آموزش‌های عمومی و تخصصی در دو نوبت در سال‌های 1393 و 1395، میزبان تعداد 1400 نفر از محیط‌بانان عزیز برای بازآموزی در آموزشکده‌ محیط زیست بود. زیرا بر این باور است که افزایش آگاهی و کسب مهارت‌های بیشتر و همچنین آشنایی با مباحث ارتباطات انسانی و ایجاد زمینه‌ی مناسب برای مشارکت‌های بومی مردمی توسط این بازوی ارزشمندِ سازمان حفاظت محیط زیست، می‌تواند از ایجاد بسیاری از مشکلات محلی و منطقه ای، جلوگیری کرده و از آسیب‌های ناشی از به روز نبودن دانش و مهارت آنها، بکاهد .

همچنین این دفتر از سال تحصیلی 96-1395، به منظور آشنایی بیشتر نوجوانان با محیط‌بانان و شغل حساس و پراهمیتِ محیط‌بانی و نیز آشنایی بیشترآنان با بوم سازگانِ خود و مناطق حفاظت شده، اجرای طرح "ساعتی با محیط بان" را در مدارس کشور، با هدف یک گام به سوی فرهنگ سازی و تربیت نسلی که دارای سواد محیط زیستی باشند، آغاز کرده و ادامه می‌دهد .

از آفریدگار بزرگ برای همکاران عزیزمان در کسوت سبز محیط‌بانی، توان روزافزون، موفقیت در انجام وظایف مقدسِ خود و تندرستی خواستاریم و امید آن داریم که با افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیتِ داشتنِ محیط زیستی سالم، هر فرد ایرانی،"خود یک محیط بان" باشد .

منبع: پورتال سازمان حفاظت محیط زیست

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید