Iranian Agriculture News Agency

اختصاص 30 میلیارد تومان تسهیلات جهت راه‌اندازی واحدهای بحران‌زده بخش کشاورزی کرمانشاه

مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از اختصاص 30 میلیارد و 20 میلیون تومان تسهیلات در سال 96 جهت راه‌اندازی واحدهای راکد و بحران زده بخش کشاورزی در این استان خبر داد.

اختصاص 30 میلیارد تومان تسهیلات جهت راه‌اندازی واحدهای بحران‌زده بخش کشاورزی کرمانشاه

مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از اختصاص 30 میلیارد و 20 میلیون تومان تسهیلات در سال 96 جهت راه‌اندازی واحدهای راکد و بحران زده بخش کشاورزی در این استان خبر داد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، محمد پور با بیان مطلب فوق افزود: با پیگیری مسئولان استانی و با همت دولت تدبیر و امید و به منظور خروج واحدهای بحران زده راکد و بازگشت آنها به چرخه تولید اعتباراتی برای اینگونه واحدها در نظر گرفته شده که بر اساس دستورالعمل ابلاغی متناسب با دستورالعمل سال 95 بوده و شامل شرکت ها و واحدهای کوچک و متوسط تولیدی، صنعتی و کشاورزی است .

وی با بیان اینکه واحدهای بحران زده باید شرایط لازم برای دریافت تسهیلات را داشته باشند، گفت: این واحدها شامل بنگاه های اقتصادی معرفی شده از سوی کارگروه‌های استانی، بنگاه‌های تولیدی که محصولات آنها از بازار فروش قابل قبول برخوردار و منجر به انباشته شدن محصولات در انبار نشود همچنین بنگاه هایی تولیدی متوقف و یا در حال فعالیت کمتر از ظرفیت اسمی به دلیل کمبود نقدینگی است، شعب بانک در حداقل زمان ممکن نسبت به قبول و یا رد درخواست با ذکر دلیل اقدام نماید .

وی با اشاره به سایر شرایط پرداخت تسهیلات خاطرنشان کرد: بانک موظف است طبق ماده 19 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور متناسب با بازپرداخت هر بخش از تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی، نسبت به آزادسازی وثایق مازاد و یا تبدیل وثایق، متناسب با میزان باقیمانده تسهیلات اقدام کند .

محمدپور تصریح کرد: پذیرش طرح های سرمایه‌ای صرفا در بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی وپس از اطمینان از توجیه اقتصادی، مالی، فنی و حقوقی طرح ها امکان پذیر است .

وی اضافه کرد: بررسی تسهیلات سرمایه‌ در گردش صرفا برای طرح های سرمایه گذاری جدید در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی همزمان با بررسی طرح سرمایه‌گذاری یا برای طرح هایی که تسهیلات سرمایه ای آنها توسط بانک پرداخت شده است مجاز است .

وی گفت: پرداخت مجدد تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه‌هایی که در سال گذشته از محل اعتبار بنگاه‌هایی کوچک و متوسط تسهیلات سرمایه در گردش استفاده کرده‌اند، منوط به تسویه تسهیلات قبلی است .

محمدپور با اشاره به اینکه بنگاه‌هایی که تعطیلی یا فعالیت کمتر از ظرفیت اسمی آنها به دلیل کمبود نقدینگی باشد نیز مشمول طرح شده‌اند افزود: چنانچه تعطیلی بنگاه به دلایلی غیر از مورد یاد شده از جمله سوء مدیریت و... باشد، شعب مجاز به پذیرش درخواست تسهیلات نیست .

محمد پور خاطرنشان کرد: چنانچه بدهی سررسیده مشمولان تبصره یک ماده 3 دستورالعمل بنگاه های کوچک و متوسط نزد سایر بانکها باشد، روسای شعب می‌توانند پس از اخذ و تایید برنامه زمان بندی تسویه بدهی یا چک برگشتی، از منوی تسویه بدهی در بخش مجوزهای سامانه مدیریت اعتبارات استفاده کرده و در صورت وجود بدهی سررسیده نزد بانک، لازم است برنامه زمان بندی تسویه بدهی که به تایید شعبه و مدیریت استان رسیده است به همراه مشخصات طرح و متقاضی برای اخذ مجوز به این اداره کل شود .

وی تصریح کرد: متقاضیانی که در سال گذشته بر اساس دستورالعمل پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط از شرایط نداشتن بدهی سررسیده، چک برگشتی، رعایت نسبت مالکانه و ارائه صورت‌های مالی حسابرسی معاف و موفق به تسویه بدهی سررسیده و چک برگشتی یا اصلاح صورت‌های خود نشده‌اند، مجاز به استفاده مجدد از معافیت یادشده نیستند.

وی با اشاره به اینکه نرخ سود تسهیلات مشمول دستورالعمل مطابق دستورالعمل نرخ مصوب شورای عالی پول و اعتبار است افزود: در حال حاضر نرخ سود 18 درصد سالیانه می‌باشد، تعیین می‌شود .

وی گفت: پرداخت تسهیلات یادشده از طریق سر فصل 713 سامانه مدیریت اعتبارات مهر گستر امکان پذیر بوده و به منظور جلوگیری از بروز مغایرت های آماری، ثبت دقیق اطلاعات در سر فصل یادشده مورد تایید است .

محمدپور افزود: رعایت سایر دستورالعمل‌های اعتباری بانک از جمله عدم مشمولیت بنگاه در ماده 141 قانون تجارت، لزوم ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده برای بنگاه‌هایی که مجموع تسهیلات آنها بیشتر از 10 میلیارد ریال است و... الزامی است .

وی تصریح کرد: سقف اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات موضوع دستورالعمل بر اساس حدود مقرر در آئین نامه‌های تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط می‌باشد .

محمدپور گفت: بانک باید حداکثر ظرف یکماه پس از تکمیل مدارک در هر مورد مراتب را بررسی و نتیجه را اعلام کند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید