Iranian Agriculture News Agency

جشن ملی شِکر/ رکورد ١٢٠ ساله تولید شکر شکسته شد


شهروند| تولید شکر ایرانی رکورد ١٢٠ساله را شکست و به یک‌میلیون و٦٤٣‌هزار تن رسید. حالا نه‌تنها شکر رکوردزنی کرده بلکه بکارگیری فناوری موجب شده است که تولید شکر با صرفه‌جویی ٥٠‌درصدی مصرف آب به دست آید. دیروز بسیاری از فعالان این صنعت به همراه شماری از مسئولان دولتی ازجمله محمود حجتی وزیر کشاورزی و محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در اتاق بازرگانی ایران گرد هم آمدند تا جشن ملی شکر را برگزار کنند. محمود حجتی در این گردهمایی اعلام کرد؛ کمر تولیدکنندگان شکر در دولت گذشته شکست و درحالی ‌که نیاز ایران به شکر ٣٠ تا ٤٠‌هزار تن بود، ٢,٥‌میلیون تن شکر به کشور وارد می‌شد. همین موضوع باعث شد مزارع چغندرقند به زیر کشت سیب‌زمینی بروند. سیب‌زمینی‌های مازادی که دستمایه تبلیغاتی محمود احمدی‌نژاد شد. اسکندر زند رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی به «شهروند» توضیح می‌دهد: دولت یازدهم با انتقال زمان کشت چغندرقند و تولید بذر مقاوم به خشکی توانسته است همزمان با صرفه‌جویی در مصرف آب به یک رکورد بزرگ در تولید شکر دست پیدا کند.
صرفه‌جویی ٥٠‌درصدی در مصرف آب
اسکندر زند، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی در گفت‌وگو با «شهروند» با اشاره به این‌که دانش فنی کشت پاییزه چغندرقند از ٢٠‌سال پیش به دست آمده بود، اما اجرا نمی‌شد، گفت: در دولت یازدهم از آن‌جا که مشکل کم‌آبی جدی گرفته شد، کشت چغندرقند از فصل بهار به پاییز منتقل شد، زیرا در فصل پاییز بخش عمده‌ای از آب مورد نیاز این محصول توسط آب سبز یعنی آب باران تأمین می‌شود.
به گفته زند، کشت پاییزه چغندرقند موجب افزایش بهره‌وری آب و صرفه‌جویی ٥٠‌درصدی در مصرف آب می‌شود و شرایط رشد را برای چغندرقند فراهم می‌کند؛ به‌طوری که متوسط عملکرد که در کشت بهاره حدود ٥٠ تن در هکتار است، در کشت پاییزه به حدود ٧٠ تن در هکتار می‌رسد. رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی با بیان این‌که کشت پاییزه چغندرقند نیازمند شناسایی ارقام بهتر و مناسب‌تر و مکان‌سنجی بود، توضیح داد: دانش تولید ارقام مناسب کشت پاییزه در موسسه تحقیقات کشاورزی به دست آمد و همچنین در این موسسه نسبت به شناسایی و تست ارقام مناسب خارجی هم اقدام شد.به گفته زند، مکان‌سنجی کشت پاییزه این محصول هم توسط موسسه تحقیقات چغندرقند به دست آمد و درنهایت این دانش فنی با مشارکت بخش تحقیقات و ترویج به عرصه منتقل شد.
واردات بی‌رویه شکر کمر تولید را شکست
اما دیروز در جشن ملی تولید شکر وزیر جهاد کشاورزی فرصت را مناسب دید تا از واردات گسترده شکر در دولت نهم که کمر تولید را شکست و نقشی که این موضوع در تولید سیب‌زمینی و توزیع مجانی آن بین مردم داشت، صحبت کند.
محمود حجتی عنوان کرد که افزایش واردات شکر در دولت نهم دلیل افزایش تولید سیب‌زمینی و توزیع مجانی آن میان مردم بود. به گفته وزیر جهاد کشاورزی به واسطه واردات گسترده شکر در سال‌های گذشته، به راحتی بازار در اختیار دیگر کشورها قرار می‌گرفت، اما در مقابل بازاری نمی‌گرفتیم و در مواقعی حتی با التماس شکر می‌خریدیم.او تأکید کرد که بازار یک آورده مناسب است و نباید با صفر ریال آن را در اختیار صنعت و کشاورزی دیگر کشورها قرار داد و به این ترتیب در کشورمان بر میزان ناهنجاری‌ها افزود.
حجتی با اشاره به بحران‌های مختلف برای واردات برخی محصولات کشاورزی در طول دهه‌های گذشته گفت: به‌طوری که سرمایه‌های نفتی خود را صادر کردیم، با چند واسطه پول آن را به کشور آوردیم تا با آن شکر بیاوریم و بخوریم که این امر اقتصاد کشور را به زمین زد.به گفته وزیر جهاد کشاورزی، تعرفه واردات شکر از نیمه دوم‌ سال ٨٤ تا نیمه اول ‌سال ٨٥، ٥بار کاهش پیدا کرد تا به صفر رسید که این امر ناشی از نبود برنامه‌ریزی‌های مناسب برای تولید و تأمین
محصول بود.
واردات ٥/٢‌میلیون تن شکر در دولت نهم
حجتی یادآور شد: در آن سال‌ها نیاز کشور به شکر ٣٠ تا ٤٠‌هزار تن بود اما ٢‌میلیون و٥٠٠‌هزار تن شکر به کشور وارد شد که این موضوع میزان تولید را به ٥٠٠‌هزار تن کاهش داد و در همه بخش‌های مرتبط ازجمله به کشاورزان و کارخانه‌ها آسیب وارد کرد.
به گفته حجتی، ‌بعد از این وقایع بود که کشاورزان به جای چغندر، سیب‌زمینی کاشتند که موجب توزیع سیب‌زمینی‌های مجانی شد.او با اشاره به این‌که تولید شکر در کشور از ١٢٠‌سال گذشته شروع شد، اظهار داشت: افزایش تولید شکر در کشور نیمه‌کاره گذاشته نمی‌شود. البته موفقیت‌ها و مشکلاتی دراین‌باره برای ما پیش آمده و باید با شناسایی آنها، مشکلات را برطرف کنیم.این عضو کابینه تأکید کرد که در طول ٤‌سال گذشته با حمایت و پشتیبانی رئیس‌جمهوری و تعامل سازنده و فداکاری بخش صنعت و تلاش کشاورزان مقدمات افزایش تولید به دست آمد. درعین‌ حال شکر سرلوحه کار کشاورزان قرار گرفت و این کار بدون همکاری و همراهی بخش خصوصی و دولتی امکان‌پذیر نبود.حجتی با اشاره به افزایش ٥٠‌درصدی تولید شکر در کشور و رسیدن آن از یک‌میلیون و١٠٠‌هزار تن به بیش از یک‌میلیون و٦٠٠‌هزار تن گفت: مصرف شکر در کشور ٢‌میلیون و١٠٠‌هزار تن تا دو‌میلیون و٢٠٠‌هزار تن است و می‌توانیم در ٤‌سال آینده به خودکفایی در این محصول دست یابیم.
کشت پاییزه چغندر قند؛ کلید تولید کشور
او کشت پاییزه چغندرقند را کلید تولید کشور دانست و افزود: این تولید، مصرف آب را ١,٤‌درصد کاهش داده است. این درحالی است که ما در تابستان محدودیت منابع آب داریم اما در پاییز به خاطر سردی هوا و کاهش تبخیر می‌توانیم همراه با استفاده از آب سرد تولید را افزایش دهیم.حجتی با تأکید بر این‌که در کشور اقلیم مناسب کشت پاییزه وجود دارد، اظهار داشت: طبق تجربه‌ سال گذشته از طریق کشت پاییزه موفق به تولید ٧٠٠‌هزار تن چغندر شدیم که این محصولات در مناطقی از ایلام، کرمانشاه و فارس است. به گفته این مقام مسئول، تولید چغندر نیاز فنی تولیدات کشور است که باعث از بین‌رفتن علف‌های هرز و افزایش تولید گندم می‌شود.
تولید پارسال شکر بی‌سابقه بود
در این مراسم رئیس اتاق بازرگانی ایران هم با اشاره به بی‌سابقه‌بودن تولید شکر در‌ سال گذشته در مقایسه با ۱۲۰‌سال گذشته گفت: در سایه اعمال هماهنگ و مشارکت همه تلاشگران افزایش ۵۰‌درصدی تولید شکر در کشور محقق شد.
غلامحسین شافعی تأکید کرد که این تولید در شرایطی شکل‌ گرفته که آب کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و رسیدن به چنین رکوردی در تولید چغندرقند با کمترین میزان استفاده از آب انجام شده است.به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران رکورد تولید شکر نشان می‌دهد که وقتی می‌گوییم می‌توانیم در شرایط غیرمتعارف، کارهای بزرگ انجام بدهیم، حرف بی‌اساس نمی‌زنیم و این کار امکان‌پذیر است.شافعی با بیان این‌که در‌ سال ۸۱ به ازای هر مترمکعب آب، ۱۲۰گرم شکر تولید شده است، عنوان کرد که این عدد در ‌سال ۹۰ به ۴۳۷گرم و در‌ سال ۹۵ به ۶۰۰گرم رسیده که یک اقدام و رکورد بسیار فوق‌العاده است.
به گفته شافعی، پیوند علم و عمل در بخش کشاورزی در تولید محصول چغندرقند به وضوح مشخص است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید