Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی پیش‌بینی کرد؛

تولید بیش از دو میلیون تن چغندرقند در مزارع آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال پیش بینی می شود بیش از دو میلیون تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود.

تولید بیش از دو میلیون تن چغندرقند در مزارع آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال پیش بینی می شود بیش از دو میلیون تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده در جلسه پیگیری مسائل چغندر قند استان با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب های اصلی تولید کننده چغندر قند در کشور است، اظهارکرد: به دلیل بالابودن نیاز آبی محصول چغندرقند و مشکلات حوزه آبریز دریاچه ارومیه، در سال زراعی جاری در حدود 23 هزار هکتار برنامه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی برای کشت محصول چغندر قند اعلام شده بود که به دلیل مقرون به صرفه بودن کشت این محصول در مجموع بیش از 30 هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته است .

وی تصریح کرد: با توجه به نقش فعالیت کارخانجات قند در تولید و اشتغالزایی در منطقه، ساماندهی و ایجاد تعادل بین تولید و جذب محصول از جمله ضروریاتی است که باید به آن توجه اساسی شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: دوره برداشت چغندرقند 110 روز بوده و تا اواسط دی ماه سال جاری کارخانه های قند، محصول تولیدی چغندرکارانی که براساس برنامه ابلاغی عقد قرارداد با کارخانجات کردند را تحویل خواهند گرفت .

کریم زاده بیان کرد: از 5 کارخانه قند موجود در استان انتظار داریم به دلیل تسهیل روند تحویل چغندر قند و جلوگیری از ازدحام جلوی کارخانجات، تحویل این محصول را زودتر از سال های گذشته و از اوایل شهریور آغاز کنند و تا اتمام تحویل محصول چغندرقند پیمان کارانی که براساس برنامه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی با کارخانه ها عقد قرارداد کردند، نسبت به آزادکاران خارج از برنامه ابلاغی در اولویت تحویل قرار بگیرند .

این مسئول خاطر نشان کرد: تمامی مطالبات چغندرکاران در سال گذشته توسط کارخانجات قند پرداخت شده است و فقط 5 میلیارد تومان بدهی توسط دو کارخانه قند ارومیه و میاندوآب تا کنون باقی مانده بود که تا اخر این هفته این بدهی ها نیز تسویه می شود .

کریم زاده با اشاره به اینکه در سطح استان فقط در شهرستانهای تکاب و سردشت چغندر قند کشت نمی شود، اضافه کرد: بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند در استان مربوط به شهرستان های پیرانشهر، بوکان، میاندوآب، نقده و اشنویه است .

وی با تاکید بر دانش محور کردن فرآیند تولید افزود: در راستای مهندسی کردن فرآیند تولید و افزایش بهره وری، تعداد 80 نفر ناظر چغندر قند در سطح مزارع استان در سال جاری به کار گرفته شده است .

وی اضافه کرد: قیمت خرید محصول چغندر قند برای سال جاری درحدود 3 هزار و 91 ریال با عیار 16 درصد تعیین شده است .

رعایت حقوق چغندرکاران، تسریع در خرید به موقع محصول چغندرکاران در محدوده زمانی تعیین شده و برنامه ریزی دقیق برای اجرای آن دقت در تعیین درصد افت و عیار محصول، در اولویت قراردادن تحویل محصول چغندر کارانی که طرف قرارداد با کارخانجات استان است از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح و به تصویب اعضای کمیته رسید./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید