Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران پیشنهاد داد:

خرید شرکت پشتیبانی امور دام توسط اتحادیه‌های دام و طیور/ واحدهای تولیدکننده جوجه یک روزه باید پروانه صنفی بگیرند/ مرغ به سامانه پایش محصولات کشاورزی افزوده می‌شود

قرار است شرکت پشتیبانی امور دام به بخش خصوصی واگذار شود که در این راستا خرید این شرکت توسط اتحادیه‌های دام و طیور می‌تواند به مشکلات تنظیم بازاری خاتمه دهد.

خرید شرکت پشتیبانی امور دام توسط اتحادیه‌های دام و طیور/ واحدهای تولیدکننده جوجه یک روزه باید پروانه صنفی بگیرند/ مرغ به سامانه پایش محصولات کشاورزی افزوده می‌شود

قرار است شرکت پشتیبانی امور دام به بخش خصوصی واگذار شود که در این راستا خرید این شرکت توسط اتحادیه‌های دام و طیور می‌تواند به مشکلات تنظیم بازاری خاتمه دهد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در نشست مدیران عامل اتحادیه مرغداران استان‌های سراسر کشور گفت: از آنجا که شرکت پشتیبانی امور دام طبق اصل 44 قانون اساسی مشمول واگذاری به بخش خصوصی شده است، بهترین فرصت برای اتحادیه‌های مرغ تخم‌گذار، طیور گوشتی و دامداران است تا آن را خریداری کند.

حسین صفایی با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی بزرگ‌ترین نهاد پشتیبانی برای دام و طیور محسوب می‌شود، افزود: اگر این شرکت در اختیار اتحادیه‌های مربوطه قرار بگیرد، تحول بزرگی در مدیریت و تنظیم بازار ایجاد شده و بخش خصوصی با هماهنگی میزان تولید می‌تواند بازار را تنظیم کند.

وی قیمت جوجه یک روزه را بالاتر از عرف بازار دانست و بیان کرد: تمام مشکلات از اینجا ناشی می‌شود که بخش ما هنوز وجود نظام صنفی را جدی نگرفته است و بنابراین تمرکز اتاق اصناف ایران بیشتر روی صنوف شهری بوده است.

به گفته صفایی، از آنجا که تولیدکنندگان جوجه نظام صنفی ندارند، از لحاظ حقوقی راهکارهای فرار از قانون برای آن‌ها تسهیل می‌شود؛ این در حالی است که طبق قانون نظام صنفی کشاورزی کالا باید به همراه فاکتور فروش به دست متقاضی برسد، اما امروز بیشتر معاملات جوجه و نهاده‌های دیگر به‌صورت تلفنی و بدون فاکتور معامله می‌شود.

وی واحدهای تولیدکننده جوجه یک روزه را حدود 600 واحد عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به تعداد اندکی که این تولیدکنندگان دارند، می‌توان تا پایان سال آن‌ها را ملزم به گرفتن پروانه نظام صنفی کرد. بعد از این اتفاق، فروش جوجه از طرف آن‌ها بدون فاکتور جرم تلقی شده و نظام صنفی با توجه به اختیارات قانونی که دارد، با واحد متخلف برخورد کند. در این زمینه پلیس اماکن هم برای پلمپ واحد متخلف همکاری خواهد کرد. بر این اساس، تا وقتی که مشکل گرانی جوجه را از طریق راهکارهای قانونی دنبال نکنیم، هیچ سندی برای احقاق حقوق مرغداران در محاکم قضایی وجود نخواهد داشت.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از رونمایی سامانه پایش محصولات کشاورزی خبر داد و عنوان کرد: این سامانه در حال آزمون و خطاست و قرار است 17 محصول زراعی و هشت محصول باغی را پایش کرده و در مدیریت تولید و پیش‌بینی اتفاقات تولیدکننده را یاری دهد. بنابراین می‌توان برای دستیابی به اتفاقات آینده در صنعت طیور، محصول مرغ را نیز وارد سامانه کرد تا مدیریت آن تسهیل شود؛ در این صورت تنظیم بازار نیز با پیش‌بینی‌های انجام‌شده بسیار آسان‌تر خواهد بود.

صفایی یکی دیگر از چالش‌های مهم صنعت طیور را مشکل تأمین نهاده‌ها دانست و تأکید کرد: اگرچه مرغداران بزرگ‌ترین شبکه مصرف‌کننده خوراک دامی محسوب می‌شوند، اما برای این منظور شبکه‌ای منسجم و کارا در اختیار ندارند. برای این منظور می‌توان از ظرفیت اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و صندوق‌های مربوطه که تعدادشان نیز اندک نیست، استفاده کرد.

وی در پایان به بررسی جلسات به‌صورت منظم و موضوعی توسط اتحادیه تأکید کرد و یادآور شد: برای تصمیم‌گیری بهتر در زمینه تولید و بازار، مسئولان بخش خصوصی باید ملزم به حضور در این جلسات باشند./

V-960509-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید