Iranian Agriculture News Agency

پتانسیل کشاورزی گیاهان دارویی در مصر

کشاورز مصری گیاهان دارویی صادر می کند

عبدل نبی 42 ساله ، همانند بسیاری از هم سن و سالان و همسایگان خود در روستای اگامین در دره فیوم مصر، کشاورزی را از اجداد خود به ارث برده است.

کشاورز مصری گیاهان دارویی صادر می کند

عبدل نبی 42 ساله ، همانند بسیاری از هم سن و سالان و همسایگان خود در روستای اگامین در دره فیوم مصر، کشاورزی را از اجداد خود به ارث برده است.

به گزارش ایانا از سایت xinhuanet برای چند دهه، وی گندم، برنج، پنبه و ذرت در مزرعه 50 هکتاری اش کشت کرده، اما 13 سال پیش، تصمیم گرفت تا برای کسب درآمد بیشتر گیاهان دارویی ارگانیک پرورش دهد به طوری که این مرد میانسال روند و صادرات گیاهان دارویی را آغاز کرد و در حال حاضر 20 گونه گیاهان دارویی و ادویه جات به اروپا، امریکا و چین صادر می کند.

وی گفت: " ایده رشد گیاهان دارویی ارگانیک زمانی به ذهنم رسید که برخی از کشاورزان در روستا این نوع کشت را آغاز کرده بودند. آن ها به من گفتند که شرکت های اروپایی با شناسایی خاک و آب و هوای این جا، براین باور بودند که مکان مناسبی برای رشد گیاهان دارویی است."

درحالی که کارگران علف لیمو خشک را در ایستگاه جمع آوری نزدیک به مزرعه بسته بندی می کنند، عبدل نبی گفت: "گیاهان و ادویه جات به خوبی در مناطق دره ای و خشک رشد می کنند چراکه این نوع گیاهان به آب و هوای گرم و مقدار کمی آب نیاز دارند. این مزارع حاصلخیز توسط بیابان احاطه شده اند در حالی که مکان استثنایی برای رشد این نوع گیاهان به شمار می روند".

مصر به عنوان کشوری برای انواع گیاهان طی هزاران سال شناخته شده است به طوری که این موضوع را می توان در آثار باستانی مصر، معابد و مقبره ها و نسخه های پزشکی گیاهان دارویی این کشور مشاهده کرد.

مصر همچنان به تولید گیاهان، در منطقه فیوم به عنوان تنها تولید کننده گیاهان دارویی و معطر ارگانیک (1) ادامه می دهد. این محصولات به طور عمده در استان منیا، بنی سویف، اسیوط و فیوم پرورش می یابند.

حدود هزارو 500 جریب در فیوم از این نوع گیاهان کشت می شود ، در حالی که مساحت زیر کشت این محصولات در کل کشور 100 هزار جریب است.

او گفت: " برداشت محصولات زراعی با دست انجام می شود ، سپس با نور خورشید خشک و تمیز شده و سپس محصولات کشاورزی در کارخانه بسته بندی و برای صادرات آماده می شود و هدف من این است که صادرات گیاهان با کیفیت بالا باشد تا بتوانم مشتریان بیشتری داشته باشم."

عبدل نبی افزود :"هزینه کشاورزی گیاهان ارگانیک و ادویه جات، نسبتا بالاست، اما ما سود خوبی داریم چرا که بسیاری از تولیدات مان صادر می شودو فیوم دو فصل کشاورزی دارد زمستان و تابستان."

این صادرکننده مصری خاطر نشان کرد: "در فصل تابستان، ما علف لیمو، نعناع، ​​کنجد، مورینگا، ریحان و مرزنجوش می کاریم. در زمستان همیشه بهار، بابونه، پیاز، سیر، رازیانه، زیره، بادیان و گشنیز کشت می کنیم."

سال گذشته، عبدل نبی موفق به صادرات 70 تن از این گیاهان شد. به گفته وی چنانچه مشتریان بیشتر شود می تواند این میزان را به دو برابر برساند.

وی از 2 سال پیش به صادرات علف لیمو به چین اقدام کرده و امیدوار است بتواند گیاهان و ادویه جات بیشتری در آینده ای نزدیک به چین صادر کند.

اگر چه گیاهان دارویی و معطر مصر شهرت خوبی در بازارهای جهانی پیدا کرده اند اما این بخش روی میزان حجم مبادلات تجارت جهانی این نوع گیاهان تاثیر آن چنانی نداشته است.

با توجه به سرویس اطلاعات دولتی مصر سال گذشته، ارزش صادرات مصر از گیاهان، دانه و ادویه جات به 100 میلیون دلار امریکا رسید، در حالی که میزان کل صادرات در سطح جهان بیش از 60 میلیارد دلار امریکا در سال 2016 برآورده شده است.

عبدل نبی گفت: "همه ما به یک سیستم بازاریابی خوب و همراه با تکیه بر کشاورزی ارگانیک نیاز داریم زیرا این چیزی است که واردکنندگان خارجی به دنبال آن هستند. من انتظار دارم که این کسب و کار به سرعت رشد کند چرا که ما از پتانسیل مناسبی برای این نوع کشاورزی برخوردار هستیم."

او معتقد است که دولت باید به شدت در این راه از کشاورزان حمایت کند که این کار با ارایه آگاهی و بازاریابی و عمدتا برای صادرات انجام شود و درعین حال این اقدام می تواند به اقتصاد کشور هم کمک کند. به طوری که این بخش به رکن اصلی اقتصاد مصر تبدیل شود."

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Medicinal and Aromatic Plants (MAPs)

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید