Iranian Agriculture News Agency

اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده ماهیان زینتی در کشور/تولید بیش از 60 میلیون قطعه انواع ماهی زینتی

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع ماهیان زینتی در کشور شناخته می‌شود.

اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده ماهیان زینتی در کشور/تولید بیش از 60 میلیون قطعه انواع ماهی زینتی

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع ماهیان زینتی در کشور شناخته می‌شود.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، محمدرضا عباسی اظهار کرد: در سال 95 بیش از 60 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در 14 شهرستان استان تولید شد که شهرستان‌های کاشان، نجف‌آباد و اصفهان به ترتیب بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص دادند و همین تلاش‌ها باعث شده اصفهان در این بخش در طول چند سال گذشته همواره رتبه نخست کشور را از آن خود کند.

وی ادامه داد: تولید این گونه آبزیان در دنیا اشتغال‌زایی وارزآوری خوبی به همراه دارد و هم‌اکنون حدود 200 کشور درآمد بالایی از این حرفه کسب می‌کنند، در ایران نیز بر اساس برنامه ششم توسعه اقتصادی پیش‌بینی تولید حدود 280 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اعلام اینکه با ورود تکنولوژی‌های جدید و مکانیزه شدن امور، میزان آب کمی برای تولید ماهیان زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: برنامه‌های استان نیز در یک دهه اخیر با هدف بهینه‌سازی تولید و ارتقا کمی، کیفی و نیز ایجاد تنوع در گونه‌های تولید شده در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تولید واشتغال طی برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده و مواردی همچون تولید علمی و خروج از حالت سنتی به سمت واحدهای استاندارد ومطابق با اصول علمی و بهداشتی و توسعه صادرات مورد تاکید قرار گرفته است که به همین منظور نیز کلنگ اولین شهرک ماهیان زینتی در منطقه راوند کاشان با هدف تولیدی با کیفیت و استاندارد با چشم‌انداز صادراتی و ایجاد جاذبه‌های گردشگری وآموزشی در اسفندماه سال گذشته توسط معاون وزیر و ریاست سازمان شیلات کشور به زمین زده شد.

وی تصریح کرد: مدیریت شیلات استان در طی چند سال اخیر با توجه به تعداد زیاد پرورش‌دهندگان و فارغ‌التحصیلان علاقمند به تولید ماهیان زینتی، پیشنهاد اجرای دو مجتمع پرورش ماهی زینتی در شهرستان‌های اصفهان و نجف‌آباد را نیز در راستای تولید واشتغال ارائه کرده و پیگیری‌هایی هم در این خصوص صورت پذیرفته است، البته اجرایی شدن این امر مستلزم همکاری ومساعدت سایر ارگان‌ها و نهادهای مرتبط است.

عباسی افزود: ماهیان زینتی تولید شده در استان از تنوع بالایی برخوردار بوده و در حال حاضر از حدود 400 گونه ماهی زینتی شناخته شده آب شیرین حدود 120 گونه در کشور و استان اصفهان تولید و تکثیر می‌شوند. نکته مهم این جاست که اگرچه تولید تمامی گونه‌ها در کشور و استان امکان‌پذیر بوده، اما باید شرایط خاص فیزیکی و شیمیایی آب و سایر پارامترهای زیستی ماهی را فراهم کرد.

هم اکنون انواع ماهیان زنده‌زا شامل گوپی، مولی، پلاتی و سوراتیل و همچنین انواع ماهیان تخم‌گذار از خانواده سیچلایدها، باربها و تتراها شامل آنجل، اسکار، سوروم، تایگر، رزی بارب، حلب و ... در سطح استان تولید می‌شوند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید