Iranian Agriculture News Agency

در کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان مطرح شد:

کشاورزان اصفهانی برای کشت فراسرزمینی به دوردست ها می روند/ کشتزارهای اوکراین، محبوب اصفهانی ها

نشست کشت فراسرزمینی در اتاق اصفهان برگزار شد و کشاورزان اصفهانی برای کشت در خارج از ایران اعلام آمادگی کردند

کشاورزان اصفهانی برای کشت فراسرزمینی به دوردست ها می روند/ کشتزارهای اوکراین، محبوب اصفهانی ها

نشست کشت فراسرزمینی در اتاق اصفهان برگزار شد و کشاورزان اصفهانی برای کشت در خارج از ایران اعلام آمادگی کردند

به گزارش ایانا از اتاق ایران، نشست هم‌اندیشی کشت فرا سرزمینی به همت کمیته بازرگانی و کشت فرا سرزمینی کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست با حضور جمعی از کشاورزان و فعالان این بخش در اتاق اصفهان برگزار شد .

مسئول کارگروه ویژه کمیسیون کشاورزی در این نشست گفت: محدودیت منابع و عوامل تولید از عمده‌ترین مسائل پیش روی تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان اصفهان است که کشت فرا سرزمینی می‌تواند جایگزین مناسبی باشد .

احمدرضا همتی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای واقع در منطقه‌ی خاور نزدیک، شمال آفریقا و جنوب آسیا با کمبود منابع آب روبه‌رو هستند و از منابع خاک کافی برخوردار نیستند ولی کشورهای آسیای میانه و آفریقا مرکزی و جنوبی زمین و منابع آبی مناسب برای کشاورزی دارند .

همتی اظهار کرد: افت کمی و کیفی منابع آبی به همراه بازده پایین انتقال و مصرف آب باعث پدید آمدن مشکلات در بخش کشاورزی شده است. در حال حاضر از 609 دشت کشور 499 دشت با افت شدید و نگران‌کننده سطح آب مواجه هستند.291 دشت ازنظر برداشت آب ممنوعه و بحرانی اعلام‌شده است .

وی با تشریح آمار واردات محصولات کشاورزی گفت: 10 قلم کالای عمده وارداتی ایران شامل دانه ذرت دامی (1.526 میلیارد دلار)، برنج (2.3 میلیارد دلار)، دانه سویا (1.827 میلیارد دلار)، دانه سخت گندم (1.273 میلیارد دلار)، شکر تصفیه نشده (832.2 میلیون دلار)، روغن خام سویا (765.6 میلیون دلار)، پالم اولئین (637.8 میلیون دلار)، قطعات گوشت بی استخوان یخ‌زده از نوع گاو (378.6 میلیون دلار)، موز سبز تازه یا خشک کرده (352.8 میلیون دلار)، کره بسته‌بندی‌شده بیش از 500 گرم (268.2 میلیون دلار) است .

همتی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار گمرک، بخش عمده‌ای از واردات کشور را محصولات کشاورزی تشـــکیل می‌دهد و دو ردیف اول اقلام عمده وارداتی، متعلق به این بخش اســـت. میزان واردات ایران در دانه‌های روغنی 96 درصد است .

تفاهم با 17 کشور دنیا در مســـاحتی بیشـــتر از 2 میلیون هکتار

مسئول کارگروه ویژه کمیسیون کشاورزی افزود: در این شرایط برای کاهش واردات و حل مسائل داخلی کشاورزی در حوزه منابع کشـــاورزی فرا ســـرزمینی به گفته مسئولین دولتی تاکنون با 17 کشور دنیا در مســـاحتی بیشـــتر از 2 میلیون هکتار برای اجرای آن تفاهم شده است .

همتی تأکید کرد: کشت فرا سرزمینی شامل بهره‌برداری از منابع، عوامل، ظرفیت‌ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی موردنیاز در راستای حفظ منابع پایه تولید و ارتقای امنیت غذایی و سایر نیازهای صنعتی کشوراست .

وی مشکلات عمده برای کشت فرا سرزمینی در کشور را شامل نبود سازوکار اجرایی و نظارتی برای هدایت کشت فرا سرزمینی، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و فنی ذی‌ربط وزارتخانه‌های مسئول، تجربه کم اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی کشت فرا سرزمینی و حرکت‌های انفرادی و بدون مطالعات دقیق عنوان کرد .

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در این نشست خاطرنشان کرد: محصولات دانه‌های روغنی شامل سویا، کلزا، آفتابگردان و ذرت را وزارت جهاد کشاورزی در اولویت کشت فرا سرزمینی قرار داده است. شکر، برنج، گندم و جو در رده‌های بعدی اولویت کشت فرا سرزمینی قرارگرفته است .

مسعود عبدالهی به ظرفیت کشور اوکراین برای کشت فرا سرزمینی اشاره کرد و گفت: این کشور از جلگه‌های مسطح، باتلاق، جنگل، استپ‌های فاقد درخت و نواحی مرزی کوهستانی تشکیل‌شده است.65 درصد از خاک اوکراین را خاک سیاه می‌پوشاند .

عبدالهی خاطرنشان کرد: اوکراین از سرسبزترین کشورهای جهان است. نخستین صادرکننده‌ی گندم و دومین صادرکننده‌ی روغن آفتابگردان و غلات، سومین صادرکننده‌ی ذرت و مرغ در اروپا و هفتمین در سطح جهانی است. جو، سیب‌زمینی، سبزی‌ها، میوه، نیشکر و آفتابگردان از محصولات کشاورزی اوکراین به شمار می‌رود .

وی تأکید کرد: محصولات هدف کشت فرا سرزمینی استان اصفهان شامل آفتابگردان، سویا، ذرت و کلزا و محصولات زراعی قابل‌کشت در اوکراین گندم، جو، پنبه، چغندر و سیب است .

در پایان این نشست کشاورزان به پرسش و پاسخ در مورد نحوه فعالیت در اوکراین پرداختند و آمادگی خود را برای دریافت زمین قابل کشت در اوکراین اعلام کردند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید